Na de facelift voor de A3 familie frist Audi uiteraard ook de snelle S3 modellen op, nu 333 pk sterk!
Recentelijk werd de Audi A3 opgefrist en nu zijn de sportieve S3 derivaten aan de beurt. En neen, van de stoere Audi A3 Allstreet komt er (momenteel) geen snelle S3 Allstreet uitvoering. Het blijft bij een S3 hatchback en S3 Berline. Deze komen met aangedikte looks dankzij nieuwe bumpers, grotere spoiler en nieuwe 18” velgen (optioneel 19”). En inderdaad, de remmen zijn ook iets groter geworden.
Met de District Green, Ascari Blue en Progressive Red lakkleuren groeit het aantal personalisatiemogelijkheden. En Daytona Grey kan je vanaf nu in het mat verkrijgen! Binnenin focussen ze voornamelijk op modernere technologie en interieuraccenten.
De gekende 2.0-liter TFSI viercilinder benzinemotor (EA888 voor de vrienden) produceert nu 333 pk en 420 Nm, dat is 23 pk en 20 Nm meer dan voordien. Vierwielaandrijving (quattro) en de 7-traps automaat (S Tronic) zijn nog steeds van de partij. Daarmee sprint je in 4,7 seconden naar 100 km/u, de topsnelheid is wederom gelimiteerd op 250 km/u.
Dé S3 facelift nieuwigheid is de aanwezigheid van de Torque Splitter. Jammer genoeg zonder specifieke drift modus (zoals bij de RS3) maar het koppel kan zo wel variabel over de achterste wielen verdeeld worden. Ideaal om vlottere bochtencombinaties te maken. Het systeem is enkel actief in de nieuwe Dynamic Plus rijmodus. De sportophanging ligt 15 mm lager, optioneel voorzien van adaptieve dempers. Voor nog meer comfort en/of sportiviteit.
Details omtrent de Belgische prijs en marktlancering van de Audi S3 facelift volgen spoedig. Reken toch op 50.000 euro in basisvorm. Wel moet deze Duitser sportiever dan ooit rijden/sturen.
Gerelateerde artikels
De hippe Audi Q8 TFSI e plug-in hybride uitvoeringen worden krachtiger, krijgen een grotere batterij en halen dus meer rijbereik. Net zoals de technisch gerelateerde Q7 TFSI e SUV PHEV!
Recentelijk kregen zowel de Audi Q7 SUV als diens hippe Q8 SUV Coupé afgeleide een deugddoende update. Niets wereldschokkend maar met extra personalisatie, moderne technologie en een frisse neus/bips kunnen deze prestigieuze Duitsers er nog even tegenaan. In de toenmalige communicatie werd geen woord gerept omtrent de zuinige plug-in hybride motoren. Nu komen ze naar buiten met alle interessante details!
Het Audi Q7 en Q8 PHEV gamma omvat nog steeds de 55 TFSI e en 60 TFSI e motorisaties. Beiden hebben de 3.0-liter V6 benzinemotor als basis. De 55 TFSI e plug-in hybride motorisatie is nu 394 pk (ipv 381 pk) sterk en doet de 0-100 km/u sprint in 5,7 seconden. Het systeemvermogen van de 60 TFSI e loopt op tot 490 pk (34 pk méér dan voordien) en knalt naar 100 km/u in 5 seconden.
De (vloeistofgekoelde) batterij is nu 25,9 kWh groot waardoor het zuiver elektrische rijbereik nu 90 km bedraagt. Laden kan aan 7,4 kW (AC) waardoor je na ongeveer 4 uur de volledige batterijcapaciteit bereikt!
De Belgische prijzen voor de Audi Q7 plug-in hybrides beginnen bij respectievelijk 79.230 euro (Q7 55 TFSI e PHEV) en 93.410 euro (Q7 60 TFSI e PHEV). Reken op een meerprijs van 8.300 euro voor de Q8 TFSI e plug-in hybrides. Bestellen kan vanaf NU bij de Belgische Audi verdelers, spoedig worden de eerste exemplaren geleverd.
Leuk dat de zuiver elektrische Q6 e-tron SUV er eindelijk is … maar misschien wil je gewoon direct de Audi SQ6 e-tron topversie met maximaal 517 pk?!
Recentelijk heeft Audi (eindelijk) het doek van de veelbelovende Q6 e-tron EV SUV getrokken. Voorzien van stoere (doch herkenbare) looks, modern interieur, knappe technologie en een efficiënte zuiver elektrische aandrijflijn. Initieel ligt de focus op de Q6 e-tron quattro (lees: twee elektromotoren), op termijn volgen er varianten met slechts één elektromotor. Die prijsmatig iets toegankelijker (lees: beter betaalbaar) zullen zijn. Al is er met de SQ6 e-tron quattro per direct wel een topmodel!
De Audi SQ6 e-tron komt met aangedikte looks, zowel voor de buitenzijde als binnenin. Interessanter is vermoedelijk de potente aandrijflijn. Zo heeft deze SQ6 een systeemvermogen van 490 pk, met launch control actief wordt dat tijdelijk zelfs 517 pk! Daarmee doe je 0-100 km/u sprintjes in 4,3 seconden en haal je uiteindelijk een topsnelheid van 230 km/u. Als we de Duitse autobouwer uit Ingolstadt mogen geloven moet de SQ6 zowel nauwkeurig als direct sturen.
Net zoals bij de reguliere Q6 e-tron is er een 100 kWh accupack voorhanden wat voor de SQ6 overeenkomt met 598 km (WLTP) rijbereik. Het 800V PPE platform biedt interessante snellaadcapaciteiten (270 kW). Tegelijk blijft de praktische inborst behouden met de verhoogde koetswerkvorm, plaats voor vijf inzittenden en 526 à 1.529 liter kofferruimte.
Aan gadgets uiteraard ook geen gebrek bij de Audi SQ6 e-tron. Verkies je het 830W sterke Bang & Olufsen Premium audiosysteem, doorlopend Digital Stage (11,9” Virtual Cockpit + 14,5” MMI infotainment + 10,9” display voor de passagier), head-updisplay met augmented reality of de instelbare OLED dagrijverlichting?
De Belgische prijs van de Audi SQ6 bedraagt minimaal 96.150 euro. Dat is 21.000 euro méér dat ze voor de Q6 e-tron vragen. De eerste leveringen staan gepland voor deze zomer.
De zuiver elektrische Audi Q6 e-tron wil (meer dan) graag grenzen verleggen op het gebied van prestaties, rijbereik, opladen, rijdynamiek en design!
Ondanks de ontwikkeling niet persé “van een leien dakje” liep schuwt Audi de grote (marketing)woorden niet bij de onthulling van de Q6 e-tron SUV. Kort samengevat moet deze premium EV SUV dé perfecte belichaming zijn van de befaamde “voorsprong door techniek” merkslogan. Kwestie van direct de lat hoog te leggen!
Naamkundig is het gelukkig zéér logisch. De Q verwijst naar de praktische (en populaire!) SUV koetswerkvorm … waarvan er misschien nog een Q6 Sportback lifestyle afgeleide met aflopende daklijn volgt. Numeriek past de Q6 mooi tussen de Q4 e-tron én de Q8 e-tron. Iets dat je ziet aan een soortgelijke vormgeving, aldus de Duitse autobouwer uit Ingolstadt wel in “een moderner jasje”. Technisch deelt de Audi nieuwkomer zijn PPE platform (en heel wat techniek/technologie) met de Porsche Macan Electric SUV.
Met een lengte van 4,77 meter (2,90 meter wielbasis) biedt de Q6 e-tron plaats aan vijf inzittenden en 526 liter bagage in de koffer. Met drie passagiers minder loopt het laadvolume op tot 1.529 liter. Al kan je met de neerklapbare achterbank (40:20:40) uiteraard nog andere combinaties maken. Vooraan zit er nog een kleine trunk, goed voor 64 liter (pakweg laadkabels).
De letterlijke blikvanger binnenin is het vrijstaande panoramadisplay met een gebogen design. Deze omvat het digitale instrumentenpaneel (Audi Virtual Cockpit, 11,9”) en het MMI infotainmentsysteem (14,5”), beiden met moderne functionaliteit en een snelle/logische werking/opbouw. Dankjewel Android Automotive besturingssysteem! Aan passagierszijde prijkt (optioneel?) het Digital Stage display (10,9”) waarop naast essentiële informatie ook films/videocontent gestreamd kan worden. De Active Privacy Mode voorkomt (jammer/gelukkig) dat de bestuurder kan meekijken.
Audi Q6 e-tron quattro met 388 pk, SQ6 e-tron met 517 pk maar instappers volgen
In afwachting van toegankelijkere uitvoeringen met slechts één elektromotor (en kleinere batterijpack) achteraan spreekt Audi nu nog over de Audi Q6 e-tron quattro. Vierwielaangedreven dus dankzij twee elektromotoren (één voor + één achter). Van gekke numerieke waardes (momenteel?) geen sprake meer. De Q6 e-tron quattro is 388 pk sterk, doet 0-100 km/u in 5,9 seconden en haalt maximaal 210 km/u. De SQ6 e-tron quattro topversie heeft 517 pk ter beschikking, knalt in 4,3 seconden naar 100 km/u en bereikt pas bij 230 km/u zijn topsnelheid.
Een batterijcapaciteit van 100 kWh klinkt goed in de mond maar weet wel dat er maar 94,9 kWh netto bruikbaar is. Aldus het WLTP cijfermateriaal zou de Audi Q6 e-tron quattro daarmee 625 km ver geraken. Een puik resultaat voor een SUV met dergelijke afmetingen! Deels te danken aan de sterke remenergierecuperatie met vijf niveau’s.
Het innovatieve PPE platform is voorzien van een 800V architectuur. In mensentaal wil dat zeggen dat je supersnel kan .. snelladen! Dit aan maximaal 270 kW (DC) als de infrastructuur én omstandigheden het natuurlijk toelaten. Al kan de Q6 e-tron zowaar zijn accupack (virtueel) opsplitsen en beiden aan 135 kW laden bij een 400V laadpunt. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het met 11 kW (AC).
Naar goede Audi gewoontes is staat het materiaalgebruik en afwerkingsgraad ook op punt. En zijn er uiteraard talrijke hulpsystemen (rijden, veiligheid, communicatie, multimedia, …) beschikbaar. De Q6 e-tron krijgt ook – in wereldprimeur – een actieve digitale lichtsignatuur mee. De nieuwe besturing en koppelverdeling moet dan weer resulteren in “nauwkeurig afgestelde rijdynamiek”. Daarvoor zijn de banden achteraan trouwens breder dan vooraan. Zeker vermelden aan de buurman/vrouw dus!
Belgische prijzen en levertermijn
De Audi Q6 e-tron quattro is reeds te bestellen bij de Belgische Audi verdeler in ruil voor minstens 75.900 euro. Of 96.150 euro als je zo’n SQ6 e-tron krachtpatser wil! Tegen de zomer moeten de eerste exemplaren afgeleverd worden.