Rijtest - Citroen DS5 - Header
De krachtigste diesel in een extravagant jasje, dat belooft!

Meer dan vijf jaar geleden was er voor het eerst sprake van de DS5. Het moest op termijn de vervanger worden van Citroën’s luxueuze C6, waarmee o.a. president Sarkozy zich liet rondrijden. De concept car zag er -zoals gewoonlijk- vrij futuristisch uit, maar het productiemodel dat in 2011 voorgesteld werd en vervolgens de beursvloer vulde, deed niet onder. De DS5 die als paradepaardje van het merk zijn banden slijt, ziet er allesbehalve doordeweeks uit. Integendeel. De wagen is niet te vergelijken met eender welke andere. Citroën zelf omschrijft het model als een ongewone verschijning met de allures van een Shooting Brake en een vleugje Gran Turismo.

Rijtest - Citroen DS5 03

Binnenin wordt duidelijk dat Citroën ook daar geen doordeweeks interieur wou implementeren. Zo trekt de robuuste middenconsole meteen de aandacht. Daarop staat de intuïtieve bediening voor het infotainmentsysteem centraal, daaronder de (standaard) elektronische handrem, terwijl links en rechts knappe schakelaars staan om o.a. de ruiten te bedienen. (Heeft Porsche hier inspiratie gehaald?) Tegen de dakhemel vinden we gelijkaardige schakelaars terug om de zonnewering van het driedelige panoramisch dak (standaard vanaf So Chic) te bedienen. De verstelbare armsteun herbergt trouwens een zeer ruim opbergvak.

Rijtest - Citroen DS5 06

In de geschiedenis van het merk vind je zeer veel unieke snelheidsindicators. De ene al wat duidelijker dan de andere. In de DS5 steekt een volledig up-to-date digitaal dashboard. Het is niet zoals bij BMW waarbij de ordinaire tellers worden geprojecteerd. Ze hebben eerder een lekkere retro uitstraling meegekregen mede dankzij de rode kleur en de vierkante omkadering. Nostalgie iemand? Net zoals een digitaal dashboard als luxueus wordt aanschouwd, is een analoge klok dat ook. Vandaar er standaard op het hoogste uitrustingsniveau een rechthoekig exemplaar boven de (standaard) start/stop-knop wordt geplaatst.

Rijtest - Citroen DS5 01

We waren op pad met de nieuwste dieseltopper, de 2.0 BlueHDi met 180 pk en 400 Nm koppel die enkel te krijgen is met een automatische versnellingsbak. Toegegeven, we hebben de papieren moeten nakijken om zeker te zijn dat we niet opnieuw de 2.0 HDI 160 hadden meegekregen. Hij komt zeker aardig uit de voeten en je komt nooit te kort, maar van 180 pk verwachten we nog net dat iets meer. Voor de automaat geldt een gelijkaardige opmerking, hij doet zijn werk maar het is niet de snelste leerling van de klas. Van de verhoudingen van de bak zijn we wel tevreden. Deze zware roetstoker zal eerder gebruikt worden om te cruisen dan voor kleine afstanden. Daarmee komt het reëel verbruik van deze wagen aardig in de buurt van het opgegeven verbruik van 4,5 l/100 km.

Rijtest - Citroen DS5 04

Citroën hanteert vier uitrustingsniveaus gaande van Chic, Be Chic, So Chic tot Sport Chic. De goedkoopste variant krijg je mee voor €29.595. Daar krijg je al een aardige standaarduitrusting voor in de plaats zoals aluminium velgen, getinte ruiten, radio met bluetooth en USB, Hill Start Assist, getinte ruiten, armsteun achteraan met skiluik, Elektrochrome binnenspiegel en verwarmde buitenspiegels, bi-zone klimaatcontrole, regen- en lichtsensor, start/stop-knop, Cruise Control, mitslampen met statische bochtenverlichting, LED dagrijverlichting, … Wil je echter deze dieseltopper rijden, moet je minimaal €35.580 neertellen in het tweede uitrustingsniveau. Onze topversie voorzien van parkeersensoren zowel voor- als achteraan, achteruitrijcamera, 18 inch gympies, 3-delig panoramisch dak, GPS, bi-xenon meedraaiende koplampen, head-up display (€350), elektrisch verstelbare verwarmde zetels met massagefunctie (€550) en Lane Departure Warning (€520) kost €41.255.

Rijtest - Citroen DS5 02

Conclusie:
Citroën heeft wederom een unieke wagen op de markt gebracht met een uitgesproken design en vernieuwend interieur. Waarschijnlijk is dit een love-it-or-hate-it wagen. Wij houden er alvast van dat Citroën als een van de weinigen nog out-of-the-box durft te denken en vervolgens die concepten ook op de markt brengt. Niet alleen de looks van de DS5 zijn uniek, ook de rijeigenschappen zijn niet te vergelijken met eender welk ander vlaggenschip. Je zit hoog, maar niet zo hoog als in een SUV. Je zit in een ruime wagen, maar toch voelt de cockpit gezellig aan. Bovendien rijdt hij zeer comfortabel, helaas niet zo comfortabel als de C5 door het ontbreken van de optionele luchtbalgen. De zware roetstoker zorgt ervoor dat je nooit tekort komt, maar het gewicht kan hij net niet verduisteren.

Overzicht

+ Looks
+ Interieur
+ Verbruik

– Automaat
– Hoofdruimte achteraan

Rijtest - Citroen DS5 05

Tekst & Foto’s: Wim Van Cuyck