Audi-A4-A5-A6-Ultra
Zuinigheid en efficiëntie worden meer dan ooit (fiscaal) beloond in autoland, daarom zet Audi de Ultra-lijn wat verder uit.

Audi heeft voor zijn meest zuinige en brandstofminnende klanten maar liefst 3 verschillende mogelijkheden. Zo is er eerst en vooral de g-tron technologie op basis van aardgas die we laatstleden nog zagen op het Autosalon van Brussel in de zin van de A3 g-tron. Daarnaast zijn er nog e-tron modellen zoals de A1, A3, R8 en A6L, maar die geraken iets minder vlot van de grond. Als derde pijler zijn er nu ook de Ultra modellen die we ook voor het eerst zagen in de compacte A3, maar in de nabije toekomst komen de A4, A5 en A6 daar ook bij!

Met de ultra-modellen focussen de Duitsers uit Inglostadt op gewichtsreductie en een innovatief materialengebruik. Bij de high-end modellen zoals de R8 en A8 is het gebruik van het bijzondere Audi Space Frame (ASF) gerechtvaardigd wegens de hogere aankoopprijs, de lager gepositioneerde modellen moeten het doen met enkele aerodynamische tweaks, een verlaagd onderstel en een intelligent(er) motormanagement. Die aanpassingen lonen inzake verbruiks- en uitstootcijfers, de zakelijke rijders zijn de grote winnaars!

Voor de Audi A4 Ultra 2.0 TDI met 136 pk & 320 Nm in Berline trim komt dat neer op slechts 104 g CO2-uitstoot, de Avant doet het dan weer met 109 gram. Dezelfde Ultra-krachtbron is in België ook te verkrijgen in een iets potentere vorm met 163 pk & 400 Nm, ook hier blijft de CO2 uitstoot van 109 g/km aan de lage kant! De tankkaart zou theoretisch gezien ook iets meer op zak blijven, zo blijft het dieselverbruik beperkt tot een kleine 4 liter per 100 km. De A4 Allroad zoekt liever avontuurlijke wegen op en blijft logischerwijs dus ver weg van het Ultra verhaal.

De Audi A5 Ultra is zowel te verkrijgen als Coupe en als Sportback, beiden krijgen de 163 pk & 400 Nm versie van de 2.0 TDI ingelepeld. Met een CO2 uitstoot van respectievelijk 109 en 111 g/km combineren ze knappe looks met een bijzonder interessante uitstoot. Met een verbruik van 4,2 liter diesel voor de Coupe en een fractie meer voor de Sportback hoef je jezelf ook niet te schamen.

De extra zuinige A6 Ultra volgt een ietwat afwijkend verhaal dan zijn kleine broertjes. Deze krijgt namelijk een 2.0-liter TDI met 190 pk en 400 Nm met een zeventraps S-tronic automaat. Dankzij het hoogtechnologische hocus spokus krijgt Audi deze zuiniger dan eenzelfde configuratie met een handbak, de A6 Berline haal slechts een uitstoot van 114 gram terwijl de Avant er terug 5 gram bovenop doet. Het Ultra-verhaal is geen uitvlucht om de vlotheid uit je bedrijfswagen te halen, de laatstgenoemde A6 doet de bekende stoplichtsprint in slechts 8,2 seconden, terwijl de topsnelheid zich wel boven de 230 km/u situeert.

Prijzen van deze nieuwe A4, A5 en A6 Ultra werden nog niet meegegeven, maar misschien geeft Audi die informatie wel vrij bij een eventuele onthulling op het Autosalon van Genève. Gezien de gunstige cijfers verwachten we dat heel wat Belgische bedrijven voor hun fleet zullen opteren voor de Ultra-versies, gelukkig voor de eindgebruiker heb je een arendsoog nodig om het verschil te bemerken in het straatbeeld!

Extra zuinige Audi A4, A5 en A6 Ultra op komst