Audi hernoemt motorvarianten (2018)Vanaf 2018 prijkt er achteraan de nieuwe Audi’s een tweedelige cijfer op basis van diverse vermogensklassen.

Met een extreem breed gamma aan modellen én motorisaties moest Audi sowieso iets ondernemen om terug eenheid te creëren. Qua structuur en logica verwaterde dat de laatste jaren sterk dankzij de komst van efficiënte turbo’s en krachtige vier/zescilinders. De nieuwe A8 limousine zal de spits afbijten met de nieuwe benamingen, alle nieuwelingen zullen vervolgens volgen. Dit met uitzondering van de sportieve S, RS en R8 modellen.

De nieuwe naamgeving bij Audi omvat een tweedelig cijfer tussen 30 en 70 dat verwijst naar een vermogensklasse op basis van hun vermogen in Kilowatt (kW) (= pk’s). Een 230 pk sterke A6 zal dus identiek door het leven gaan als eenzelfde exemplaar met 252 pk.

Deze structuur is van toepassing voor zowel alle verbrandingsmotoren als de e-tron uitvoeringen met hun hybride of elektrische aandrijving. Oftewel: de cijfercombi’s worden gevolgd door TFSI, TDI, g-tron of e-tron.

Audi typebenamingen
30 = 81 – 91 kW (110 pk – 124 pk)
35 = 110 – 120 kW (150 pk – 163 pk)
40 = 125 – 150 kW (170 pk – 204 pk)
45 = 169 – 185 kW (230 pk – 252 pk)
50 = 210 – 230 kW (286 pk – 313 pk)
55 = 245 – 275 kW (333 pk – 375 pk)
60 = 320 – 340 kW (435 pk – 463 pk)
70 = 400kW+ (544 pk en meer)

Voorbeeld #1: A8 3.0 TDI = A8 50 TDI
Voorbeeld #2: A8 3.0 TFSI = A8 55 TFSI

Behoorlijk complex en vreemd om te zien al moet alles wennen, op termijn zal het allemaal lonen zoals Mercedes hen reeds voordeed.