Officieel: Lotus Exige Cup 380 (2017)Nog minder gewicht, nog meer aerodynamica. Dat is de op 60 exemplaren gelimiteerde Lotus Exige Cup 380!

Hoewel een standaard Exige Sport 350 of Exige Sport 380 reeds behoorlijk circuitgeoriënteerd zijn, is het voor sommige nooit genoeg. Met het verdwijnen van de Exige Cup had Lotus geen geen Cup model meer in de aanbieding. Voor de goede verstaander; dat zijn nog meer hardcore modellen die weliswaar straatlegaal zijn, maar het stellen met minder comfortsnufjes zoals geluidsisolatie of stuggere, instelbare dempers voor ultieme rondetijden in een onvermoeibaar totaalpakket.

De 380 verwijst nog steeds naar het aantal pk’s van de centraalgeplaatste 3,5-liter supercharged V6, maar de grootste wijzigingen situeren zich ditmaal in de vorm van het aerodynamisch pakket dat grondig gewijzigd werd, zelfs tegenover de Exige Sport 380. Daardoor stijgt de maximum downforce naar 200 kg bij een topsnelheid van 282 km/h, ofwel 43% meer tegenover de Sport 380. Let daarbij op de kieuwen boven de voorste wielkasten die een extra grote achterspoiler toelaten of details zoals de centraal gepositioneerde ruitenwisser. Extra mechanische grip komt dan weer van de nog bredere achterbanden die het formaat van de Michelin Pilot Sport Cup 2’s zien stijgen naar 285/30 ZR18. Het zit ‘em in de details.

Verder zien we nog meer carbon dan voorheen maar ook nieuwe koetswerkpanelen die nog meer gewicht reduceren. Droog aan de haak weegt deze Exige Cup daardoor slechts 1.057 kg. Trackday-guru’s zullen dan weer blij zijn met standaard sleepogen, een extra geïntegreerde rollbar of de variabel instelbare tractiecontrole met zes verschillende standen waaronder integraal ‘uit’. Tenslotte kan je ook all the way gaan met een door de FIA gekeurde rolkooi, airbag-delete, harnassen, een externe elektrische cut-off of een geïntegreerd blussysteem.

Hoewel de reguliere Exige al een zeldzaam zicht blijft is dat met deze Exige Cup 380 helemaal gegarandeerd. Lotus bouwt slechts 60 exemplaren wereldwijd in een vijftal vooraf gekozen kleuren waaronder Essex Blue, Metallic White, Metallic Silver, Metallic Grey en Metallic Black. De rode accenten zijn evenwel standaard. Voor zij die daar geen genoegen mee nemen is er gelukkig nog Lotus Exclusive waar je je Exige – en bij uitbreiding iedere andere Lotus – tot in de puntjes kunt personaliseren. Kostprijs voor dat alles? Zo’n 109.000 euro, ofwel een kleine 20.000 euro extra tegenover de niet-gelimiteerde Exige Sport 380. De standaard Exige Sport 350 is er nog steeds vanaf 74.000 euro.