Officieel: Audi R8 (Plus) + R8 e-tronAudi onthult op het Autosalon van Genève de tweede generatie R8, een V8 versie is er (momenteel) niet meer bij.

Al enkele jaren bleven we hier bezig met de nieuwste geruchten over de opvolger van de Audi R8, de laatste previews en spyshots. Toen Lamborghini vorig jaar uiteindelijk de gloednieuwe Huracan onthulde, was het duidelijk dat de technisch gerelateerde R8 niet lang meer op zich zou laten wachten en in Genève staan we volgende week voor het eerst met deze sportwagen oog in oog. Designmatig blijft het grotendeels bij het oude, al krijgen we een nieuwe TT-minded grille vooraan, optioneel LED / laserlichten en wat scherpe lijnen. De R8 Plus krijgt een vaste spoiler achteraan, het reguliere model doet het met een bewegend exemplaar.

Met deze nieuwkomer moeten we jammer genoeg ook meteen afscheid nemen van de 4.2-liter V8 waarmee de eerste generatie gelanceerd werd. Audi wil steeds beter doen, dus moesten ze wel dit drastische besluit nemen. De reguliere R8 krijgt een 5.2-liter V10 FSI met 540 pk en evenveel Newtonmeters koppel, de R8 Plus doet het met maar liefst 610 pk en 560 Nm! De sprintchrono schommelt tussen 3,2 en 3,5 seconden, terwijl de topsnelheid ver voorbij de 300 km/u ligt. Audi laat weten dat de wagen een stuk zuiniger en efficiënter geworden is, theoretisch zou je voldoende hebben aan 11, 8 liter hoogwaardige benzine per 100 km. De CO2 uitstoot is afhankelijk van de gekozen uitvoering 275 of 289 g/km.

Beide varianten krijgen een aangepaste zeventraps S-tronic sportautomaat en natuurlijk quattro vierwielaandrijving. Die focust zich steeds op de achteras, maar kan indien nodig tot 100 % van het vermogen naar de voorwielen sturen. In vergelijking met de uitgaande R8 is de nieuweling maar liefst 50 kilogram lichter, allemaal dankzij het doordacht gebruik van lichtgewicht CFRP materialen en aluminium.

Het interieur is een van de paradepaardjes van Ingolstadt en bij de R8 is dat natuurlijk ook zo. Je krijgt een digitaal dashboard, hoogwaardige materialen (Nappa leder, alcantara, …), sportzetels en indien gewenst een 500W Bang & Olufsen geluidssysteem. Belgische richtprijzen zijn er nog niet, maar in de wandelgangen wordt er gefluisterd over €165.000 (R8) en €187.000 (R8 Plus). De verkoop start reeds deze zomer!