Rijtest: BMW 4 Reeks M440i Gran Coupé xDrive G26 374 pk (2023)Voor de lifestyle liefhebber heeft BMW nog steeds een knappe 4 Reeks Gran Coupé in de aanbieding met de 374 pk sterke M440i Gran Coupé als topversie.

Was vroeger effectief alles beter? Geen idee, het was soms wel duidelijker. Zeker wanneer het omtrent de iconische BMW 3 Reeks ging en vooral zijn koetswerkvormen (berline, stationwagon (Touring), coupé en cabrio). Onder impuls van de marketingdienst werd het aanbod opgesplitst met enerzijds de rationele modellen (3 Reeks Berline en 3 Reeks Touring) met daarboven de meer emotionele (lifestyle?) uitvoeringen (4 Reeks Coupé en 4 Reeks Cabrio). En een 4 Reeks Gran Coupé … die met een paar extra deuren terug op praktisch gebruiksgemak mikt!

Knappe verschijning

Zelfs met deze moeilijke(re) positionering werd de 4 Reeks Gran Coupé een (commercieel) schot in de roos en ontwikkelde BMW uiteraard een nieuwe generatie (codenaam: G26). Opnieuw met een zéér knap lijnenspel waarbij de licht aflopende (coupé-achtige) daklijn, geïntegreerde deurgrepen en zelfs de prominente (lees: “gecontesteerde”) grille de statige 4 Reeks Gran Coupé als gegoten zit. Zeker in een knappe configuratie met het sportieve M Sport uitrustingsniveau! De ruime personalisatiegids biedt sowieso een hoop mogelijkheden met diverse velgen, koetswerkkleuren en accenten.

Rijtest: BMW 4 Reeks M440i Gran Coupé xDrive G26 374 pk (2023)

Ruim(er)

Geheel volgens de logica is het zicht naar achteren beperkt(er) en de hoofdruimte achterin minder dan bij een klassieke BMW 3 Reeks Berline het geval is. Maar weegt dat écht op tegen de sexy looks van deze 4 Reeks Gran Coupé? Volwassenen kunnen hoe dan ook plaatsnemen op de achterbank waar ze bovendien profiteren van de groeispurt (14,3 cm langer, 2,7 cm breder en 5,3 cm hoger) ten opzichte van zijn voorganger. In de koffer past er 470 à 1.290 liter bagage!

Rijtest: BMW 4 Reeks M440i Gran Coupé xDrive G26 374 pk (2023)

Herkenbaar interieur

De interieurindeling komt rechtstreeks over van de andere THE4 modellen uit de BMW catalogus. Dat zorgt voor een haarscherp digitaal instrumentarium (12,3”) en snel/doordacht infotainmentsysteem (10,25”) met moderne functionaliteit. Naast een touchscreen én fysieke knoppen voor de belangrijkste functies kan je ook gebruik maken van stemcommando’s. De afwerking en materiaalkeuze staan op punt met ook hier de nodige opties inzake personalisatie.

Rijtest: BMW 4 Reeks M440i Gran Coupé xDrive G26 374 pk (2023)

Hetzelfde liedje inzake rijhulp, veiligheid en gadgets. Mits enig budget ter beschikking kan je terugvallen op adaptieve cruise control, noodremhulp, keyless entry/go, head-up display, LED sfeerverlichting, High Beam Assist, parkeerhulp, Harman/kardon Surround Sound System én laserlichten. De kans is klein dat je die laatste veel zal gebruiken … maar ze creëren wel veel licht. En buzz aan de toog!

Bij zijn lancering in 2021 kreeg de zuiver elektrische i4 reeds het imposante BMW Curved Display (14,9”) mee. Na een recente facelift prijkt deze intussen ook al in de 3 Reeks, vermoedelijk voorziet BMW spoedig een soortgelijke update voor de overige 4 Reeks modellen.

Benzine, diesel, EV .. maar geen PHEV of M

De voorbije jaren maakte BMW werk van een omvangrijk gamma van zuinige plug-in hybrides. Jammer genoeg viel de 4 Reeks Gran Coupé uit de boot net zoals een volwaardig M4 Gran Coupé topmodel ontbreekt. Om het enigszins goed te maken was er wel de zuiver elektrische i4 die als M50 ook 0-100 sprintjes doet in 3,9 seconden.

Rijtest: BMW 4 Reeks M440i Gran Coupé xDrive G26 374 pk (2023)

Je zal dus moeten kiezen tussen een 420i Gran Coupé (184 pk), 430i Gran Coupé (245 pk) en M440i Gran Coupé (374 pk) met een benzinemotor. Of als veelrijder voor de 420d Gran Coupé (163 pk) of 430d Gran Coupé (286 pk) diesels. Allemaal komen ze met de 8-traps Steptronic automaat en naast varianten met achterwielaandrijving kan je hier desgewenst ook voor vierwielaandrijving (xDrive) gaan.

De BMW i4 EV is er als eDrive35 Gran Coupé (286 pk), eDrive40 Gran Coupé (340 pk) of M50 Gran Coupé (544 pk).

Leve de M440i Gran Coupé!

De M440i xDrive Gran Coupé topversie (met verbrandingsmotor) rekent op de befaamde 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor, de B58 voor de connaisseurs. Deze produceert 376 pk / 500 Nm (181 g/km CO2) en zit na 4,7 seconden aan 100 km/u. Naar goede Duitse gewoonte ligt de topsnelheid op 250 km/u. De 48V mild hybride ondersteuning (11 pk) helpt waar mogelijk om het verbruik/uitstoot te dempen. Volgens BMW zou dit rond de 8 à 8,5 liter per 100 km schommelen, mits een rustige(re) rijstijl kan je dat ook benaderen. Bij enige spelerei loopt het verbruik wel op en dan geraakt de benzinetank (59 liter) snel leeg.

Rijtest: BMW 4 Reeks M440i Gran Coupé xDrive G26 374 pk (2023)

Rijgedrag

Met zo’n levendige (en vooral onvermoeibare) krachtbron en vlotte automaat is er bij de BMW M440i Gran Coupé al snel sprake van de eerdergenoemde spelerei. In de Sport rijmodus is het stuurgevoel direct en biedt het voldoende vertrouwen. Tezamen met de feilloze wegligging duik je daardoor de volgende bocht(en) dus net wat vlotter in. Dit in combinatie met een verslavende soundtrack die nooit té overheersend of ludiek wordt. Voor de dynamische meerwaardezoeker is er zelfs een M440i met achterwielaandrijving!

Rijtest: BMW 4 Reeks M440i Gran Coupé xDrive G26 374 pk (2023)

Opteer je voor de Eco (?) of Comfort (aanrader!) rijmodus en deze Bimmer toont zich van zijn beste kant. Zeer aangenaam, soepel, comfortabel en stil waardoor het een kilometervreter pur sang wordt.

Prijzen en concurrentie M440i Gran Coupé

Voor de 420i Gran Coupé instapversie vraagt BMW slechts 50.200 euro wat net geen 5.000 euro méér is dan bij een 320i Berline. Sowieso heb je wel wat extra budget nodig om een leuke configuratie te maken. De begeerlijke M440i Gran Coupé kost minstens 73.250 euro of nog eens 15.000 euro meer zoals bij de testwagen. De M4 Competition Coupé (510 pk) is nog steeds een pak duurder. De i4 M50 Gran Coupé kost minstens 79.750 euro in België.

Rijtest: BMW 4 Reeks M440i Gran Coupé xDrive G26 374 pk (2023)

Bij Mercedes vinden we geen soortgelijke C-Klasse (CLA XL?) terug, bij Audi is er wel de A5 Sportback. Al rekent de S5 Sportback (341 pk, vanaf 74.360 euro) nu op een dieselmotor waardoor deze ook afvalt als dé M440i Gran Coupé concurrent. Misschien is dat toch gewoon de vernieuwde M340i xDrive Berline (vanaf 74.225 euro)?!

Conclusie

De transformatie van een 3 Reeks Berline naar 4 Reeks Coupé kunnen we perfect begrijpen … maar om er nadien een vijfdeurs 4 Reeks Gran Coupé van te maken is misschien te veel van het goede. Gelukkig oogt de BMW 4 Reeks Gran Coupé zodanig knap dat we hem veel kunnen vergeven. Zelfs zijn (stevige) meerprijs ten opzichte van een klassieke 3 Reeks Berline. De M440i Gran Coupé topversie blaakt van gezondheid en werpt zich bovengemiddeld veelzijdig op met zowel zijn sportieve kwaliteiten als het comfortabele karakter.

Overzicht:
+ Looks
+ Praktisch(er)
+ Levendige benzinemotor (krachtig, soepel, alert, …)
+ Dynamisch rijgedrag
+ Comfort
+ Wegligging
+ Subtiele doch speelse sound
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze
+ Moderne gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit …

? Praktische en stijlvolle verschijning … maar vooral marketingtechnische koetswerkvorm

– Prijs/opties
– Verbruik loopt op bij sportieve rijstijl
– Interieur mocht wel wat spannender

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!