Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)Twee rijtesten voor de prijs van één! Porsche heeft namelijk een nieuwe Taycan Sport Turismo koetswerkvorm én een nieuwe Taycan GTS motorisatie.

Nadat Porsche er eerder in slaagde om menig dieselrijder in een (fiscaal aantrekkelijkere) plug-in hybride te krijgen hebben ze nu ook een groot aandeel in de actuele “elektrificatie drang”. Dit doen ze met de zelfverzekerde en vooral zéér overtuigende Taycan!


Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

Die sportief ogende vierdeurs berline werd in 2019 gelanceerd in waanzinnige topversies, intussen heeft Porsche ook al meer toegankelijkere motorisaties toegevoegd. Met een enorm commercieel succes als gevolg. Zo wist de Taycan op relatief korte termijn de legendarische 911 te overtreffen inzake verkoop/productie. Ongetwijfeld speelt ook de piekfijne afwerking, ijzersterke merkimago, stevig prestatiepotentieel … en opnieuw een sterke fiscale stimulans hierin een rol.

Al het goede komt in drievoud

Het aanbod Taycan koetswerkvormen groeide doorheen de jaren. In 2021 kwam de avontuurlijke Taycan Cross Turismo erbij en nu is er ook een Taycan Sport Turismo “stationwagon/break”. Hiermee lijkt het Taycan gamma compleet … tenzij ze in Zuffenhausen werk maken van hippe lifestyle varianten (Taycan Coupé? Taycan Targa? Taycan Cabrio?). Zeg nooit nooit natuurlijk!

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

Taycan Sport Turismo

Zoals zijn lijnenspel doet vermoeden ligt de focus van de nieuwe Porsche Taycan Sport Turismo op functioneel gebruiksgemak. Dit zonder extra bodemvrijheid zoals bij de Taycan Cross Turismo en diens “offroad designelementen” het geval is. Onder de elektrische kofferklep is er plaats voor 446 liter bagage of 1.212 liter met de achterbank plat (60:40). Dat is inderdaad niet wereldschokkend véél (of meer), wel is de kofferopening veel langer/breder wat het in/uitladen sterk vergemakkelijkt. Onder de “motor”kap vooraan is er ruimte voor 84 liter, ideaal voor de laadkabels.

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

Nog meer bagage meesleuren kan met de optionele dakkoffers (die zowaar 200 km/u aankunnen!) of trekhaak/fietsendragers. En als je nog geen (race)fiets hebt kan Porsche je daar ook mee helpen. Gelijktijdig met de lancering van de Taycan Cross Turismo hebben ze namelijk twee blitse e-bikes voorgesteld.

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

De praktische Taycan Sport Turismo koetswerkvorm heeft ook een positieve invloed (+45 mm) op de hoofdruimte achterin. Gloednieuw is de Sunshine Control waarmee je de lichtinval van het enorme glazen panoramadak kan regelen.

Taycan GTS

Net zoals bij de rest van het gamma komt Porsche met een sportieve Taycan GTS (Gran Turismo Sport) uitvoering. Ook hier nestelt deze zich mooi tussen de 4S en Turbo variant, daarnaast is er nog keuze tussen de naamloze Taycan instapper (mét achterwielaandrijving) en Turbo S topversie.

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

De Porsche Taycan GTS is verkrijgbaar als vierdeursberline en Sport Turismo én komt steeds met de grote batterijpack (Performance Battery Plus, 93,4 kWh bruto). Dankzij zijn twee elektromotoren (één per as) is de Taycan GTS goed voor 517 pk … of tijdelijk 598 pk in overboost. En maar liefst 850 Nm! Met launch control trek je emssievrije 0-100 sprintjes met het hele gezin en hond in slechts 3,7 seconden. Bij 250 km/u is de topsnelheid wel bereikt.

Dé rijbereik kampioen

Terwijl Porsche de sportieve inborst van de Taycan GTS maar al te graag benadrukt … is het tegelijk ook de variant met het grootste rijbereik! Maar liefst 504 km (WLTP) ver zou je hiermee geraken. Dit terwijl de hardware bijna rechtstreeks overkomt van de Turbo uitvoering… Dit werd bekomen door doelgerichte software-updates en een verbeterd thermisch management. Onder meer de elektromotor op de vooras wordt minder aangesproken. Deze updates zijn intussen ook al doorgevoerd bij de andere Taycan modellen die daardoor hun WLTP rijbereik zagen stijgen.

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

In het geval van de Taycan GTS Sport Turismo ligt het rijbereik op 453 km. Voor wie voornamelijk in de stad of op de snelweg vertoeft zal het tussen 556 km en 370 km schommelen. In de praktijk moet je rekening houden met gemakkelijk 25 kWh per 100 km … en dus ongeveer 350+ km rijbereik. Zeker wanneer je het volledige GTS potentieel wel eens aanspreekt!

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

Net zoals de rest van het Porsche Taycan gamma kan de nieuwkomer overweg met 11 kW (AC) aan een publieke laadpaal of Wallbox, optioneel wordt dat 22 kW. De batterij volledig opladen lukt op die manier in 9u of 5u. Aan een snellader kan de allereerste Porsche EV pronken met een indrukwekkend 270 kW (DC) laadvermogen. In minder dan 23 minuten haal je zo – in het beste geval/omstandigheden – 80% batterijcapaciteit dankzij zijn 800V architectuur.

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

Visuele blingbling en méér basisuitrusting

Behalve een potente aandrijflijn komt de Taycan als “GTS” ook met de gekende make-over. Bij Porsche wordt de themakleur dan rood met véél zwarte accenten en binnenin de nodige Alcantara (Race-Tex gedoopt). Standaard krijg je ook al specifieke 20” lichtmetalen velgen, lichtstrip met Glacier Iceblue PORSCHE inscriptie en de aangedikte SportDesign bumpers. Mits wat budget maak je zelf nog steeds een leuke configuratie, hier werd er bijvoorbeeld gekozen voor de Volcano Grey lakkleur en 21″ RS Spyder velgen.

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

De GTS basisuitrusting omvat eveneens contrasterende stiknaden, het multifunctionele stuurwiel (zonder schakelflippers), veelvoudig instelbare sportzetels, wat koolstofvezel accenten en het SportChrono pakket. Dat herken je snel aan het iconische (analoge) klokje op het dashboard.

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

Rijgedrag Porsche Taycan GTS Sport Turismo

Ondanks een stevige 2.300+ kg op de weegschaal komt de Taycan best kwiek voor de dag. De doordachte EV aandrijflijn reageert ogenblikkelijk, het lage zwaartepunt zorgt voor een indrukwekkende stabiliteit en het stuur communiceert zowaar perfect! Op een uitdagend parcours wordt er best wat rijplezier gecreëerd, zeker in de Sport rijmodus. Het gemis van een ronkende soundtrack wordt kunstmatig opgelost met gedigitaliseerde klanken. Fake dus, maar eigenlijk best aantrekkelijk!

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

De opgewaardeerde remmen (Porsche Surface Coated Brakes, 390 mm!) versterken het vertrouwen bij iets vlottere rijstijl. In tegenstelling tot bij andere EV’s is de remenergierecuperatie hier minder aanwezig, dit zowel gevoelsmatig als merkbaar qua verbruik. Het is en blijft dan ook een Porsche en die steken hun sportief DNA niet onder stoelen en tafels. Al wordt het wel nooit zo sensationeel, betrokken en begeerlijk zoals bij de andere modellen met een GTS badge achterop…

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

Cruise raket

Maar ook aan rustigere snelheden is het aangenaam vertoeven in de Porsche Taycan GTS Sport Turismo. Dit dankzij de fluisterstille (lees: rustgevende) werking maar tegelijk ook met een prima demping (luchtvering). Enkel bij serieuze oneffenheden (zeker met te grote velgen) heeft het verlaagde sportonderstel het wat moeilijk maar over het algemeen is het comfortgehalte steevast aanwezig. Dat kunnen we ook zeggen omtrent een arsenaal aan handige veiligheid en rijhulpsystemen.

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

Zo is er het handige liftsysteem (mét GPS geheugen) waarmee je drempels zonder kleerscheuren kan overleven en de volautomatische Remote Park Assist waarbij je zelfs niet meer in de wagen moet zitten! Tevens ondersteunt het Porsche Communication Management (lees: infotainmentsysteem) nu ook officieel Android Auto. Tegelijk werd de Voice Pilot spraakassistent beter, kan het navigatiesysteem sneller rekenen (om POI’s op te zoeken) en werd de Charging Planner ook verder geoptimaliseerd. Daarmee moeten roadtrips met meerdere (snelle) laadstops zonder zorgen/stress verlopen. De adaptieve cruise control werd ook intelligenter en krijgt onder de Porsche InnoDrive noemer ook rijstrookassistentie en verkeersbordenherkenning mee.

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

Prijzen en concurrentie Taycan GTS Sport Turismo

De Taycan Sport Turismo instapversie is er vanaf 94.217 euro en dat is 1.500 euro méér dan voor een soortgelijke Taycan berline. De Taycan Cross Turismo is er enkel met vierwielaandrijving en begint pas bij 104.188 euro wat ongeveer 6.000 euro verschil is. De Taycan Turbo S Sport Turismo topversie is de jouwe voor 202.000 euro!

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

Voor 142.302 euro heb je een Taycan GTS of 143.241 euro als je de Taycan GTS Sport Turismo uitvoering verkiest. Afgezien van de rijkelijke basisuitrusting moet je toch opnieuw stevig naar de geldbuidel grijpen. Elektrisch inklapbare spiegels, vierwielsturing, head-up display, warmtepomp, 360° camera, parkeerhulp, Night Vision, keyless entry, stoelverwarming en een Bose Surround Sound system, allemaal vragen ze om extra budget. Maar ook bijvoorbeeld het GTS interieurpack (!) .. terwijl je net een GTS uitvoering hebt gekocht?! De geteste configuratie was uiteindelijk maar liefst 197.218 euro waard!

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

Het luxueuze EV topsegment omvat naast de tientallen Taycan uitvoeringen ook de technische gerelateerde Audi e-tron GT (RS). En natuurlijk ook de Mercedes EQS (AMG), EQE (AMG) en BMW iX (M60). Bovendien heeft Tesla ook wel enkele scherpsturende en vliegensvlugge Performance uitvoeringen in de aanbieding. Al kunnen de ambitieuze Amerikanen maar moeilijk tippen aan de uitmuntende afwerking/materiaalkeuze en eindeloze personalisatiemogelijkheden van de Taycan.

Conclusie

Met zijn vlotte prestaties, hoogwaardige afwerking, snelle laadtijden en aangenaam rijgedrag wist de Porsche Taycan een hoop consumenten te overtuigen om voor een EV te gaan. Uiteraard speelt de fiscale aantrekkelijkheid en het beoogde doelpubliek ook een belangrijke rol hierin. Met de toevoeging van een nieuwe koetswerkvorm (Taycan Sport Turismo) en motorisatie (Taycan GTS) wordt het aanbod nog groter. Terwijl zet Porsche ook sterk in op doelgerichte verbeteringen van de rijhulp, veiligheid, connectiviteit en aandrijflijn. De meerwaarde van de praktischere Taycan Sport Turismo koetswerkvorm is wel duidelijker dan de Taycan GTS die moeite heeft om écht beklijvend te zijn. Al is de rijdynamiek ontegensprekelijk duidelijk aanwezig!

Overzicht:
+ Looks (blits, futuristisch, sportief, sinister …)
+ Ruim(er)
+ Prestatiepotentieel
+ Snelle laadtijden
+ Geruststellend rijbereik (350+ km)
+ Betrokken rijgedrag/stuurgevoel
+ Wegligging
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Comfort
+ Hightech rijhulp, veiligheid en connectiviteit

? Minder beklijvend dan andere Porsche GTS producten

– Stevig prijs/optiebeleid
– Gewicht
– Stevige (interne) concurrentie

Rijtest: Porsche Taycan GTS Sport Turismo EV 598 pk (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie porsche.be!