Rijtest - Audi Q3 Facelift - Header
Na ruim drie jaar dienst krijgt de Audi Q3 een opfrissing, zuinigere motoren en enkele technologische nieuwigheden.

Het gebeurt niet vaak dat het Autosalon van Brussel een Europese première meekrijgt, maar met de nieuwe Q3 gunden de Duitsers ons naast de wereldpremière van de nieuwe A1 toch een extraatje. Niet dat het zoveel voorstelt, want ondanks het feit dat de Q3 internationaal gezien geen onbelangrijk model is, bleven de wijzigingen zeer beperkt. Na ruim drie jaar dienst kreeg de kleinste SUV van de Audi-familie vooral een herwerkte grille, zuinigere motoren en enkele (optionele) technologische nieuwigheden. Wij gingen op stap met een bijzonder fraai uitgeruste S-line quattro dieselversie.

Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 04


Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 03Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 05

De Audi Q3 situeert zich logischerwijs nog steeds onder de Q5 en nog grotere Q7 en neemt vooral de BMW X1 en nu ook de Mercedes GLA in het vizier. Misschien mengt de iets kleinere MINI Countryman zich ook nog in de strijd, maar de talrijke crossovers en mini-SUV’s uit de Europese middenmoot en Azië voeren oorlog in een lagere prijsklasse. Daar hebben de logo’s een stuk minder macht dan de Silberpfeil, vier ringen of de blauw-witte propellor. En met zo’n sterk merk hoef je met de wagen zelf soms iets minder moeite te doen: met een nieuwe Singleframe grille en herziene lichtblokken zijn buitenaf alle wijzigingen opgenoemd. Standaard krijg je vanaf nu Xenon koplampen, wie de full LED exemplaren bestelt krijgt er achteraan dynamische richtingaanwijzers bij. Je weet wel, die oranje LEDs die van binnen naar buiten oplichten. Ziet er leuk uit, maar heeft voor de rest maar weinig toegevoegde waarde. Eigenaars van de eerste generatie hoeven zich dus geen zorgen te maken, de buren zullen niet zien dat je met het oude model rondrijdt.

Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 01

Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 02Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 09

Binnenin is er noch revolutie, nog evolutie. Het interieur is op de toevoeging van (het opnieuw optionele) Audi connect na gewoonweg hetzelfde gebleven. Gelukkig was er ook helemaal niets mis mee, alle knopjes zitten op de juiste plaats en het geheel oogt nog steeds bijdetijds. Er is opvallend veel ruimte voorin als ook achterin en in de koffer is er nog steeds plaats voor 460 liter bagage. Bij het neerleggen van de achterbank groeit die stouwruimte zelfs tot 1.365 liter. Mooie waarden, alleen zorgt het typische wrap-around achterste van de Q3 voor een steeds versmallende koffer naar boven toe. Dat het bagagescherm maar een dikke 20 cm uitschuift, zegt genoeg. Voor iets grotere rechthoekige of vierkante voorwerpen zal de achterbank dus sowieso plat moeten.

Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 14Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 15

Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 13

Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 16Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 17

Voor de nieuwe EURO6-norm werden alle krachtbronnen aangepakt: de drie TFSI-benzinemotoren en de drie TDI diesels produceren meer vermogen aan een lager verbruik. Bij sommige modellen ging de CO2-uitstoot tot 17 procent omlaag. De 1.4-liter TFSI COD (Cylinder On Demand) krijgt voor zijn toonaangevende efficiëntie de “Audi ultra” badge, de 2.0 TDI klaart dat kunstje zonder cilinderuitschakeling. Wij gingen weliswaar op weg met de meest vermogende diesel met quattro vierwielaandrijving en S tronic transmissie. Motor en tranmissie vormden alvast een voorbeeldhuwelijk, want op elk moment lijkt het alsof je in de juiste versnelling zit. Zelfs in sport-stand voelt het niet nerveus aan, de S tronic schakelt op wanneer je het denkt en gaat vliegensvlug een versnelling terug als het nodig is. Met 184 pk ben je in minder dan 10 seconden bij 100 km/u en de topsnelheid ligt boven de 200. Toch bleef het verbruik in crossover-termen, met vierwielaandrijving en gezien de vrij dynamische rijstijl heel bescheiden, want de testweek konden we afsluiten met een gemiddelde van 6,8 l/100 km. Chassisgewijs tot slot mikt de Q3 vooral op comfort en daarop werd de ophanging nog verder geoptimaliseerd. Niet dat de wagen het op sportief vlak zó slecht doet, maar zelfs met S-line sportophanging wilde de neus op het scherpst van de snee niet altijd mee.

Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 08

Daarmee hebben we ondertussen ongeveer alles gezegd, behalve dat we nog even bij de prijs moeten stilstaan. Zoals jullie verwachten is die aanzienlijk, maar toch gokten de meesten nog steeds tien tot zelfs twintigduizend euro te laag. Er is ‘al’ een Q3 vanaf 29.990 euro, maar de basisprijs van onze ‘Sport’ 2.0 TDI quattro 184 pk met S tronic bedraagt een dikke 39.950 euro. We stemmen er bovendien mee in dat de Q3 in deze S-line uitvoering er best prachtig uitziet, maar hebben jullie daar nog eens ruim 2.000 euro extra voor over? Grappig is ook dat het persbericht leest “De nieuwe Audi Q3 beschikt over een genereuze standaarduitvoering”, terwijl de volgende zin al meteen gaat over de optionele extraatjes. Wat is er dan standaard, Audi? Onze Q3 kreeg maar liefst 23.275 euro aan toebehoren, goed voor een totaalprijsje van – hou u vast- 63.224 euro. Welke particulier heeft er zo’n bedrag over voor een weliswaar ruime maar toch nog klein uitvallende crossover?

Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 06

Conclusie

Het was even wennen aan de proporties, maar zeker op internationaal vlak groeide de Q3 uit tot een mooi verkoopverhaal. De facelift veranderde niets aan het concept: identieke afmetingen, slechts een tweetal exterieurwijzigingen en nagenoeg geen updates binnenin. Wel werden de motoren een stuk zuiniger bij een verhoogd vermogen en dragen ze voortaan allen het EU6-label. Er zijn ook enkele toevoegingen aan de optielijst, maar dat is meteen ook het pijnpunt van deze Q3. Het is een –zeker in S-line- knappe verschijning, hij beschikt over een verrassend ruim interieur en de 2.0 TDI levert vlotte prestaties aan een relatief laag verbruik. Alleen ligt de prijs zo hoog en sneuvelen er heel wat pagina’s voor de optielijst, want de standaarduitvoering is behoorlijk karig.

Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 07

Overzicht

+ Prestaties en zuinigheid 2.0 TDI
+ S tronic
+ Afwerking en comfort
+/- Verrassend ruim, maar soms minder handige vorm koffer
– Heel stevige prijs met te veel opties

Rijtest - Audi Q3 MY2015 - 12

Tekst & Foto’s: Tim De Baets