Officieel: Bugatti Rimac (2021)Met het oog op de elektrische toekomst van Porsche verkoopt Volkswagen zowaar Bugatti aan het Kroatische Rimac. Hallo elektrische Chiron?!

Groot (en tegelijk behoorlijk theoretisch/diepgaand) nieuws in autoland. De Volkswagen Group verkoopt de Franse hypercarbouwer Bugatti aan Rimac in ruil voor een minderheidsaandeel voor Porsche. De zakelijke “Rimac Automobili” entiteit is voor 55% in handen van Rimac Automobili, de overige 45% gaat naar Porsche.

Beide CEO’s (Oliver Blume en Mate Rimac) hebben daarvoor al de nodige papieren getekend en als de autoriteiten daar niets tegen hebben krijgen we eind 2021 de Bugatti Rimac joint venture. En op termijn profiteert Porsche van de opgedane elektrische kennis van Rimac! Omgekeerd heeft Bugatti de nodige contacten en een uitgekiemd netwerk om dergelijke peperdure hypercars aan de man/vrouw te brengen.

Een zuiver elektrische Bugatti lijkt nu niet meer onafwendbaar, toch zou de 8.0-liter W16 uit de Veyron en Chiron nog niet direct afgeschreven zijn. Misschien wel met de nodige elektro-ondersteuning. Met de 1.914 pk sterke Nevera is het duidelijk dat Rimac en Bugatti elkaar zullen begrijpen als het over prestatiecijfers/potentieel gaat.

Bugatti Rimac laat alvast weten dat de lokale (en vooral historische) verankering in Molsheim behouden blijft net zoals de productie. Het hoofdkwartier zal wel in Zagreb liggen waar de Kroaten net een hippe Technology Campus hebben opgetrokken ter waarde van 260 miljoen euro. Veel tastbaar wisten ze nog niet te produceren, wel hebben ze de technologie en knowhow om andere autobouwers te helpen met hun elektrische (sport/top)modellen. Ondermeer Hyundai heeft ook aandelen in Rimac.

Officieel: Bugatti Rimac (2021)