Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)Veel zotter dan een 400 pk sterke Audi RS3 Berline moet het niet worden…

De praktische Audi A3 Sportback is voor menig young potential de eerste (zakelijke) kennismaking met de geringde premiumconstructeur uit Ingolstadt. Daarnaast is er ook een dakloze A3 Cabrio en driedeurs A3 beschikbaar en sinds de derde A3 generatie mogen we daar ook nog een A3 Berline bijrekenen. Kwestie van de grotere modellen wat meer ruimte te geven om zich hoger/duurder te positioneren.

Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)

Het volledige A3 gamma is voor de sportieve meerwaardezoekers onder ons te verkrijgen als S3. En voor wie dat nog niet volstaat is er nog altijd een RS3 variant. In het verleden uitsluitend te verkrijgen als RS3 Sportback maar gezien de sterke interesse uit Amerika en Azië voor “sportieve compacte berlines” is er nu ook een RS3 Berline.

Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)

Net zoals de andere RS modellen geniet de Audi RS3 Berline van een gekende Audi Sport – het voormalige quattro – styling met onder meer de traditionele honinggraadgrille, RS logo’s hier en daar, uitgeklopte wielkasten, aerodynamische diffusor en twee ovalen uitlaatmonden. In een donkere configuratie is het verschil met een reguliere A3 Berline voor Jan Modaal misschien niet direct duidelijk, maar wie zijn gespierde inborst graag duidelijk maakt kan zich wenden tot blitse 19″ lichtmetalen velgen, dynamische Matrix LED verlichting, chroom/koolstofvezel accenten, hyper efficiënte keramische remschijven vooraan en een Catalunya Red metaalkleur die eerder naar oranje neigt.

Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)
Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)

Voor het interieur koos Audi Sport voor een sportief geheel met veel – en dat mag je gerust letterlijk nemen – koolstofvezel, contrasterende stiknaden, alcantara en chroom in een piekfijne afwerking zoals we dat van de Duitsers gewoon zijn. De achterbank biedt voldoende plaats voor 2 volwassenen en in de koffer – met klassieke smalle opening – past er 315 liter (max 770 liter) bagage. Net zoals bij elke A3 kan je de tellerpartij digitaliseren met de Audi Virtual Cockpit, de RS3 voegt daar een exclusief RS menu aan toe met specifieke motorgegevens.

Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)
Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)

Terwijl de S3’s rekenen op een 2.0-liter TFSI viercilinder blijft de RS3 Berline trouw aan de (bijna legendarische) 2.5-liter vijfcilinder. Met maar liefst 400 pk / 480 Nm kroont deze Audi zich opnieuw tot de sterkste van het segment – nadat Mercedes-AMG plotsklaps die titel kortstondig kwam opeisen met hun 381 pk sterke AMG’s. Met een eenvoudige handeling activeer je de launch control en dan heeft de RS3 Berline slechts 3,9 seconden nodig voor de 0-100 sprint. Gezien de krachtigere RS5 Coupé er even snel over doet mag dat gerust beschouwd worden als een knappe prestatie! Normaliter bereik je – sneller dan je zou denken – bij 250 km/u de topsnelheid maar in ruil voor 1.525,60 euro wordt dat 280 km/u! Met een rustige rijstijl zal het verbruik in de praktijk op ongeveer 11 liter per 100 km (188 g/km CO2), wie het volledige potentieel van de 2.5-liter TFSI aanspreekt zal gemakkelijk enkele liters hoger uitvallen. De brandstoftank van 55 liter biedt de RS3 Berline een rijbereik van 500 km.

Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)

Om die stevige brok vermogen optimaal aan te wenden rekent deze RS3 Berline op de S-Tronic automaat met dubbele koppeling en quattro vierwielaandrijving. Die samenwerking loopt zodanig naadloos dat zelfs de minder ervaringen piloten met de RS3 Berline bijzonder hard kunnen gaan, dit zowel rechtdoor als in de bocht. Aan pk’s en grip is er dus geen gebrek. Het stuurgevoel had misschien wel wat beter mogen zijn (ondanks de aanwezigheid van de Audi Drive Select met een Comfort, Auto, Dynamic en een personaliseerbare selectie. Die zet de gasrespons, ophanging, stuurgevoel en soundtrack ietwat naar je hand waardoor het geheel zowel in de week als het weekend steevast functioneel blijft. De 2.5-liter vijfcilinder levert een unieke sound die ietwat minder brutaal klinkt dan de concurrentie, in de hogere toeren wordt het echter beter en werkt het zéér verslavend.

Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)

De reguliere A3 Berline start bij 25.200 euro en voor de S3 Berline moet je doorsparen tot 43.750 euro, bij de RS3 Berline topversie wordt dat een stevige 57.400 euro. Maar zelfs dan ben je ietwat genoodzaakt om je geldbeugel opnieuw (stevig) open te trekken en te investeren in leuke goodies, rijhulpsystemen en personalisatie. Daarvan zouden sommigen toch wel al in de basisuitrusting mogen zitten. Een jammerlijk kwaad waar menig (Duits) premiummerk zich schuldig aan maakt. Een royale RS3 Berline configuratie kan op die manier oplopen tot 78.357 euro zonder bijvoorbeeld een head-up display of elektrische zetels… Unglaublich!

Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)
Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)

Wie in de markt is voor een Audi RS3 Berline zou ook de vierdeurs Mercedes-AMG CLA45 4Matic (vanaf 58.564 euro) kunnen overwegen. Daarnaast zijn er nog een resem compacte middenklassers met véél vermogen zoals de A45 AMG, M2 Coupé, Golf R en Focus RS. Intern geniet de RS3 Berline concurrentie van RS3 Sportback die even krachtig is maar wel goedkoper (vanaf 56.000 euro) en praktischer voor de dag komt. De 400 pk sterke 2.5-liter TFSI ligt daarnaast ook in de TT-RS Coupe en TT-RS Roadster en deelt technisch gezien zijn genen met de 5.2-liter V10 uit de Audi R8 en Lamborghini Huracan!

Conclusie
De RS3 Berline mag dan tot de instappers van het RS gamma behoren, met zijn getalenteerde 2.5-liter TFSI vijfcilinder en diens karaktervolle soundtrack verdient hij op overtuigde wijze zijn plek in Audi’s League of Performance! Bijna moeiteloos haal je vrij illegale snelheden terwijl de RS3 Berline het betere bochtenwerk niet schuwt dankzij diens efficiënte vierwielaandrijving. Voor sommigen zal het allemaal te steriel/klinisch gaan, anderen appreciëren dan weer de praktische veelzijdigheid. De aankoop en het verbruik zullen de nodige financiële opofferingen vragen al houden we vooral ons hart vast voor de toekomst want compacte middenklassers met meer dan 400 pk, véél gekker moet het inderdaad niet worden.

Overzicht:
+ Prestaties
+ Wegligging
+ Soundtrack
+ Veelzijdig / bruikbaar
+ Afwerkingskwaliteit

+/- Té gemakkelijk om hard te gaan (?)

– Prijs/opties
– Stevig verbruik

Rijtest: Audi RS3 Berline 2.5 TFSI quattro (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem