Officieel: Audi A4 Berline & A4 Avant 2015Na negen jaar komt Audi met een volledig nieuwe A4 Berline en A4 Avant naar buiten, de verwachtingen liggen ook nu terug torenhoog!

De Audi A4 is de spirituele opvolger van de legendarische Audi 80 en kende reeds 4 generaties sinds 1994, de nieuwkomer werd zojuist voorgesteld en gaat intern als B9 door het leven! Designmatig moet je nooit grote veranderingen verwachten bij de Duitse premiummerken, ze focussen zich dan ook enkel op verbeteringen waar er daarvoor nog ruimte was. De singleframe grille vooraan groeide wel voldoende waardoor de verschillen met de grote A6 terug wat moeilijker te spotten zijn, het verscherpte uiterlijk zal uiteindelijk toch ingeburgerd geraken. De LED lichtsignatuur – een van de paradepaardjes van Ingolstadt – werd ook vernieuwd terwijl we achteraan een subtiele spoiler bemerken. De A4 Avant krijgt natuurlijk een meer volumineuze achterkant waar er tussen 505 en 1.510 liter bagage in kan!

Dankzij de komst van de A3 Berline kan deze generatie Audi A4 ietwat groeien, in alle richtingen komen er wat millimeters bij. Behalve de grotere wielbasis is de wagen hierdoor een stuk meer aërodynamisch wat het verbruik tevens mildert. Dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen en efficiënte productiemethoden kon Audi het gewicht met maar liefst liefst 120 kg verminderen wat ook gunstig is voor een beperkt brandstofverbruik!

Wanneer je in de toekomst zal plaatsnemen in de nieuwe Audi A4 Berline / A4 Avant zou je een sterker ruimtegevoel moeten bemerken dankzij de verbeterde buitenafmetingen. Tijdens de ontwikkeling werd er heel wat tijd en energie gestoken in het zitmeubilair dat zichzelf nu aanpast aan de inzittende. De LED sfeerverlichting kreeg 30 standen – !! – en ook hier krijgen we vanaf heden een zwevende 8,3 inch middenconsole voor de navigatie, multimedia en connectiviteit. De volledig digitale meterset zagen we al bij de nieuwe TT en Q7, ook bij de nieuwe A4 kan je deze verkrijgen via de optielijst. Daar zien we nog heel wat fancy gadgets zoals ondermeer een highend Bang & Olufsen geluidssysteem, head-up display, een Wifi hotspot, Android Auto en Apple Carplay. Op vlak van veiligheid en rijdynamiek kreeg de A4 ook voldoende gekende en minder gekende hulpmiddelen mee.

Bij de lancering kan de nieuwe Audi A4 terugvallen op 3 benzinemotoren (TFSI), 4 diesels (TDI) én een e-tron CNG uitvoering (170 pk – 270 Nm – 1.000 km bereik), later zal dat aanbod ongetwijfeld aangedikt worden met diverse topuitvoeringen en instappers! Standaard krijg je een nieuwe handbak met 6 verzetten, iets comfortabeler zal de zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling zijn. De krachtigste dieselmotoren kan je zelfs combineren met de achttraps Tiptronic! Voor de avonturiers is er ook nog steeds de quattro vierwielaandrijving.

Benzine
1.4 TFSI – 150 pk – 250 Nm – vanaf 29.950 euro
2.0 TFSI Ultra – 190 pk – 109 g/km CO2
2.0 TFSI – 252 pk – 370 Nm

Diesel
2.0 TDI Ultra – 150 pk – 95 g/km CO2 – vanaf 32.800 euro
2.0 TDI – 190 pk – 400 Nm – vanaf 36.700 euro
3.0 TDI – 218 pk – 400 Nm
3.0 TDI – 272 pk – 600 Nm

Op het Autosalon van Frankfurt in september 2015 krijgen we de Audi A4 en A4 Avant voor het eerst te zien, niet zoveel later zou hij reeds moeten opduiken bij de dealers. De meerprijs voor de Avant is ongeveer €2000. Indien je snel genoeg je interesse kenbaar maakt zou je hem nog in 2015 normaliter nog kunnen rijden, de vele fleetmanagers in België kijken alvast uit naar de komst van deze premium Duitser! Of de nieuwe Audi A4 voldoende sterk is om terug op te boksen tegen de Mercedes C-Klasse, BMW 3-Reeks en nu ook de Jaguar XE zal de toekomst uitwijzen..