Rijtest: Audi RS e-tron GT 598 pk EV (2021)In navolging van de Audi e-tron SUV is er nu ook de e-tron GT, een knap gestileerde en puur elektrische vierdeurscoupé die meteen ook beschikbaar is als potente RS versie. De overtreffende trap of van het goede teveel?

Dat de e-tron GT en Porsche Taycan technisch nauw aan elkaar gelinkt zijn mag geen verrassing heten. Porsche investeerde immers bijzonder zwaar in zijn eerste puur elektrische model, en dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Hoewel het merk niet kan rekenen op de laadinfrastructuur van bijvoorbeeld grote concurrent Tesla, is het er toch in geslaagd om van de Taycan een succesnummer te maken. En dat ondanks een prijskaartje om ‘U’ tegen te zeggen.


Rijtest: Audi RS e-tron GT 598 pk EV (2021)

Met de e-tron GT kan nu ook Audi – voor het eerst in zijn geschiedenis – rechtstreeks profiteren van de grote investeringen onder leiding van Stuttgart. Maar de e-tron GT is niet zomaar een badge-engineeringproject. Dat zie je meteen aan zijn unieke en uitgesproken koetswerk dat fors afwijkt van dat van de Porsche. De lage daklijn is evenwel gebleven. Als toont de e-tron GT zijn design nog iets meer uitgesproken dankzij fors uitgeklopte wielkasten en immens brede heupen, waardoor de vierdeurs visueel erg veel indruk maakt. Tel daar zijn specifieke RS-addenda bovenop, en je krijgt een auto die nergens onopgemerkt voorbij zoeft.

Rijtest: Audi RS e-tron GT 598 pk EV (2021)

Gesofisticeerde luchtvering

Net als de meest krachtige versies van de Taycan krijgt ook deze Audi RS e-tron GT niet één maar twee motoren. Eén voor iedere as. Vooraan is deze zo’n 240 pk sterk, gekoppeld aan een éénversnellingsbak, terwijl achteraan een 456 pk sterke motor en een tweetrapstransmissie – samen met een elektronisch sperdifferentieel – de honneurs waarneemt. Goed voor een systeemvermogen van 598 pk en 830 Nm koppel. En zelfs 646 pk gedurende 2,5 seconden in ‘overboost’ modus.

Rijtest: Audi RS e-tron GT 598 pk EV (2021)

Vermogen dat op zich van pas komt wanneer je beseft dat al die hardware ook flink wat gewicht in de schaal werpt. Met een rijklaar gewicht van bijna 2,4 ton is de GT allerminst een lichtgewicht. Al zit zijn 93 kWh groot batterijpakket daar uiteraard voor iets tussen.

Rijtest: Audi RS e-tron GT 598 pk EV (2021)

De rest van de GT bestaat dan weer voor een groot deel uit een mix van aluminium, staal en zelfs carbon voor wie het optionele carbon dak en/of carbon accentpakket kiest. Wat betreft de ophanging vinden we dubbele driehoeken vooraan en een complexe multilink setup achteraan. Standaard komt iedere GT ook met een gesofisticeerde luchtvering en optionele vierwielsturing. En die laatste zouden we ook van harte aanbevelen. Maar daarover later meer.

Rijtest: Audi RS e-tron GT 598 pk EV (2021)

De rest van de GT is voorts typisch Audi met uiteraard een bijzonder hoogstaande bouwkwaliteit, typische Audi-interieurelementen en een opvallend afwezigheid van aanraakschermen binnenin. Zeker in vergelijking met de Taycan die net fel inzet op deze technologie. Fans van de meer traditionele aanpak met fysieke (draai)knoppen zijn bij de e-tron GT dus aan het juiste adres. En ook wij zijn er voor te vinden. Ook al omdat het bijdraagt aan de kwalitatieve ambiance van de EV.

Rijtest: Audi RS e-tron GT 598 pk EV (2021)

Hoe zit het met de rijsensaties?

Door zijn lage daklijn en centraal en laag onderin gemonteerd batterijpakket beschikt de e-tron GT over een bijzonder laag zwaartepunt – verder geholpen door het optionele en 4 kg lichtere carbon dak. Het is één van de elementen die de Taycan zo dynamisch spectaculair maakt. En uiteraard profiteert ook deze GT van die eigenschappen – net als diens uitstekende zit- en stuurpositie.

Rijtest: Audi RS e-tron GT 598 pk EV (2021)

Zo mogelijk nog indrukwekkender is de ophanging die enerzijds toelaat om de e-tron GT bijzonder accuraat te positioneren maar ook het comfort niet uit het oog verliest. Je hoeft dan ook niet te kiezen voor een van de andere rijmodi buiten de standaard comfortmodus om in zowat alle omstandigheden de snelste te zijn.

Rijtest: Audi RS e-tron GT 598 pk EV (2021)

Doe je dat wel dan heb je de keuze uit een efficiënte modus (waarbij de achterste elektromotor op non-actief gezet wordt), een individuele en sportmodus, en een voor deze versie specifieke RS-modus waarbij alle systemen op hun scherpst staan. Dan toont de RS zich nog wat scherper en agieler met uiteraard fenomenale rechtuitprestaties (de sprint naar de 100 km/h neemt slechts 3,3 seconden in beslag), maar net zozeer indrukwekkende sensaties in het snellere bochtenwerk. Enkel wanneer het parcours té technisch wordt – of bij het afremmen op hoge snelheid – moet de vierdeurs aan kunde inboeten vanwege al dat gewicht.

Rijtest: Audi RS e-tron GT 598 pk EV (2021)

Audi quoteert een rijbereik van 345 à 455 km voor de RS e-tron GT, afhankelijk van het gekozen traject en/of de gekozen modus. Cijfers die ook in de praktijk perfect haalbaar zijn maar niet meteen tot de verbeelding spreken nu tal van EV’s met vaak ook een minder groot batterijpakket een reëel rijbereik van 500 km of meer afficheren. En dan smaakt het prijskaartje van minstens 143.200 euro (of 187.240 euro zoals getest) uiteraard een beetje zuur. Ook al kan je de e-tron GT dankzij zijn 800V-infrastructuur in theorie bijzonder snel opladen. Of toch voor zover je over de correcte laadinfrastructuur beschikt natuurlijk.

Rijtest: Audi RS e-tron GT 598 pk EV (2021)

Conclusie

Met de RS e-tron GT – en de e-tron GT in het algemeen – heeft Audi een bijzonder veelzijdige en sportieve EV aan zijn elektrisch gamma toegevoegd. Eentje die qua rijdynamiek zelfs tal van andere RS-modellen het nakijken geeft. Over het bestaansrecht van deze RS kan je echter discussiëren. De standaard e-tron GT beschikt immers reeds over ruim voldoende power terwijl zijn technische basis min of meer gelijk is aan dat van deze RS. En wil je het rijbereik van de vierdeurs maximaliseren dan laat je het extrasportieve werk uiteraard best achterwege. Los daarvan is de Audi e-tron GT een knappe vierdeurs-EV die ook zonder RS badge voldoende sensaties biedt.

Overzicht:
+ Looks
+ (Sprint)prestaties
+ Comfort
+ Interieurambiance
+ Afwerking/gebruikte materialen

? Interne concurrentie met de Porsche Taycan

– Prijs/optiebeleid
– Relatief beperkte autonomie
– Binnenruimte
– Gewicht

Rijtest: Audi RS e-tron GT 598 pk EV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!