Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDiBehalve een scherper uiterlijk en moderne automaat krijgt de gefacelifte Hyundai i40 Wagon een resem nieuwe veiligheidssystemen, de immense binnenruimte blijft gewoon van de partij. 

De Hyundai i40 kan je bij ons krijgen als Wagon en Sedan, bij zusterbedrijf Kia zien ze (momenteel) enkel een toekomst voor die laatste. De Koreaan is de opvolger van de Hyundai Sonata die het niet slecht deed qua verkoop, toch snakte de Europese consument naar een beter product. Klant is koning, dus kreeg het Oude Continent in 2011 dankzij het Duitse design- en ontwikkelingsteam twee i40 varianten om door te kunnen breken in het D-segment terwijl de productie nog steeds in Zuid-Korea plaatsvindt. Dat is uniek voor een Hyundai wiens naam start met een i, toch is er geen reden tot klagen. Om die groep klagers toch tot een absoluut minimum te beperken kregen we begin dit jaar een facelift voor de i40.

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDi

Die opfriskuur kwam gelijktijdig naar buiten met de compactere i30, visueel liepen de gelijkenissen tussen beide Hyundai’s dan weer sterk gelijk. Zo krijgen ze een nieuwe grille met sterk geaccentueerde neus, slimme LED verlichting, nieuwe velgen/kleuren en een gewijzigde bumperset. De i40 Wagon krijgt vanaf heden een automatische kofferklep waarbij je zelfs geen beroep meer hoeft te doen op de kniezwengel, de i40 Sedan blijft trouw aan zijn aflopende (coupé)daklijn en dubbele uitlaat.

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDi

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDiKort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDi

Ook binnenin werd het totaalpakket verbeterd, zeker als je een contrasterende bekleding verkiest zoals bij de testwagen het geval was. De materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit gaat er sterk op vooruit, zelfs met heel wat verschillende plastics in het interieur. Gezien de wereldwijde positionering van dit model kunnen we ook genieten van een enorme binnenruimte, zowel voor- als achteraan heb je plaats zat. Ook de koffer is nog steeds reusachtig, met 553 tot 1.719 liter mag deze Koreaan zonder twijfel tot ruimtekampioen kronen. De centraal geplaatste 7″ unit voor de navigatie, multimedia en connectiviteit is ondertussen aan zijn 2.0 generatie toe wat maakt dat hij groter, helder, sneller, intelligenter en vooral beter zou moeten werken. De zetels zitten wel vrij hoog wat we minder konden smaken, net zoals de knappe (plastieken) pianolak die ongetwijfeld minder vergeeflijk zal zijn voor (vettige) vingerafdrukken.

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDi

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDiKort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDi

Het bestaande motorenpallet van de Hyundai i40 Wagon / Sedan blijft ook na deze facelift zoals het was, al boekten de ingenieurs progressie inzake duurzaamheid, efficiëntie, uitstoot en verbruik. De i40 benzinerijders zullen in de minderheid zijn maar ook zij mogen kiezen tussen een 1.6-liter GDi (135 pk) of 2.0-liter GDi (166 pk), de veelrijders zijn natuurlijk beter af met een dieselmotor. Deze is steeds 1.7-liter groot en komt met in twee smaken, 115 pk / 260 Nm en 141 pk / 340 Nm. Standaard zijn deze steeds gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verzetten, met deze facelift krijgt de krachtigste dieselmotor ook een nieuwe 7DCT automaat met dubbele koppeling. CO2 cijfers zijn van essentieel belang bij dergelijke wagens, vandaar dat de CRDi het met respectievelijk 110 en 114 g/km doet! Om het verbruik te milderen kan je beroep doen op een schakelindicator, een start/stopsysteem en energierecuperatie.

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDiKort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDi

Eenmaal achter het stuurwiel van de Hyundai i40 Wagon valt het geslaagde huwelijk tussen deze 4,5 meter lange Koreaan en de nieuwe automatische transmissie op. Wanneer je het toch nog beter zou weten wanneer er geschakeld moet worden kan je gebruik maken van de schakelpedels achter het stuurwiel. Met extra isolatie en een stillere loopcurve van de viercilinders verkrijg je een rustgevende omgeving, onder stevige belasting komt de dieselsoundtrack toch door. In alle comfort personen – of bagage – verplaatsen van A naar B is het hoofddoel van de i40 Wagon, inzake sportiviteit of rijdynamiek offer je daar natuurlijk wat voor op. Toch voorziet Hyundai het Flex Steer systeem met drie stuurmodi (Sport, Eco en Normal) maar die verschillen voelen nog meer cosmetisch aan. Innovatieve technologie voor de veiligheid en gadgets die hun intrede deden bij de premium Genesis komen over naar de i40 familie, hierdoor worden ondermeer verkeersborden in realtime herkent en kan je beroep doen op een grootlichtassistent.

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDi

De Hyundai i40 Sedan start aan €25.699 voor de 1.6 GDi Style ISG uitvoering, de 1.7 CRDi Style ISG kost je dan weer minstens €27.449. Erna volgen er Premium en Executive niveau’s hoger op de uitrustingsladder. De meerprijs voor de Wagon uitvoering bedraagt ongeveer €1.100 maar aangezien deze wagens voornamelijk via de leasing tot bij de consument zullen geraken is die vanafprijs niet van essentieel belang. Met de stevige basisuitrusting en gemoedelijke uitrustingspolitiek maakt deze Koreaan een goede kans bij de fleetmanager, dankzij het 5 Years Triple Care garantieprogramma daalt de TCO ook nog eens..

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDiKort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDi

Die fleetmanager heeft vandaag de dag een ruime keuze uit interessante modellen, Hyundai Business weet dus wie het moet paaien om op de keuzelijsten te staan. De referentie in het bereikbare D-segment is en blijft nog steeds de Volkswagen Passat die zichzelf recentelijk zelf oversteeg, daarnaast is er nog de scherpsturende Ford Mondeo, de simply clever Skoda Octavia en de knappe Mazda6. Dingen ook naar jouw handtekening: de technisch identieke Kia Optima, Toyota Avensis, Volvo S60 en de Opel Insignia. Promotie gekregen? Dan is die Mercedes C-Klasse, BMW 3-Reeks, Audi A4 of Jaguar XE misschien wel mogelijk.

Conclusie
De Koreanen voorzagen op het juiste moment een deugddoende facelift voor de i40 familie die het nog steeds probeert te maken in het (leasende) D-segment. Met de frisse looks, knap interieur en interessante updates voor veiligheid en technologie legt Hyundai voldoende troeven in de weegschaal, toch blijft de i40 vooral de rationele keuze voor wie in alle comfort – en in mindere mate sportief – onderweg wil zijn. Zowel de koffer- als binnenruimte is immens, net zoals de stevige garantie die Hyundai op al haar nieuwe modellen aanbiedt. De bestaande motoren werden allemaal wat zuiniger en krachtiger, de rauwe soundtrack van de dieselmotor hoor je gelukkig enkel wanneer het gaspedaal stevig ingeduwd wordt. De gloednieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling doet zijn werk prima, niet onbelangrijk in dit segment. Wij zijn alvast overtuigd van de Hyundai i40 Wagon, nu jouw fleetmanager nog!

Overzicht:
Value for money
+ Nog uitgebreidere basisuitrusting + technologie update
+ Gigantisch ruim interieur + knappe afwerking
+ Efficiënte automaat (enkel bij 1.7 CRDi 141 pk)
+ Comfortabel
+ Lager verbruik/CO2 maar wel krachtiger

– Dieselsoundtrack onder belasting
– Rijdynamiek ontbreekt
– (te) Hoge zitpositie

Kort Getest: Hyundai i40 Wagon facelift CRDi

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem