Kort Getest: Audi e-tron GT EV (2021)De kersverse Audi e-tron GT profileert zich als veelbelovend (zuiver elektrisch) vlaggenschip met blitse prestaties en strak lijnenspel.

Hoe geniaal en/of begeesterend die 2.5-liter TFSI vijfcilinder of atmosferische 5.0-liter FSI V10 mogen zijn, ook Audi moet mee in de actuele tijdsgeest. Onder (stevige) druk van de Europese Unie ligt de focus op elektrisch rijden en de daarbijbehorende nuluitstoot.

Zo kreeg de riante Audi catalogus in 2018 met de (in Brussel gebouwde!) e-tron zowaar een nieuw hoofdstuk met de zuiver elektrische premium SUV. Een sportief gelijnde e-tron Sportback, e-tron Scooter en sportieve S varianten later is intussen “het nieuwe normaal” al goed doorgedrongen bij de Duitse autobouwer uit Ingolstadt. Zo krijgen we in 2021 zowel het e-tron GT vlaggenschip als de Q4 e-tron (Sportback) instapper. Beiden op een gloednieuw platform dat specifiek voor elektrische wagens werd ontwikkeld en daardoor volmondig kan schitteren.

Kort Getest: Audi e-tron GT EV (2021)

Eerste (positieve) kennismaking

Op een zomerse winterdag stonden we, opmerkelijk kort na zijn (virtuele) wereldpremière, oog-in-oog met de nieuwe e-tron GT op Belgisch grondgebied voor een eerste kennismakingsrit. Dankzij moderne ontwikkeling/productietechnieken werden er geen (!) fysieke prototypes gebouwd, alles werd intern/virtueel gesimuleerd. Tegelijk is de e-tron GT de eerste elektrische Audi die in Duitsland geproduceerd wordt, dit broederlijk naast de R8 V10 sportwagen in Neckarsulm. De zoveelste primeur(s) voor de elektrische nieuwkomer!

Productie Audi e-tron GT van start!Productie Audi e-tron GT van start!

Simplistisch gezien kunnen we stellen dat deze e-tron GT een Porsche Taycan is met Audi badge voorop. Dat is niet (pertinent) onjuist aangezien beide modellen op hetzelfde platform staan. Hoogwaardige elektrische wagens ontwikkelen kost anderzijds miljoenen/miljarden en dan is het begrijpelijk dat de Volkswagen Group dergelijke investeringen deelt.

Officieel: Audi e-tron GT EV (2021)

A7 e-tron Sportback

Zelf omschrijft Audi de nieuwe e-tron GT als “vierdeurs coupé met een expressief design”, de A7 e-tron Sportback benaming was dan ook nog niet zo vreemd geweest. De koetswerklijn is uiterst aerodynamisch (Cx van 0,24!) en zorgt samen met de geaccentueerde (gesloten) grille voor een zelfverzekerd karakter. Of er ook een praktische e-tron GT Avant in de pijp zit (cfr de Taycan Cross Turismo) is niet duidelijk, wel is er direct een RS e-tron GT topversie. Net zoals andere RS producten komt die met onderscheidende details, zowel qua uitstraling als (basis)uitrusting.

Officieel: Audi e-tron GT EV (2021)

Een dergelijk lijnenspel zagen we nog nooit, het interieurdesign is dan weer wél zeer herkenbaar. Naast een handig head-up display en haarscherp digitaal dashboard heeft de e-tron GT ook een (ééndelig) infotainmentsysteem, hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze en talrijke uitrustingsmogelijkheden. Fysieke bedieningselementen bewijzen hier hun gebruiksgemak.

Officieel: Audi e-tron GT EV (2021)

Instappen gaat hier uiteraard iets moeilijker dan bij de praktische e-tron SUV, de lage zitpositie versterkt wel direct het sportieve karakter. Hetzelfde kunnen we ook zeggen van de sportzetels die zowel véél steun als het nodige comfort bieden. Grotere personen achterin hebben – in tegenstelling tot de knieën – voldoende hoofdruimte. In de koffer past er 405 liter bagage of 366 liter voor de RS.

476 pk of 598 pk

De Audi e-tron GT rekent (momenteel) op twee elektromotoren (voor- en achteras) wat resulteert in elektrische vierwielaandrijving (quattro). Een tweeversnellingsbak werd geïntegreerd in de achteras wat het technisch vernuft benadrukt. De reguliere GT heeft 476 pk / 630 Nm die er in overboost 530 pk / 640 Nm kunnen worden. Dan doe je 4,1 seconden over de 0-100 sprint en ligt de topsnelheid op 245 km/u.

Officieel: Audi e-tron GT EV (2021)

De RS e-tron GT verschijnt met 598 pk / 830 Nm ten tonele, kortstondig (2,5 seconden) loopt dat op tot 646 pk. Een sprintje naar 100 km/u duurt op deze manier slechts 3,1 seconden, bij 250 km/u is het gedaan met accelereren. Deze RS kroont zich dus als pk-kampioen in de Audi catalogus, boven de RS6 Avant (600 pk) en R8 V10 Plus (620 pk)!

Die benzinemotoren bieden wel net wat meer sensatie/karakter gezien hun loopcurve en bijhorende soundtrack. Toch stelt de (RS) e-tron GT zeker niet teleur met zijn scherp/betrokken stuurgevoel, comfortabel rijgedrag (luchtvering!) en ogenblikkelijke “gas”pedaalreacties. De laag ingewerkte batterijen zorgen ook voor een laag zwaartepunt wat altijd mooi meegenomen is, zeker wanneer de bochten elkaar snel(er) opvolgen. In dat geval zijn de keramische remschijven geen overbodige optie…

Officieel: Audi e-tron GT EV (2021)

En gezien het veelvoudig gebruik van lichtgewicht materialen blijft het gewicht ook (relatief) binnen de perken met 2.347 kg, de e-tron S Sportback gaat daar vlot boven. Desgewenst (lees: mits bijbetalen!) kan je bij de e-tron GT profiteren van achterwielsturing. Op lage snelheid wordt de draaicirkel dan verkleind wat de wendbaarheid vergroot, op hogere snelheden verkrijg je extra stabiliteit.

Zelfs met de nodige RS e-tron GT spielerei op een gevarieerd testtraject bleef ons verbruik met 25 kWh / 100 km (22,5 WLTP) behoorlijk binnen de perken. Wie opteert voor het “basis”model en iets meer focust op zo “efficiënt/doordacht omgaan met de beschikbare energie” kan ongetwijfeld beter doen.

Officieel: Audi e-tron GT EV (2021)

Laden aan 11 kW, 22 kW of 270 kW

Die lithium-ionbatterij is 86 kWh (93 kWh bruto) groot, reken dus op een rijbereik van 350 à 400 km in de praktijk. Laden kunnen de elektrische Audi’s opmerkelijk goed/snel dankzij uitgekiemd thermomanagement en een 800V basisarchitectuur. Op wisselstroom (AC) lukt het met 11 kW of optioneel 22 kW. Aan een krachtige snellader (DC) lukt het zowaar tot 270 kW! In het beste geval verkrijg je 100 km rijbereik in slechts 5 minuten. Jammer genoeg zijn dergelijke laadpunten wel een (zeer) zeldzaam gegeven. Audi participeerde in het IONITY laadpalennetwerk en kan daardoor wel interessante tarieven hanteren. Via hun e-tron Charging Service kan je beroep doen op 200.000 Europese laadpunten.

Kort Getest: Audi e-tron GT EV (2021)

De e-tron GT komt standaard met de Pre Sense veiligheidssystemen (oa noodremhulp), voor de aantrekkelijke Tour, City en Park packs moet je bijbetalen. Dan krijg je een hoop rijhulpmiddelen waarmee het leven een pak gemakkelijker/aangenamer wordt. Idem dito met het Bang & Olufsen Premium Sound System. En over geluid gesproken, de e-tron GT produceert een intensere soundtrack dan wettelijk voorgeschreven om (zwakke) weggebruikers te waarschuwen. De RS e-tron GT doet nog “beter” met een (fake) sportgeluid…

Officieel: Audi e-tron GT EV (2021)

Vanaf 102.900 euro, stevige optieprijzen!

Sinds midden februari kan je een e-tron GT bestelbon opmaken bij je favoriete Audi verdeelpunt. Tegen de zomer zullen de Belgische early adopters hun blitse bolide geleverd krijgen. Voor de e-tron GT moet je minstens 102.900 euro op tafel leggen, bij de RS e-tron GT wordt dat zelfs 143.200 euro. De geteste full option configuratie was 191.500 euro waard. Met een CO2 uitstoot van 0 g/km wordt het fiscaal gezien nog enigszins wat dragelijk…

Officieel: Audi e-tron GT EV (2021)

Met dergelijke bedragen lijkt Audi’s toekomst inzake “elektrische mobiliteit voor een groot/groter publiek” toch eerder bij de compacte Q4 e-tron te liggen dan bij de GT. Zeker omdat er voor dat geld ook een elektrische Porsche op de oprit staat. Een Tesla Model S Long Range is er voor 90.000 euro, hier ligt het rijbereik op 650+ km.

Conclusie

Met de e-tron GT heeft Audi overduidelijk een nieuw vlaggenschip, voordien keken we vooral in de richting van de A8 limousine, de R8 sportwagen of de RS Q8 alleskunner. De zuiver elektrische e-tron GT is de perfecte belichaming van waar Audi naartoe wil. Zo is er een emissievrije aandrijflijn, strak lijnenspel, hightech interieur, hoogwaardige afwerking en een betrokken rijdynamiek. Dat laatste is zeker het geval bij de RS e-tron GT topversie die tegelijk de nodige aandacht schenkt aan het comfortgehalte. Prijstechnisch gezien maakt Audi het zichzelf wel wat moeilijk, zeker omdat de soortgelijke Porsche Taycan toegankelijker is.

Overzicht:
+ Blitse bolide
+ Prestatiepotentieel
+ Wegligging
+ Comfortgehalte
+ Afwerking
+ Hightech gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit

– Prijs/optiebeleid
– Interne (VAG) concurrentie
– Beperkte EV laadinfrastructuur in België

Kort Getest: Audi e-tron GT EV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!