Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)

Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)De visuele verschillen zijn eerder beperkt maar onderhuids hebben we hier wél te maken met een volledig vernieuwde Audi A4 die zich mag maken voor een stevige strijd in dit competitieve segment.

De A4 is een van de belangrijke modellen voor de Duitse autoconstructeur met de Vier Ringen. Wat ooit begon met de Audi 80 in ’72 vertaalt zich vandaag de dag in miljoenen verkochte exemplaren van de premium middenklasser, in het straatbeeld moet je dan ook niet zolang zoeken alvorens je hem zal tegenkomen. De laatste jaren werd het Audi gamma aangedikt met diverse SUV’s, crossovers en meerdere RS topmodellen maar de prestigieuze volumemodellen – zoals de A6 – werden gelukkig op tijd en stond ook verwend met een facelift. Reeds vier generaties ging deze nieuwe Audi A4 (B9) voor, de vorige werd geproduceerd tussen 2007 en 2015 waardoor de ingenieurs toch wel tijd en energie genoeg hadden om het ineens pérfect te doen.

Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)

Of het designteam ook zoveel tijd toebedeeld kreeg is nog maar de vraag want visueel moeten we toch twee (of drie, of vier) keer kijken waar de verschillen nu juist zitten. In de uitgebreide personalisatiecatalogus – een must anno 2015 – kan je nu wel extra accenten, velgen, kleuren, … kiezen, qua looks sluit het geheel toch sterk aan bij zijn voorganger. Een trend (snelle facelift zonder ingrijpende visuele verschillen) die we de laatste jaren sterk zien opkomen, waarschijnlijk omdat de consument steevast het nieuwste van het nieuwste wil hebben. De nieuwe A4 herken je aan zijn strakke familiegrille met scherpe lamellen en nieuwe lichtunits met LED dagrijverlichting én standaard Xenon lichten. En wie gaat voor het optionele volledige LED of zelfs de LED Matrix-verlichting kiest helemaal voor absolute hightech. Om het configuratieproces van de klant wat gemakkelijker te maken steunt deze A4 op diverse uitvoeringsvormen zoals Sport, Design en de gekende S-Line.

Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)

Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)

Qua afmetingen groeien de nieuwe A4 Berline en A4 Avant enkele centimeters in de lengte – dankzij de introductie van de A3 Berline – wat naast de uitmuntende aerodynamica voornamelijk de binnenafmetingen gunstig beïnvloed. Vooraan heb je royaal veel ruimte terwijl het achteraan voldoende zal zijn voor twee volwassenen te huisvesten, de kofferruimte kon ook wat aangedikt worden tot 480 liter (A4 Berline) of 505 liter (A4 Avant). Die volumineuze en meer praktische uitvoering werd bovendien gelijktijdig gelanceerd, iets waarvoor Audi in het verleden toch altijd enkele maanden uittrok. Het competitieve segment is veeleisend en langer wachten op de Avant – die het grootste zakelijke potentieel heeft in België – is not done. Ergens in 2016 volgt er ook nog een A5 Coupé, A5 Cabrio en A5 Sportback die allemaal technisch gerelateerd zijn aan deze nieuwe A4 Berline en A4 Avant. Dankzij het gebruik van een nieuw MLB platform, lichtgewicht materialen en efficiënte productiemethoden kon Audi het totaalgewicht met maar liefst liefst 120 kg verminderen wat ook gunstig is voor het verbruik en rijgedrag.

Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)

Gezien de stevige leeftijd van zijn voorganger kon Audi voor het interieur wél stevig innoveren en uitpakken met de laatste snufjes en gadgets, iets waarvoor ze je in Duitsland maar al te graag naar de (dure) optielijst verwijzen. De middenconsole werd opgekuist en krijgt fraaie tuimelknoppen mee, het display reageert interactief (zoals bij Volkswagen) mocht je nabij het scherm komen. Het dashboard lijkt behoorlijk strak en minimalistisch dankzij een horizontale lay-out, een zwevend 8,9″ (iPad) scherm maakt hier zijn intrede en omvat alle functies voor de connectiviteit, multimedia en navigatie. De bediening ervan kan via stemcommando’s of een controller, na enige gewenning ben je er zo mee weg. Voor de beter uitgeruste modellen is de hippe Virtual Cockpit ook beschikbaar waarmee een reusachtig – en haarscherp – beeldscherm het analoge instrumentarium verdrijft zoals we al zagen bij de TT, Q7 en R8. Eveneens wat vreemd en complex bij de eerste kennismaking maar na verloop van tijd wil je niets anders meer.

Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)

Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)

Het motorengamma van de nieuwe Audi A4 Berline en A4 Avant omvat twee benzinemotoren en drie dieselmotoren in diverse uitvoeringen, even een kort overzicht

1.4 TFSI – 150 pk – 250 Nm – 5,2 liter / 100 km – 123 g/km CO2
2.0 TFSI Ultra – 190 pk – 320 Nm – 5,0 liter / 100 km – 114 g/km CO2
2.0 TFSI – 252 pk – 370 Nm – 5,7 liter / 100 km – 129 g/km CO2
2.0 TDI – 136 pk – 320 Nm – 3,8 liter / 100 km – 99 g/km CO2
2.0 TDI Ultra – 150 pk – 320 Nm – 3,7 liter / 100 km – 95 g/km CO2
2.0 TDI – 150 pk – 320 Nm – 3,8 liter / 100 km – 99 g/km CO2
2.0 TDI – 190 pk – 400 Nm – 4,4 liter / 100 km – 114 g/km CO2
3.0 TDI quattro – 272 pk – 600 Nm – 4,9 liter / 100 km – 129 g/km CO2

Voor de meest performante uitvoeringen is de legendarische quattro vierwielaandrijving beschikbaar, anders is de Audi A4 – in tegenstelling tot zijn directe concurrenten – nog steeds voorwielaangedreven. Standaard doet hij het ook met een manuele versnellingsbak met zes verzetten, een S-Tronic zeventraps automaat is terug te vinden in de optielijst. Die drieliter V6 topdiesel – 272 pk !! – krijgt als enige zowel quattro als de achttraps tiptronic mee! Een 1.6-liter TDI ontbreekt momenteel als “instapper” voor onze zakelijke landgenoten, volgens Audi Belgium moeten we daar zelfs niet op wachten/hopen. De ultra motorisaties blinken op hun beurt gelukkig wel uit in zuinigheid én efficiëntie. Een (plug-in) hybride ontbreekt om dezelfde reden maar die verwachten na verloop van tijd wel, Audi communiceerde alvast over de komst (eind 2016) van een A4 g-tron (170 pk / 270 Nm) op CNG. De Audi Sport divisie heeft zijn huiswerk ook zeer snel gedaan want de S4 Berline en S4 Avant (354 pk / 500 Nm) maken zich klaar voor een marktintroductie begin 2016, een krachtigere RS4 is intussen ook al in ontwikkeling! De avonturiers kijken dan weer uit naar een nieuwe A4 Allroad die er binnenkort ook aankomt.

Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)

Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)

Tijdens een eerste kort-maar-krachtige kennismaking op Belgisch grondgebied met de nieuwe A4 Berline en A4 Avant konden we diverse uitvoering aan de tand voelen. Beginnen deden we met de instapper aan dieselzijde waarbij de – strakschakelende – manuele versnellingsbak zeer overtuigend zijn ding deed, toch past een automatische transmissie misschien net iets beter bij een dergelijke luxeberline. De tweeliter TFSI komt iets levendiger voor de dag dankzij de sportieve brandstof, in combinatie met de zeventraps S-Tronic kan je zowel dynamisch als comfortabel kilometers malen. Dat laatste is ook op het lijf geschreven van de 3.0 TDI die de officieuze titel van beste performance diesel uit München misschien wel naar Ingolstadt haalt. Met behulp van Audi Drive Select kies je ook bij de A4 een gepast rijprogramma (Comfort, Auto, Dynamic of Individual) waarbij je de gasrespons, ophanging en stuurgevoel wat kan aanpassen. Een eervolle vermelding gaat naar het isolatieniveau, enkel onder stevige (diesel)belasting hoor je wat motorgeluid maar daarnaast blijft het akelig stil binnenin. Om dat te vermijden staat er een optionele Bang & Olufsen geluidssysteem in de optielijst. Ook qua rijhulp en veiligheidssystemen is deze A4 terug volledig bij de les met ondermeer lane assist, adaptive cruise control, parkeerassistentie, cross traffic assist, uitstapwaarschuwing, collision avoidance assist, …

Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)

Die lange optielijst maakt de eindfactuur – naar goede Duitse gewoonte – van nature toch steeds weer een serieus pak duurder. De nieuwe Audi A4 Berline kreeg een vanafprijs van net geen €30.000, voor de A4 Avant komt daar nog een kleine €5.000 bij. Zelfs als je jezelf een klein beetje kan inhouden doorheen de het configuratieproces reken je toch best op enkele duizenden euro’s extra voor een interieurupgrade, wat packs, leuke velgen en eens een andere koetswerkkleur dan het saaie grijs. Inzake leasing speelt die hoge aankoopsom gelukkig minder mee en kan deze Audi A4 zieltjes scoren met zijn goede CO2 uitstoot en prima restwaarde. Sinds eind augustus worden orders opgenomen bij de Audi dealers, begin december worden (via Sinterklaas?) de eerste leveringen voorzien!

Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)

De natuurlijke vijand concurrentie van de Audi A4 blijft natuurlijk de Mercedes C-Klasse (vanaf €30.976) en BMW 3-Reeks (vanaf €29.250), recentelijk ondernam ook Jaguar een serieuze poging in dit segment met de XE (vanaf €34.990). Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog enkele outsiders zoals de Infiniti Q50 (vanaf €34.900) of Lexus IS (vanaf €36.120). Iets lager op de premiumladder is er ook nog de Volkswagen Passat, Skoda Octavia, Ford Mondeo, Hyundai i40, Mazda6, Renault Talisman, Kia Optima, DS5 of Volvo S60.

Conclusie
Designmatig deed Audi slechts een kleine moeite om de nieuwe A4 Berline en Avant vorm te geven, technisch gezien ging hij er wel stevig op vooruit. Daardoor krijgt hij niet enkel een dynamisch doch comfortabel rijgedrag, efficiënte motoren en hightech innerlijk, de torenhoge afwerkingsgraad en kwalitatieve materialen blijven ook gewoon op post en zorgen voor een aangename interieursfeer. De prijs die je daarvoor moet betalen is van nature aan de hoge kant, zeker omdat (leuke) opties de totaalprijs nog stevig kunnen aandikken. De titanenstrijd tussen de premium Duitsers mag hoe dan ook geen problemen opleveren in de komende jaren voor deze talentvolle Audi A4 (B9)!

Overzicht:

+ Premium imago
+ Zuinige/efficiënte motoren en transmissies
+ Afwerkingskwaliteit, materiaalkeuze + prima isolatie
+ Dynamisch weggedrag
+ Technologie (connectiviteit, veiligheidssystemen, gadgets, multimedia, …)

– Visueel weinig verschillend van voorganger / familiegenoten
– Prijs/optiebeleid

Kort Getest: Audi A4 Berline & A4 Avant (2015)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...