Officieel: Lotus Evija EV hypercar (2019)Lotus smijt zicht met de 2.000 pk sterke (!) Evija in het segment van de elektrische hypercars.

Lotus kennen we voornamelijk van de Elise, Evora en Exige sportwagens die op een toegankelijke manier puur rijplezier garanderen in een bijzonder lichte/compacte verpakking. De gloednieuwe Evija (codenaam: Type 130) pakt het (iets) anders en zet volledig in op krachtige elektromotoren en bijhorende prestaties. Al doet de gloednieuwe hypercar het nog steeds met een lichtgewicht koolstofvezel monocoque waardoor het finaal gewicht met 1.680 kg relatief beperkt blijft.

De Lotus Evija heeft maar liefst vier elektromotoren (één per wiel) en een centraal geplaatste lithium-ion batterijpack (70 kWh), goed voor 2.000 pk en 1.700 Nm. De befaamde autoconstructeur uit Hethel spreekt hier zelfs van de “krachtigste productiewagen uit de autogeschiedenis”, een stevige uitspraak die we wel vaker horen passeren.

Dankzij de enorme – en direct beschikbare – hoeveelheid elektrokracht zit de Lotus Evija in minder dan drie tellen aan 100 km/u, bij negen tellen zit je al aan de 300 km/u! Dan is de pret wel bijna voorbij aangezien de topsnelheid op 320 km/u ligt.

Lotus droomt van een 800 kW laadpaal (misschien wel toekomstmuziek?) waar je de Evija in slechts negen minuten kan opladen. Met een volledige batterijcapaciteit moet een rijbereik van 400 km mogelijk zijn al voorziet Lotus ook een Track Modus waarbij je in zeven minuten de batterij volledig kan “oprijden”.

De Evija richt zijn pijlen op de Bugatti Chiron en McLaren Speedtail en dat zie je aan het eerder luxueus (ipv spartaans) interieur met de nodige gadgets en rijhulpmiddelen. Ook het prijskaartje moet niet onderdoen voor de peperdure concurrentie, slechts 130 exemplaren zullen gebouwd worden aan ongeveer 2 miljoen euro per stuk.