Officieel: Audi S8 plus [605 pk / 750 Nm]Omdat de 520 pk uit de S8 soms nog ontoereikend blijkt te zijn komt er nu een Audi S8 plus met 605 pk!

Luxelimousines zijn er grotendeels om VIP’s, prominente zakenmannen, belangrijke staatshoofden en koningshuizen op gepaste wijze van A naar B te verplaatsen, toch bieden de meeste autoconstructeurs ook een sportieve variant aan. Bij Audi heb je zo de S8 die met een stevige 500 pk niets te klagen heeft, toch zijn er krachtige concurrenten. In dit segment is de aankoopprijs of verbruikscijfers vaak irrelevant, het cliënteel – voornamelijk uit Azië, Midden-Oosten en Rusland – wil gewoon het beste, snelste en krachtigste. Daarom komt Audi nu met een S8 plus – zonder hoofdletter, in tegenstelling tot de TT-RS, S3, RS6 en R8 – die nog meer vermogen meekrijgt.

Dankzij wat getover met de bestaande 4.0-liter TFSI V8 heeft de S8 plus maar liefst 605 pk en 750 Nm ter beschikking, goed voor een topsnelheid van meer dan 300 km/u! Niet dat je vaak gaat sprinten met een dergelijke limousine aan het stoplicht, toch zou je het kunstje kunnen klaren in 3,8 seconden wat niet slecht is voor deze loodzware Duitser. De A8 topversie krijgt unieke 21″ velgen, ceramische remschijven, krachtig sportuitlaat en specifieke lakkleuren in de basisversie, naar goede gewoonte maak je ook zelf een configuratie op maat voor zowel het interieur als exterieur. Opmerkelijk genoeg komt de S8 plus er ook enkel met korte wielbasis, ietwat oneerbiedig gezegd voor een 5,13 meter lange sportlimousine.

We hopen deze S8 plus binnenkort te mogen aanschouwen op het Autosalon van Frankfurt in september, verbruikscijfers of CO2 uitstoot zijn nog niet gekend. Beschikbaar vanaf november en een richtprijs van €145.200 is hij een goede €20.000 duurder dan de reguliere S8, goedkoop zal dit segment bovendien nooit zijn. Zo is er een Jaguar XJ-R (V8 – 550 pk – €144.000), BMW 750i (V8 – 450 pk – €121.850) of Mercedes-AMG S63 (V8 – 585 pk – €150.161).