Rijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 DInfiniti wil écht doorbreken op het Europese vasteland, de Q50 is het speerpunt van hun veroveringsstrategie. 

Infiniti is ondertussen een gevestigde waarde in Amerika en Azië, maar de luxedivisie van Nissan blijft in Europa een eerder onbekende speler. Met een nieuwe designrichting, meer compacte Europese motoren en een onafhankelijke marketingkoers moeten er meer Infiniti’s in het straatbeeld gaan opduiken. Na wat hommeles met de oude importeur (Beerens) nam de Franse tak van Infiniti onze Belgische markt erbij, waarbij de eerste focus op de leasemarkt zal gaan liggen. Daar zou er naast de gevestigde waardes nog voldoende ruimte zijn voor een extra luxe-speler. Momenteel is er slechts één verdeelpunt in Brussel en heel binnenkort komt er één bij in Antwerpen, maar om praktische bezwaren te ontlopen voorziet Infiniti een mobility plan waarbij ze jouw wagen komen halen/terugbrengen (+ vervangwagen) bij een eventueel onderhoud! Alleen is ook maar alleen, daarom zal de Q50 snel het gezelschap zal krijgen van de vernieuwde Q70. Verder blijft het vooral reikhalzend uitkijken naar de Q60 Coupé en Q30 crossover. Deze laatste zal voorgesteld worden op het Autosalon van Genève in maart, de Belgische verwachtingen voor een dergelijk compact model liggen bijzonder hoog.

Rijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 D

Maar tot de Infiniti line-up wat aangedikt wordt, zal het voornamelijk rond de Q50 berline draaien. Met een behoorlijk dynamische look, chroom omlijsting, knappe 19″ velgen (mét runflatbanden!) en een agressieve grille in Sport trim kon hij bijzonder veel hoofden doen draaien in het straatbeeld, al had het relatief onbekende logo daar ook wel ietwat mee te maken. Voor de dynamische verlichting rekent men op de innovatieve High Beam Assist-technologie, achteraan krijg je een ronde uitlaatmond aan weerszijden. Onze testwagen kreeg een sinistere Black Obsidian koetswerkkleur mee, maar in de catalogus vinden we nog 7 andere mogelijkheden (+ €820). Ook voor de velgen zijn er diverse uitvoeringen in 17 tot 19 duim beschikbaar.

Rijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 DRijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 D

Rijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 D

Binnenin krijg je een mooie mengeling tussen klassieke eenvoud en technologische parels. In die eerste groep vinden we goedzittende lederen zetels, relatief veel ruimte en knappe afwerkingsdetails met chroom, esdoornhout en aluminium, terwijl we niet één maar twee grote aanraakschermen krijgen om ons te voorzien van navigatie (inc flitspalen!) en multimedia. Het duurt even alvorens je de Japanse technologie onder de knie krijgt, maar de mogelijkheden zijn legio. De versnellingspook en het stuurwiel werden ook overtrokken met een knappe lap koeienhuid, de meterset herkennen we dan weer uit een recente Nissan. De achterbank biedt een zee van ruimte voor twee volwassenen, terwijl de koffer een laadcapaciteit van 500 liter heeft. Opteer je voor een hybrideconfiguratie, dan verlies je 100 liter bagageruimte om de 50 kW lithium-ionaccu te huisvestigen.

Rijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 D

Rijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 DRijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 D

Het motorengamma van de Infiniti Q50 bestaat uit een 2.2-liter diesel en een 2.0-liter turbogeblazen benzinemotor, beiden afkomstig van Mercedes dankzij het samenwerkingsverband. Daarnaast is er nog een 3.5-liter V6 in hybridecombinatie met een elektromotor. Deze laatste krijgt 364 pk en 550 Nm en is steevast gekoppeld aan een automatische zeventrapstransmissie, al kan je wel kiezen tussen achterwiel- of vierwielaandrijving. De topsnelheid werd gelimiteerd op 250 km/u, de sprint neemt 5,1 seconden in beslag en de CO2 uitstoot bedraagt 144 g/km. Officieel heb je voldoende aan 7 liter per 100 km, maar wij geraakten toch niet onder de 8,5 liter. Wanneer je de grote hoeveelheid vermogen te vaak aanspreekt, zal ook dat getal moeilijk te bereiken zijn. De brandstoftank heeft een capaciteit van 70 liter waardoor je een rijbereik krijgt van 800 kilometer, zuiver elektrisch kan je toch enkele kilometers gratis rijden. De (luidruchtige) dieselmotor krijgt enkel achterwielaandrijving en heeft gelijklopende specificaties, maar is beduidend minder krachtig (170 pk, 400 Nm, 230 km/u, 8,4 s, 124 g/km CO2). Anderzijds kan deze toch overtuigend uitpakken met lage verbruikscijfers, want zo verstookten we slechts 6 liter diesel per 100 km en steeg de autonomie tot boven de 1.000 km!

Rijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 DRijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 D

In dit segment pak je best uit met een hoogtechnologisch innerlijk, de Infiniti Q50 gaat nog heel wat verder met de inSuit bundel. Hiermee kan je apps (Google, Twitter, Facebook, Deezer, …) installeren op het onderste 7″ touchscreen, krijg je adaptieve cruisecontrol (Distance Control Assist) en keyless go, kan je jezelf semi-automatisch voortbewegen (Intelligent Cruise Control), keyless go en krijg je een perfect zicht rondom (Around View Monitor) wanneer je dat nodig zou willen. Een head-up display schittert dan weer door afwezigheid, of zijn we gewoon te verwend? Ook een hoop veiligheidssystemen (achteruitrijsensoren/camera, rijstrookassistentie, dodehoeksensoren, automatische remhulp, …) staan paraat om jezelf en inzittenden te beschermen. Nog een paradepaardje van deze Infiniti Q50 is de digitaal geoptimaliseerde stuurbekrachtiging, ideaal voor een aangepaste Drive Mode setup (Sport, Standard, Eco, Snow of Personal) op elk moment.

Rijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 DRijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 D

Rijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 D

Het Infiniti Q50 aanbod start in België met de 2.2D met handbak (vanaf €33.400) of automaat (vanaf €35.600), de 2.0T is enkel verkrijgbaar met de automatische transmissie (vanaf €38.050). Vervolgens mag je een uitvoeringsvorm kiezen: Q50 (basis), Q50 Premium (+ €2.600) of Q50 Sport (+ €7.000) én een lakkleurtje/interieurbekleding. De groene Q50 Hybrid start bij €50.400 (achterwielaandrijving) en €52.900 (vierwielaandrijving) en is enkel verkrijgbaar in Sport trim. In de optielijst kan je jouw configuratie nog afwerken met bijvoorbeeld een Bose Premium Sound System, 14 luidsprekers en DAB radio (Multimedia Pack, + €3.200), een glazen schuifdak (+ €1.100), een ultrasoon alarmsysteem (+ €300), …

Rijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 DRijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 D

Met enige vorm van enthousiasme tijdens het configureren kan je de uiteindelijke aankoopsom wel stevig laten oplopen, al kom je niet in de buurt van de extravagante optiepolitiek van de Duitse concurrentie. Die bestaat uit de Mercedes C-Klasse, Audi A4 Berline en BMW 3-Reeks Berline en sinds kort mogen we daar ook wel de Volkswagen Passat bij rekenen. Ook de nieuwe Jaguar XE zal waarschijnlijk enige rol van betekenis gaan spelen in dit (voornamelijk zakelijk) segment. Voor de Q50 Hybrid vinden we de enige concurrent bij de IS300h en GS300h, al nestelt de Infiniti zich eerder tussen beide Lexus-exemplaren in. Het zal dan ook dé taak van Infiniti worden om voornamelijk de leasingfirma’s en fleetmanagers te overtuigen van hun kwaliteit, het wordt sowieso een moeilijke opdracht om de mensen weg te houden van de gevestigde waardes. Anderzijds zou een beetje meer diversiteit op onze Belgische wegen wel mogen.

Rijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 DRijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 D

Conclusie

Met de Infiniti Q50 hebben de Japanners een knap product – en dan hebben we het niet enkel over zijn voorkomen – in handen, al zal het niet gemakkelijk worden om de Europese consument te overtuigen. Aan het beperkte dealernet wordt er achter de schermen hard gewerkt om in de centrumsteden een volwaardige premium gebruikservaring te kunnen bieden, maar momenteel krijg je als early adopter alvast een volwaardige red carpet treatment. De krachtige V6 hybride-uitvoering is ongetwijfeld de leukste, maar voor het zakelijk segment zal het toch van de 2.2-liter diesel moeten komen, die zich net zoals bij de Mercedes’ modellen wel eens durft te laten horen onder belasting. Met het elegante voorkomen, knap afgewerkt interieur, comfortabel rijgedrag en arsenaal aan technologie/veiligheid mag het op papier niet meer mislopen, in de praktijk wordt het weliswaar eerder een werk van de lange adem.

Overzicht:

+ Karaktervolle verschijning
+ Harmonieuze samenwerking benzine- en elektromotor (Hybrid)
+ Technologisch innerlijk
+ Interieurafwerking
+ Aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding

– Beperkt dealernet
– Moordende (Duitse) concurrentie
– Luidruchtig motorblok (2.2 D)

Rijtest: Infiniti Q50 S Hybrid / 2.2 D

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s:  Francis Vanquickelberghe – FVP