Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)Met de Model 3 heeft Tesla een van dé beste elektrische auto’s in de aanbieding. Doet de praktische Model Y Long Range nog beter?

Op relatief korte tijd is nieuwkomer Tesla erin geslaagd om de doorgedreven elektrificatie van de volledige autosector (grondig) te versnellen. Initieel met de Roadster prototypes, nadien met de highend Model S en Model X modellen. Met de toevoeging van de populaire Model 3 berline ging het nog héél wat harder voor de ambitieuze Amerikaanse autobouwer. Nadien volgde een praktischere Model Y (whaaaj uitgesproken) uitvoering waarmee het succesverhaal nog sterker voor de dag komt.


Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

Ietwat oneerbiedig zou je de Model Y crossover “gewoon” als verhoogde Model 3 kunnen omschrijven. Niet geheel incorrect natuurlijk gezien de innige technische band tussen beiden. De Model Y kan pronken met een verhoogde zitpositie (wat goed nieuws is voor de instap + zichtbaarheid rondom) en ruimer interieur. Dit dankzij toegenomen buitenafmetingen (lees: iets langer en breder). Dat het design nog steeds behoorlijk generiek oogt zal niemand ontkennen, wel is het bijzonder aerodynamisch. En dat is dan weer goed nieuws voor het verbruik.

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

In de Model Y is er voldoende plaats voor vijf volwassenen en bijhorende ledematen. Tesla sprak bij de onthulling reeds van een variant met zeven zitplaatsen. Daarvan is er momenteel wel geen spoor te bekennen… Wel kan je, in tegenstelling tot bij de Model 3, de rugleuning van de achterbank verstellen!

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

De grotere kofferopening (inclusief automatische kofferklep) verhoogt het praktisch gebruiksgemak en biedt plaats aan 854 liter bagage. Met de achterbank neergeklapt loopt het laadvolume van de Tesla Model Y op tot maximaal 2.158 liter. Vooraan is er nog eens plaats voor 117 liter in de frunk (front trunk, onder de “motor”kap dus). En voor onze Nederlandse lezers, mits opleg (+1.350 euro) krijg je een trekhaak die tot 1.600 kg kan sleuren!

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

Sober maar hightech interieur

Net zoals de Model 3 komt de Model Y met centraal voorin een gigantisch touchscreen (15”) waarin bijna alle wagenfunctionaliteiten ingebouwd zitten. Dankzij frequente updates kan (en mag) je geregeld nieuwigheden verwachten. Gaande van aanvullend entertainment, bijkomende spelletjes, een update voor de Dog Modus of extra gadgets/gimmicks. De ene keer al wat ingrijpender/belangrijker dan het andere. Toch nog iets te kort? Eens tweeten naar CEO Musk kan wonderen doen. En dit op een ongelooflijk korte tijdspanne waarop andere autoconstructeurs jaloers zijn…

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

De vernieuwde indeling/menustructuur is wel even wennen maar zit ook snel in de vingers dankzij een logische opbouw en stevige rekenkracht. Ook wennen is dat de deuren openen via een drukknop al zit er wel nog een reguliere handvat/klep verstopt! Naar Apple CarPlay en Android Auto moet je trouwens nog steeds niet zoeken, die zijn niet aanwezig. Wel krijg je twee (!) draadloze telefoonladers en zorgt het gigantische glazen panoramadak voor de nodige lichtinval en een versterking van de aanwezige binnenruimte.

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

Inzake afwerking en materiaalkeuze ging Tesla er doorheen de laatste maanden/jaren merkbaar op vooruit. Zeker sinds de Model Y in Shanghai (China) van de band rolt! Binnenkort zal de nieuwe Gigafactory Berlijn de Europese productie voor zijn rekening nemen. Benieuwd of het dan nog beter zal worden?!

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

Héél véél personalisatiemogelijkheden zijn er wel niet beschikbaar voor de Model Y. Slechts vijf lakkleuren (wit, zwart, blauw, dieprood en grijs) en drie velgen (19” Gemini, 20” Induction en 21” Überturbine). Naast een zwart interieur met vegan leder (en houten accenten) kan je ook voor een uitvoering gaan met een spierwit interieur. Bling bling, zoveel is zeker. Net zoals het feit dat je geen fysieke sleutel meer krijgt maar een toegangskaart. Al kan je slimme telefoon die taak eveneens op zich nemen.

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

Model Y als Long Range of Performance

In afwachting van een achterwielaangedreven Model Y instapversie (cfr Model 3) krijg je momenteel sowieso een Dual Motor All-Wheel Drive uitvoering. In mensentaal, eentje met twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Wel is er keuze tussen een Model Y Long Range (441 pk piekvermogen) en Model Y Performance (562 pk) waarbij de focus respectievelijk op rijbereik en prestaties ligt.

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

De Model Y Long Range doet 0-100 km/u in exact 5 seconden, haalt maximaal 217 km/u en biedt een rijbereik van 533 km (WLTP). De Model Y Performance heeft krachtigere remmen, verlaagd sportonderstel en aluminum lichtmetalen velgen. Aan de cafétoog maakt de nul-naar-honderd chrono van 3,7 seconden ongetwijfeld het meeste indruk. De topsnelheid ligt hier op 250 km/u en met een volle batterij geraak je 514 km ver.

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

Bijzonder efficiënt én snelle laadtijden

Details omtrent de batterijpack geeft Tesla vreemd genoeg niet openlijk vrij. Volgens connaisseurs is deze hier 82 kWh (75 kWh netto) groot. Opladen kan met 11 kW (AC) of zelfs 250 kW (DC) als je een krachtige laadpaal kan vinden. Recentelijk stelde Tesla een deel van haar krachtige Supercharger laadpalen open voor het grote publiek, als Model Y rijder kan je hier nog steeds voordelig(er) terecht. Als het wat meezit komt er daar gemakkelijk 100 km rijbereik per 5 minuten bij.

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

In de praktijk is het rijbereik volledig afhankelijk van de gehanteerde rijstijl en de rij/weersomstandigheden. Wel is Tesla er in geslaagd om een gigantisch uitgekiend geheel te creëren waarbij energie-efficiëntie kinderspel lijkt te zijn, zelfs voor een verhoogde gezinswagen. Reken gemiddeld op 17 kWh per 100 km (441 km rijbereik) maar wie wat moeite doet kan gemakkelijk 500+ km afleggen op één batterijlading. Indrukwekkend!

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

Rijgedrag Model Y Long Range

Vreemd genoeg heeft Tesla de mogelijkheid om het niveau (niet, weinig, veel) van energierecuperatie in te stellen verwijderd. Je moet en zal dus gebruik maken van hun afstelling. Met een dergelijke one-pedal-driving rem je vrij snel nadat je het “gas”pedaal lost om zo weinig (tot geen) energie te verspillen. Behoorlijk onnatuurlijk in het begin maar na enkele kilometers ben je er zo mee weg! En de fysieke remschijven blijven zo bijna heel de tijd werkloos. Wel nog steeds instelbaar is het acceleratieniveau, stuurgevoel of kruipmodus.

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

Naast de hightech inborst en torenhoge efficiëntie wil Tesla ook écht werk maken van zelfrijdende technologie. Juridisch gezien is dat nog niet voor vandaag of morgen maar toch is de Model Y al verkrijgbaar met de Full Self-Driving Capability (FSD) upgrade in ruil voor een stevige 7.500 euro. Die gaat nog een stapje verder dan de Enhanced Autopilot (+3.800 euro) waarmee je kan terugvallen op een intelligente adaptieve cruise cruise met Auto Lane Change en volautomatische parkeerhulp. Met FSD geniet je van verkeersborden- én verkeerslichtenherkenning (handig!), binnenkort zou daar “automatisch rijden in de bebouwde kom” moeten bijkomen.

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

Rijden doet de Tesla Model Y Long Range crossover met een kinderlijk gemak. Fluisterstil, rustgevend, steeds alert/vlot en behoorlijk comfortabel. Zeker dat laatste is vrij knap gezien de klassieke dempers, grote 20” velgen en een leeggewicht van 2.000+ kg. Op asfalt van mindere kwaliteit (lees: 33% van het Belgische wegdek) worden oneffenheden wel niet volledig weggefilterd. Kiezen voor de 19” exemplaren zal dat al enigszins verhelpen… En ja, de snelheidsweergave is enkel zichtbaar in de linkerbovenhoek van het breedbeeldscherm wat niet persé de beste plek is. Hey @elonmusk, graag een head-up display aub!

Prijzen en concurrentie Tesla Model Y

Tesla kwam als allereerste met een perfect functionerende webshop voor de aankoop van hun wagens, inclusief een correcte weergave van de leveringsdatum/periode. Het volledige dealernet is ook in eigen beheer terwijl er vanop afstand ook héél veel support kan geleverd worden bij eventuele vragen/problemen. Anderzijds is het gehanteerde prijsbeleid nogal wispelturig (zacht uitgedrukt), plotsklaps kan het allemaal enkele duizenden euro’s duurder (of goedkoper?) uitvallen zonder een echte reden. Of wordt de basisuitrusting aangepast. Momenteel heb je in België een Model Y Long Range voor minstens 65.990 euro en voor de Model Y Performance moet je 70.000 euro ophoesten. Voorzie ook 9,99 euro per maand om gebruik te kunnen maken van de Premium Connectivity diensten.

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

Met de Model S en Model X had Tesla geruime tijd het volledige EV segment voor zich alleen. Dat is niet meer het geval, deze Model Y moet opboksen tegen een resem interessante collega’s. Denk aan de Ford Mustang Mach-E, Jaguar I-Pace, Audi Q4 e-tron, BMW iX3, Mercedes EQC, Skoda Enyaq iV, Volvo XC40 Recharge, MG Marvel R en Volkswagen ID.4! Maar ook de Hyundai IONIQ 5 en Kia EV6 zijn bijvoorbeeld waardige opties in deze prijsklasse.

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

Weet ook dat een soortgelijke Model 3 Long Range alreeds 5.000 euro goedkoper is. Of zelfs meer dan 10.000 euro als je voor de instapversie gaat! Of er op termijn ook een Model Y met louter achterwielaandrijving en een scherper prijskaartje komt is niet geweten. Maar we zouden er niet van verschieten als die morgen plotsklaps in de configurator opduikt!

Conclusie

Een betere elektrische auto dan de populaire Tesla Model 3 hebben we nog steeds niet gevonden. Hightech, vooruitstrevend, future proof, aangenaam en vooral waanzinnig efficiënt waardoor zelfs range anxiety iets uit de jaren stillekes lijkt. De Model Y gaat op dat knappe elan verder, hetzij in een iets praktischere vorm met méér binnenruimte/laadvolume en extra gebruiksgemak. Zoals de naam doet vermoeden biedt de geteste Model Y Long Range een geruststellend rijbereik van gemakkelijk 450+ km! Wie liever indruk maakt aan de toog en/of stoplicht kan terecht bij de vliegensvlugge Model Y Performance. Al blijft het design wel behoorlijk generiek en oogt het binnen relatief saai/sober. En met een dergelijk budget kan je vandaag de dag op véél plaatsen terecht voor een soortgelijk EV SUV totaalpakket. Laat die Model Y basisversie dus maar komen, tezamen met een head-up display!

Overzicht:
+ Hightech imago
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Ruim/praktisch
+ Comfortabel
+ Degelijke bouwkwaliteit/materiaalgebruik
+ Doordacht gebruiksgemak
+ Zéér zuinig/efficiënt en dus riant rijbereik (450+ km)
+ Supersnelle laadtijden
+ Vlotte prestaties
+ Moderne rijhulp, veiligheid, connectiviteit en gadgets

? Prima demping maar op slecht wegdek toch duidelijk een stevige massa
? Beperkte snelheidsweergave
? Bijzonder sober/clean interieur

– Geen instapversie (stevige vanafprijs)
– Remenergierecuperatie niet langer instelbaar

Rijtest: Tesla Model Y Long Range EV SUV crossover (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie tesla.com!