Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - Header
De nieuwe Ford Mondeo pakt uit met een volledig vernieuwd interieur en alsouds een voorbeeldige wegligging.

Daar is hij eindelijk, de nieuwe Ford Mondeo. Waarom het zo lang duurde, weet ondertussen iedereen al, maar is hij nog op tijd om de steeds sneller vernieuwende concurrentie de baas te kunnen? Een opgefrist jasje met vooral de nieuwe familiegrille, een verfijnd interieur en een strakke wegligging willen alvast bewijzen van wel. Wij gingen op stap met de 2.0 TDCi Berline, een versie die ondanks de populaire Clipper de afgelopen weken opvallend veel op ons netvlies verscheen.

Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 01


Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 02Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 03

Toegegeven, de nieuwe Volkswagen Passat blijft er iets langer op kleven dan de nieuwe Mondeo, maar ook de Ford ging er vergeleken met zijn voorganger op vooruit. Vooral de grille met slanke koplampen maken indruk, qua silhouette oogt de vierwieler heel herkenbaar. Ook achteraan vinden we duidelijke sporen uit zijn verleden, maar werden rondingen vervangen door iets meer uitgeklopte strakke lijnen. De Ford Mondeo blijft er in zijn geheel eerder anoniem uitzien dan sexy en opvallend, al kan een grote groep mensen dat ook best wel appreciëren. Niet iedereen wil aan het verkeerslicht door iedereen aangegaapt worden.

Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 04

Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 05Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 06

Binnenin zijn de wijzigingen vergeleken met buitenaf eerder revolutionair te noemen. Het stuur is nog steeds een stuur, maar de middenconsole en het instrumentenpaneel zijn gloednieuw. Dat laatste heeft nog analoge elementen, maar binnen zowel toerenteller als snelheidsmeter en ertussen steken digitale schermen. De middenconsole ziet er enorm strak uit en telt nog nauwelijks knopjes, terwijl het infotainmentsysteem terug volledig mee kan met zijn tijd. Aan de bedieningsgevoeligheid van het display kan nog wat geoptimaliseerd worden, maar de software werkt voorbeeldig en is zeer gebruiksvriendelijk. Geborsteld aluminium en zwarte pianolak zorgen tot slot voor een premium uitstraling en de lederen zetels zaten werkelijk opmerkelijk. In de koffer van de berline is er plaats voor 429 liter, de Clipper doet met 488 nog een stukje beter. Al komt dat lang niet in de buurt van de Volkswagen Passat met zijn 650 liter, echt tekort kom je niet. Ook handig is het nieuwe bergvak in de middenconsole, dat naast het traditionele ruim onder de centrale armsteun plaats biedt aan heel wat prullaria.

Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 14Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 15

Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 19

Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 16Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 17

Onder de motorkap vinden we vrij bekende voortstuwers. Een opvallende daarbij is de 1.0-liter EcoBoost benzinemotor, die op het eerste zicht klein lijkt voor een slee als deze maar met 125 pk toch net voldoende heeft. De nieuwe 1.5-liter zorgt met 160 pk voor wat extra vlotheid, terwijl aan dieselzijde alles begint met een 1.5 TDCi. Wij blijven echter zweren bij de 2.0 TDCi, want in een grote wagen als de Mondeo heb je toch beter wat overschot dan een tekort. Onze testwagen had zo 150 pk en 350 Nm koppel, maar leek zelfs daarmee niet extreem vlot. Al ligt dat volgens ons helemaal niet aan de motor zelf, maar eerder aan de brakkige transmissie die Ford opnieuw monteerde. Bij elk schakelmanoeuvre lijk je in een diep gat te vullen, alles voelt heel stroef aan en het gaspedaal lijkt enkel bij 85% indrukken de motor echt aan te sporen. De 9,3 seconden naar 100 km/u lijken dus eerder lang en voor de topsnelheid van 215 km/u heb je een heel lang stuk asfalt nodig. De Volkswagen Passat van onlangs met zijn 1.6 TDCi en slechts 120 pk leek zo zelfs veel soepeler en vlotter, gewoon door een betere harmonie tussen motor en transmissie. Qua verbruik scoort de 2.0 TDCi met gemiddeld zo’n 5,4 l/100 km dan weer eerder goed, alsook is de CO2-uitstoot van 109 g/km (Econetic Technology) opmerkelijk.

Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 11

Wat motorisch beter kan wordt weliswaar meer dan gecompenseerd door het uitstekend gebalanceerd rijgedrag van deze nieuwe Mondeo. Het blijft toch opmerkelijk een van de uithangsbordjes van Ford, want hier kan de Volkswagen Passat lang niet aan tippen. De Mondeo voelt heel stabiel aan en reageert kordaat op elke stuurinput. Onderstuur kwamen we niet meteen tegen, zelfs niet onder volgas. Hoe anoniem de Mondeo er ook mag uitzien, achter het stuur word je meteen één met deze vierwieler en heb je heel wat rijplezier. En dat zonder comfort te verloochenen, want de Mondeo blijft ook een heel aangename wagen om als passagier vervoerd te worden.

Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 09

Prijsmatig heeft de Mondeo ook enkele troeven in de hand, want de nieuwkomer is er al vanaf 24.700 euro. Dieselen lukt vanaf 26.950 euro, voor de Clipper betaal je steeds 1.500 euro extra. Dat is ook exact de som die je nodig hebt om over te stappen naar de 2.0 TDCi, volgens ons dus een kleine moeite. Zelfs bij de 2.0 TDCi blijf je bij aanvang en zelfs in Titanium-uitvoering onder de 30.000 euro. Daarvoor heb je ook het nieuwe infotainment systeem, 17-inch velgen, rijkstrookassistent en nog veel meer. Vier elektrische ruiten, een automatische airco met twee zones en een radio/CD met 8 luidsprekers zijn zelfs al standaard vanaf de Trend. Daarnaast zijn er nog enkele interessante packs, maar alleen heel scherp geprijsd. Navigatie, Bluetooth, parkeerhulp voor-en achteraan en cruise control bij de Trend aankopen is slechts 1.250 euro. Een semi-automatisch parkersysteem? Amper 225 euro. Kortom, vergeleken met bijvoorbeeld een Passat heb je al veel sneller een goed uitgerust exemplaar. Maar ook tegen een Opel Insignia, Mazda6 en Hyundai i40 blijft de Mondeo heel competitief.

Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 08

Conclusie

We moesten er lang op wachten, maar de nieuwe Ford Mondeo is nog volledig up-to-date om meer dan voldoende slagkracht te bieden tegen zijn concurrenten. We hopen dat de voor België pijnlijke aanloop naar de lancering geen roet in de verkopen gooit, want dit blijft een uitstekende wagen met uitgebreide standaarduitrusting en een heel scherpe prijs. Het uiterlijk blijft vrij anoniem, maar het interieur ging er sterk op vooruit. Vanzelfsprekend is ook deze Mondeo een toonbeeld van wegligging, maar aan het huwelijk tussen motor en transmissie heeft Ford toch nog wat huiswerk.

Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 12

Overzicht

+ Premium interieur
+ Wegligging
+ Prijs & uitrusting
– Transmissie

Rijtest - Ford Mondeo MY2015 - 10

Tekst & Foto’s: Tim De Baets