Officieel: Audi Q6 e-tron quattro EV SUV PPE (2024)De zuiver elektrische Audi Q6 e-tron wil (meer dan) graag grenzen verleggen op het gebied van prestaties, rijbereik, opladen, rijdynamiek en design!

Ondanks de ontwikkeling niet persé “van een leien dakje” liep schuwt Audi de grote (marketing)woorden niet bij de onthulling van de Q6 e-tron SUV. Kort samengevat moet deze premium EV SUV dé perfecte belichaming zijn van de befaamde “voorsprong door techniek” merkslogan. Kwestie van direct de lat hoog te leggen!

Naamkundig is het gelukkig zéér logisch. De Q verwijst naar de praktische (en populaire!) SUV koetswerkvorm … waarvan er misschien nog een Q6 Sportback lifestyle afgeleide met aflopende daklijn volgt. Numeriek past de Q6 mooi tussen de Q4 e-tron én de Q8 e-tron. Iets dat je ziet aan een soortgelijke vormgeving, aldus de Duitse autobouwer uit Ingolstadt wel in “een moderner jasje”. Technisch deelt de Audi nieuwkomer zijn PPE platform (en heel wat techniek/technologie) met de Porsche Macan Electric SUV.

Met een lengte van 4,77 meter (2,90 meter wielbasis) biedt de Q6 e-tron plaats aan vijf inzittenden en 526 liter bagage in de koffer. Met drie passagiers minder loopt het laadvolume op tot 1.529 liter. Al kan je met de neerklapbare achterbank (40:20:40) uiteraard nog andere combinaties maken. Vooraan zit er nog een kleine trunk, goed voor 64 liter (pakweg laadkabels).

De letterlijke blikvanger binnenin is het vrijstaande panoramadisplay met een gebogen design. Deze omvat het digitale instrumentenpaneel (Audi Virtual Cockpit, 11,9”) en het MMI infotainmentsysteem (14,5”), beiden met moderne functionaliteit en een snelle/logische werking/opbouw. Dankjewel Android Automotive besturingssysteem! Aan passagierszijde prijkt (optioneel?) het Digital Stage display (10,9”) waarop naast essentiële informatie ook films/videocontent gestreamd kan worden. De Active Privacy Mode voorkomt (jammer/gelukkig) dat de bestuurder kan meekijken.

Audi Q6 e-tron quattro met 388 pk, SQ6 e-tron met 517 pk maar instappers volgen

In afwachting van toegankelijkere uitvoeringen met slechts één elektromotor (en kleinere batterijpack) achteraan spreekt Audi nu nog over de Audi Q6 e-tron quattro. Vierwielaangedreven dus dankzij twee elektromotoren (één voor + één achter). Van gekke numerieke waardes (momenteel?) geen sprake meer. De Q6 e-tron quattro is 388 pk sterk, doet 0-100 km/u in 5,9 seconden en haalt maximaal 210 km/u. De SQ6 e-tron quattro topversie heeft 517 pk ter beschikking, knalt in 4,3 seconden naar 100 km/u en bereikt pas bij 230 km/u zijn topsnelheid.

Een batterijcapaciteit van 100 kWh klinkt goed in de mond maar weet wel dat er maar 94,9 kWh netto bruikbaar is. Aldus het WLTP cijfermateriaal zou de Audi Q6 e-tron quattro daarmee 625 km ver geraken. Een puik resultaat voor een SUV met dergelijke afmetingen! Deels te danken aan de sterke remenergierecuperatie met vijf niveau’s.

Het innovatieve PPE platform is voorzien van een 800V architectuur. In mensentaal wil dat zeggen dat je supersnel kan .. snelladen! Dit aan maximaal 270 kW (DC) als de infrastructuur én omstandigheden het natuurlijk toelaten. Al kan de Q6 e-tron zowaar zijn accupack (virtueel) opsplitsen en beiden aan 135 kW laden bij een 400V laadpunt. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het met 11 kW (AC).

Naar goede Audi gewoontes is staat het materiaalgebruik en afwerkingsgraad ook op punt. En zijn er uiteraard talrijke hulpsystemen (rijden, veiligheid, communicatie, multimedia, …) beschikbaar. De Q6 e-tron krijgt ook – in wereldprimeur – een actieve digitale lichtsignatuur mee. De nieuwe besturing en koppelverdeling moet dan weer resulteren in “nauwkeurig afgestelde rijdynamiek”. Daarvoor zijn de banden achteraan trouwens breder dan vooraan. Zeker vermelden aan de buurman/vrouw dus!

Belgische prijzen en levertermijn

De Audi Q6 e-tron quattro is reeds te bestellen bij de Belgische Audi verdeler in ruil voor minstens 75.900 euro. Of 96.150 euro als je zo’n SQ6 e-tron krachtpatser wil! Tegen de zomer moeten de eerste exemplaren afgeleverd worden.