Audi Q7 2015 Mk2 Header
Na een lange tijd van stilte komt Audi met een light-weight opvolger voor The Tank: de nieuwe Q7 verloor maar liefst 325 kilogram.

Anno 2014 waren de glorietijden van de Audi Q7 stilaan gepasseerd. Grote SUV’s werden al even terug ingeruild voor compacte crossovers en qua Voordeel Alle Aard (VAA) was de Q7 zelfs volledig ten dode opgeschreven. Maar nu is Audi terug en de Duitsers pakken enkele van de pijnpunten aan.

Een tank lichter maken is net als de eerste 10 kilo verliezen voor een man van 150 kilogram, het is een koud kunstje vergeleken met het afschaven van die laatste grammetjes. Toch kan Audi zich nu meteen de lichtste in zijn klasse noemen: met 1.995 kg (3.0TDI) weegt de nieuwe Q7 maar liefst 325 kilogram minder dan zijn voorganger. De deuren zijn voortaan volledig uit aluminium (-24 kg), de motorkap eveneens en hetzelfde geldt voor de voorste wielkasten en een groot stuk achteraan de wagen.

Hij mag dan nog wel een sterk dieet achter de rug hebben, esthetisch gezien krijgen we nog steeds een mastodont voorgeschoteld. Het zal even wennen worden, maar de Q7 ligt alvast volledig in lijn met zijn familiegenoten. De typische grille, optionele matrix LED’s en binnenin de virtuele cockpit uit de nieuwe TT maken een wereld van verschil. Ondanks de impressie werd de Q7 wel een klein beetje kleiner, 37 mm korter en 15 mm smaller om precies te zijn, terwijl de hoogte nagenoeg dezelfde bleef. Toch zou er binnenin zelfs meer ruimte zijn dan voorheen met voornamelijk 21 mm extra tussen de eerste en tweede zetelrij en respectievelijk 41 mm en 23 mm extra hoofdruimte voor- en achteraan.

Naast het digitale instrumentenpaneel krijg je binnenin ook het laatste MMI infotainment systeem met een grotere touchpad, minder knopjes op de middenconsole en opties als Google Android Auto, Apple CarPlay en een Bose of zelfs Bang & Olufsen geluidsysteem met 23 luidsprekers en 1.920 Watt. Achteraan kunnen passagiers genieten van een nieuw entertainment systeem bestaande uit 10,1-inch schermpjes.

Kijken we even onder de motorkap, dan vinden we als instapper de 3.0 TDI met 272 pk en een dikke 600 Nm koppel, genoeg om deze dinosaurus in amper 6,3 seconden naar 100 km/u te katapulteren. Het verbruik van 5,7 liter per 100 km en de CO2-uitstoot van 149 g/km klinken ook mooi in de oren. Later zal een versie met 218 pk qua uitstoot en dus ook fiscaliteit nog beter scoren. Aan benzinezijde vinden we verder de 3.0 TFSI met 333 pk en 440 Nm, die slechts 6,1 seconden nodig heeft voor de gekende sprint, terwijl een 2.0 TFSI ook wel in de plannen staat.

Belangrijker nog is de e-tron quattro plug-in hybride versie met 373 pk vermogen en 700 Nm koppel, Audi’s eerste plug-in hybride diesel met een verbruik van amper 1,7 liter per 100 km, een CO2-uitstoot van slechts 50 g/km en een volledig elektrische range van maar liefst 56 kilometer. De Q7 e-tron heeft een 3.0 TDI met 258 pk die gekoppeld wordt aan een 94 kW elektromotor en een achttraps tiptronic automaat. Vierwielaandrijving is standaard en het model zal kort na de reguliere varianten gelanceerd worden.

Op een Belgische prijs is het nog even wachten, maar een koopje wordt de luxueuze Q7 beslist niet. Naast bezichtigen op het Autosalon van Genève zal  je de wagen in Duitsland kunnen bestellen vanaf de lente voor minstens 61.000 euro, terwijl de eerste leveringen zullen plaatsvinden tijdens de zomer. Nog even tijd om te wennen aan het exterieur dus…