Rijtest: Audi S3 Cabriolet

Rijtest: Audi S3 CabrioletKrachtige cabrio’s associeer je normaliter met prachtig zomerweer, maar toch kregen we afgelopen winter een testmogelijkheid met de nieuwe Audi S3 Cabriolet!

De Audi A3 is een van meest populaire wagens in België, voornamelijk dan als praktische Sportback vijfdeurs met de 1.6-liter TDI dieselmotor. Mag het al wat eens wat leuker, ga dan bijvoorbeeld voor die 1.4-liter TFSI met cilinderuitschakeling. Heb je nood aan meer acte de présence dan kan de gloednieuwe A3 Berline waarschijnlijk ook soelaas brengen. Ben je, zoals de betere levensgenieter, dan weer fan van dakloos cruisen, dan is de A3 Cabrio ongetwijfeld je beste vriend binnen het brede A3 aanbod. Sportievelingen profiteren tot slot van de noeste arbeid van de Audi Sport ingenieurs! Een cabrio blijft natuurlijk wel een nicheproduct voor de lifestyleliefhebber, de focus ligt bij de S3 Cabriolet dus ergens anders dan bij de hot hatch derivaten. Dat is dan ook de reden waarom je niet moet hopen op een Audi RS3 Cabriolet, al zeg je maar beter nooit nooit bij de expantieliefhebbende Duitse premiummerken!

Rijtest: Audi S3 Cabriolet

Voor de S-modellen voorziet Audi steeds hetzelfde (geslaagde) recept: een aangedikt carrosserie, een nieuwe grille, metallic spiegelkappen, hier en daar een likje chroom en een vierdelige uitlaat achteraan. Normaliter zouden we hier ook nog enkele lovende woorden kunnen neerpennen over de stoere 18″ of 19″ jetsers, maar gezien de winterperiode voorzag Audi België aanpaste wintervelgen. Een stuk minder blingbling, maar laat dat je zeker niet van weerhouden om je handtekening te plaatsen onderaan een S3 Cabriolet bestelbon. Het stoffen dak bestaat uit meerdere lagen isolatie wat de bruikbaarheid ten goede komt, je hebt de keuze uit bruin/grijs of zwart en het openen gaat volautomatisch tot een snelheid van 50 km/u. Dankzij een uitgebreide personalisatiecatalogus kan je naar eigen smaak/budget een knappe configuratie maken, enkel een kenner zal bovendien het verschil met een reguliere A3 Cabriolet (in S-Line uitrustingstrim) opmerken. Mag het toch opvallen, ga dan voor een leuke koetswerkkleur zoals Daytonagrijs, Misanorood of Sapangblauw zoals onze testwagen!

Rijtest: Audi S3 CabrioletRijtest: Audi S3 Cabriolet

Vier personen laten instappen in de Audi S3 Cabriolet gaat behoorlijk gemakkelijk met een open dak, in het andere geval gaat het iets minder sexy voor de achterste inzittenden. Hoe dan ook, de afwerking is naar goede gewoonte van onberispelijke kwaliteit en dankzij de S-cocktail nog eens extra voorzien van een sportieve make-over. Pedalen in roestvrij staal, met leder bekleed (afgeplat) sportstuur, goedzittende sportzetels, contrasterende diamantvormige stitching en een hoop badges en chroom afwerking! Het Audi MMI systeem is nog steeds een voorbeeld voor de hele klas op gebied van navigatie, multimedia en (draadloze) connectiviteit, de nieuwste variant kan zonder problemen overweg met 3D navigatie (Google Maps), Wifi of DAB radio! Met behulp van verwarmde (voor)zetels en warme nekventilatie rij je ten alle tijden dakloos rond, ook wanneer de thermometer zoiets eerder zou afraden. Afhankelijk van de positie van het stoffen klapdak schommelt het bagagevolume tussen de 240 en 285 liter, maar als je de achterbank niet gebruikt, kan je deze neerleggen en zo extra laadruimte tevoorschijn toveren om grotere objecten te vervoeren.

Rijtest: Audi S3 Cabriolet

Rijtest: Audi S3 CabrioletRijtest: Audi S3 Cabriolet

De essentie van deze S3 Cabriolet vinden we natuurlijk onder de strakgestileerde motorkap bij de 2.0-liter TFSI viercilinder. Zo staan er 300 briesende pk’s en 380 Newtonmeters paraat die mooi verdeeld worden over beide assen dankzij de quattro setup. Steeds gekoppeld aan de zestraps S-Tronic automaat waarmee je de 0-100 km/u chrono klaart in 5,4 seconden, bij 250 km/u bereik je naar goede Duitse gewoonte de (gelimiteerde) topsnelheid. Dit allemaal met een theoretisch verbruik van 7,1 liter en 165 g/km CO2, in de praktijk deden we maar een goede liter beter bij een sportief doch gevarieerd parcours! Wanneer de tweeliter voldoende warm loopt, word je ook op auditief vlak getrakteerd op een (indrukwekkende) belevenis, lang dachten we dat dergelijke krachtige symfonieën enkel in Affalterbach gecomponeerd werden.

Rijtest: Audi S3 CabrioletRijtest: Audi S3 Cabriolet

Dankzij het potente motorblok, een capabel chassis, een setje grijpgrage remmen en de verlaagde Audi sportophanging tekent deze S3 Cabriolet ook qua rijgedrag voor scherpe prestaties indien je dat zou willen. Met de veelzijdig Drive Select keuzeknop kies je een toepasselijke configuratie (gasrespons, ophanging, …) voor elk moment (Comfort, Auto of Dynamic), als je het zelf toch nog beter weet/wil kan dat ook bij Individual. Hierdoor kan je de S3 Cabriolet zonder problemen afstaan aan je schoonmoeder voor haar wekelijkse kapper/warenhuisbezoek, dankzij (ijverige) elektronische hulpmiddelen en de permanente vierwielaandrijving komt ze normaliter ook wel heelhuids terug..

Rijtest: Audi S3 CabrioletRijtest: Audi S3 Cabriolet

De Audi S3 Cabriolet vind je bij de dealer terug met een “vanaf €49.600” sticker, gelukkig direct in het hoogste uitrustingsniveau waarbij er al een hoop toeters en bellen in de basisuitrusting zit. Sla dat spaarvarken wel nog niet direct kapot want, zoals bij een echte Duitse klassebak, ben je nog wat euro’s – lees: veel – kwijt aan een leuke koetswerkkleur, wat interieurupgrades, gadgets en veiligheidssystemen, je kan het zo gek niet bedenken of het staat wel ergens in de optielijst. Onze testwagen was goed €60.000 waard, gezien het specifieke nichesegment kan je misschien wel een mooie deal maken bij de lokale Audi garage.

Rijtest: Audi S3 Cabriolet

Behalve de interne concurrentie van de reguliere A3 Cabriolet (vanaf €30.999) en TT Roadster (vanaf €46.600) moeten we vooral naar de BMW M235i Cabrio (vanaf €53.660) en Volkswagen Golf Cabrio R (vanaf €42.300) kijken. Die andere premiumconstructeur besloot last minute toch geen A-Klasse Cabrio – en afgeleide 45 AMG variant – te bouwen.

Conclusie

Het vriesweer, regen en de laatste sneeuwbuien van 2014 hielden ons geen minuut tegen om ten volle te genieten van onze knappe Audi S3 Cabriolet met lelijke wintervelgen. Dankzij de goed geïsoleerde kap, de quattro vierwielaandrijving en het veelzijdige karakter volbracht de S3 Cabriolet elke taak zonder tegenpruttelen. Dat laatste konden we dan weer wél appreciëren van de heerlijk klinkende uitlaat. Het krachtige TFSI motorblok bewees meer dan eens zijn sportieve innerlijk, het verbruik bleef wonderbaarlijk genoeg onder de 9 liter! Het selecte clubje krachtige cabrio’s in het C-segment begint steeds kleiner en kleiner te worden, maar wie toch zijn (grote hoop) euro’s achterlaat bij de Audi dealer voor een S3 in cabrio-uitvoering kan in elk seizoen terugvallen op een dynamische cabriolet die bovendien dagdagelijks bruikbaar is!

Overzicht:

+ Living the goodlife
+ Sportieve prestaties
+ Comfortabel, dagdagelijks bruikbaar
+ Heerlijke soundtrack

– Prijzig

Rijtest: Audi S3 Cabriolet

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...