Rijtest - Audi A6 Avant - Header
Een milde facelift verlengt de levenscyclus van de Audi A6.

Om het wachten op een volledig nieuwe Audi A6 iets aangenamer te maken introduceerde Audi in de herfst van 2014 een milde facelift. Heel mild, want was de moeite die wij in een rijtest steken evenredig met het aantal verschillen dat Audi introduceerde, dan zaten we in de volgende paragraaf al bij de conclusie. Vergrootglasoefeningen zijn dan wel al eventjes schering en inslag bij de Duitsers uit Ingolstadt, nu hebben we eerder een telescoop nodig. Los daarvan blijft de A6 natuurlijk een stijlvolle verschijning die ondanks zijn luxueuze positionering heel knappe verkoopcijfers neerzet. Onderhuids zijn vooral EU6 motoren, een nieuw infotainment systeem en enkele andere nieuwe opties van tel.

Rijtest - Audi A6 Avant - 04

Rijtest - Audi A6 Avant - 05Rijtest - Audi A6 Avant - 10

Hebben jullie die telescoop op zolder dan toch gevonden, zoom dan voornamelijk in op de Singleframe grille, de koplampen, luchtinlaten, bumpers, zijschorten, achterlichten en uitlaatpijpen. Die zouden volgens Audi duidelijke verschillen moeten tonen. De nieuwe lichtsignatuur is natuurlijk een weggever voor het blote oog en optioneel zijn er voortaan Matrix-LED’s beschikbaar met dynamische richtingaanwijzers. Technologie die dus met mondjesmaat over het hele Audi-gamma wordt uitgerold. Onze A6 Avant zag er eerder basis en zakelijk uit, maar met een goed gevulde beurs zorgt een S-Line pakket met (maximum) 20-inch lichtmetaal vanzelfsprekend voor een indruk van een ander kaliber.

Rijtest - Audi A6 Avant - 01

Rijtest - Audi A6 Avant - 03Rijtest - Audi A6 Avant - 02

Binnenin blijft het stijlvolle, gekende en kwaliteitsvolle interieur op post. Esthetisch gezien iets minder “wow” dan bij de nieuwe TT, maar toch zo vormgegeven dat de factor tijd er nooit greep zal op krijgen. Ook heerlijk is de geur van écht leder die je tegemoetkomt elke keer je de deur openslaat en achter het vierspaaks stuurwiel plaatsneemt. Wijzigingen schitteren in de standaarduitvoering door afwezigheid, maar wie voldoende geld over had voor de MMI Navigatie Plus kan voortaan genieten van een elektrisch uitschuifbaar 8-inch scherm met snellere Tegra 30 grafische chip van Nvidia. Er is ook een head-up display beschikbaar, de adaptieve cruise control is uit te rusten met Stop&Go-functie en LTE dataoverdracht brengt diverse onlinediensten aan boord van deze luxueuze cruise over de Autobahn. Praktisch is de enorme koffer met een inhoud van 565 liter.

Rijtest - Audi A6 Avant - 14Rijtest - Audi A6 Avant - 15

Rijtest - Audi A6 Avant - 17

Rijtest - Audi A6 Avant - 16Rijtest - Audi A6 Avant - 18

Maar naast praktisch is de A6 ook uiterst comfortabel. Niet alleen levert de 2.0 TDI een ruim voldoende vermogen van 190 pk, ook de ophanging verheerlijkt comfort. In deze Avant ultra-versie innoveert Audi bovendien met GFRP-ophanging: veerpoten vervaardigd uit een met glasvezel versterkt kunststof. Goed voor een gewichtsbesparing van 4,4 kilogram en volgens Audi een nog lager verbruik. Op papier heeft deze versie met automaat voldoende aan 4,4 liter per 100 kilometer, wij sloten de week af met een nog steeds zuinig te noemen cijfer van 5,9. De zeventraps S tronic met dubbele koppeling –een welgekomen vervanger van de multitronic- vervult verder zijn taken met glans, alleen is het gaspedaal te sponzig en laat een reactie zelfs in “Dynamic” stand van de Audi Drive Select te lang op zich wachten. Bij inhaalmanoeuvres zie je zo de achterliggers heel dicht naderen tot ook jij de versnelling hebt ingezet. Tot slot melden we nog de gebruikelijke cijfertjes: de sprint van 0-100 km/u is voorbij na 8,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 226 km/u.

Rijtest - Audi A6 Avant - 11

Het pijnpunt dat gezien de succesvolle verkopen eigenlijk geen pijnpunt blijkt te zijn, ligt natuurlijk nog steeds bij de prijs. De goedkoopste Audi A6 Avant is de 2.0 TDI ultra met 136 pk en manuele zesbak, al goed voor 40.150 euro. Wil je iets meer pk’s, iets meer opties, etc… dan kom je al snel bij 60.000 euro of zelfs een tientalletje meer. Vier wielen, een stuur en zelfs een automatische airco mogen dan nog net standaard zijn, voor lederen zetels en een degelijk infotainment is het opleggen geblazen. Mercedes en BMW mogen dan nog wel gelijkaardige prijskaartjes voordragen, de ratio in onszelf stuurt toch aan op de nieuwe Volkswagen Passat. Ook heel stijlvol, comfortabel en heel knap afgewerkt, maar dan voor een goede 20.000 euro minder.

Rijtest - Audi A6 Avant - 09

Conclusie

Echt wild worden we van deze Audi A6 facelift niet. Het is zeker en vast een stijlvol product dat je in alle comfort van A naar B brengt, maar de wijzigingen mochten wat ons betreft toch iets verder reiken. Los daarvan is het interieur een luxueuze oase van rust en levert de 2.0 TDI ultra met 190 pk voor knappe prestaties aan een degelijk verbruik. De zeventraps S tronic is een heuse verbetering ten opzichte van de multitronic, maar de reactie van het gaspedaal had toch iets directer mogen zijn. Prijsmatig ligt de Audi A6 volledig in lijn met zijn directe concurrenten, alleen verwachten we voor zo’n grote som geld toch iets meer spanning. Zonder ‘wow-emotie’ is de veel goedkopere Volkswagen Passat immers een stuk interessanter. Je hebt natuurlijk geen vier ringen, maar daar kunnen wij wel mee leven.

Rijtest - Audi A6 Avant - 12

Overzicht

+ Hoogwaardig interieur
+ Tijdloos design
+ 2.0 TDI ultra
– Nauwelijks wijzigingen
– Beperkte standaarduitrusting voor deze klasse

Rijtest - Audi A6 Avant - 07

Tekst & Foto’s: Tim De Baets