Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)De zuiver elektrische Volkswagen ID.4 crossover laat een degelijke indruk na met zijn ruim interieur, werkbaar rijbereik en comfortabel rijgedrag.

Volkswagen kan haar ijzersterke marktpositie enkel en alleen maar vasthouden als het volmondig meegaat in het (opgedrongen?) EV-verhaal van Europa. Iets dat ze na voorzichtige e-Up! / e-Golf stapjes nu duidelijk doorhebben. Kosten noch moeite werden er gespaard bij de ontwikkeling van een volledig nieuw MEB platform (Modularer E-Antriebs Baukasten) waarmee ze nu wel een future proof bouwsteen in handen hebben die ze in alle geuren, kleuren en koetswerkvormen (lees: van compacte stadswagen tot functionele middenklasser) kunnen gebruiken! Dit doorheen de volledige VAG familie.


Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)

Na de eerder moeilijke productiestart van ID.3 komt VW relatief snel met de technisch gerelateerde ID.4 crossover op de proppen. Zo’n hippe, stoere en personaliseerbare koetswerkvorm zorgt an sich al voor een verkoopsucces anno 2021, een praktische inborst en een ijzersterk VW logo voorop moet eveneens voor de nodige aantrekkingskracht zorgen. Én een trekhaak waarmee je tot 1.000 kg kan trekken, een feature die je niet op de ID.3 kan krijgen.

Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)

De ID.3 en ID.4 delen dezelfde wielbasis maar die laatste is met 4,58 meter lang wel een pak groter (32 cm langer, 6 cm breder én 4 cm hoger om specifieker te zijn). Met (veel) beschermende kunststof rondom profileert hij zich overduidelijk als avonturier, toch zouden we met een ID.4 op de verharde ondergrond blijven. Knappe designfeatures zijn de doorlopende smalle LED lichtstrook voor- en achteraan, de contrastende zilveren C-stijl en de IQ.LIGHT koplampen die je zowaar begroeten met een wink! In de personalsiatiegids staan er diverse (duotone) koetswerkkleuren en 18” tot 21” lichtmetalen velgen.

Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)

Binnenin krijg je een ruim geheel waar zelfs vijf volwassenen zonder al te veel problemen/gepruts kunnen plaatsnemen. Met het enorme glazen panoramadak profiteren ze van de nodige vitamine D en een eindeloze bron aan entertainment. In de koffer past er 543 liter bagage of tot 1.575 liter wanneer de achterbank opgeofferd wordt.

Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)

De interieurlayout komt grotendeels van de ID.3 over, in de ID.4 lijkt het net wat beter afgewerkt met kwalitatieve materialen. Al zijn er daaromtrent ook wel de nodige mogelijkheden voorhanden. De stoelen zien er niet enkel goed uit, ze zitten ook lekker, bieden het nodige comfort (dankjewel armsteunen!) en bestaat uit gerecycleerde/synthetische ArtVelours materialen. Talrijke opbergvakken geven je telefoon (die terwijl draadloos kan laden), drankjes en andere prullaria de nodige plaats.

Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)

Het multifunctionele stuurwiel komt met aanraakbediening én haptische feedback terwijl er daarachter een sober (maar duidelijk) digitaal instrumentenpaneel prijkt met enkel de meest essentiële (rij)informatie. Het 10” of 12” infotainmentsysteem biedt heel wat meer informatie/mogelijkheden/functionaliteiten … al vraagt de menustructuur (én voelstrookjes voor temperatuur/volume) enige tijd alvorens het in de vingers zit! Duitsers die té innovatief/hip willen zijn, het bestaat.

Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)

Dankzij het modulaire MEB platform zijn er diverse uitvoeringen van de Volkswagen ID.4 mogelijk waarbij er verschil in de batterijcapaciteit (52 kWh of 77 kWh netto) en achter- of vierwielaandrijving (respectievelijk één of twee elektromotoren) zit. Later volgt er ook een straffere ID.4 GTX topversie!

Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)

Op de voorwielaangedreven basisversie of variant met vierwielaandrijving is het even wachten, bij de marktlancering is de ID.4 voorzien van een 204 pk / 310 Nm sterke elektromotor en 77 kWh batterij. Daarmee heb je 8,5 seconden nodig om 100 km/u te bereiken, de topsnelheid ligt op 160 km/u. Tijdens een korte testperiode haalden we zonder moeite/inspanningen een verbruik van 21 kWh per 100 km, zo lag het rijbereik op 366 km. Volgens Volkswagen zou 489 km haalbaar moeten zijn (18,4 kWh per 100 km) of zelfs 643 km als je binnen de stadsmuren blijft. De remenergierecuperatie kan je in de B-stand versterken en zodanig zuiniger voor de dag komen. Die “keuzehendel” voor de 1-traps automaat zit ook achter het stuurwiel (zoals bij de BMW i3) wat gewaarwording vraagt.

Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)

De ID.4 52 kWh variant kan laden aan 7,2 kW (AC) of 50 kW (DC, 100 kW optioneel), de grotere batterij doet die kunstjes met respectievelijk 11 kW en 125 kW. Aan een Wallbox of publieke laadpaal moet je ongeveer 8 uur wachten voor een volledige laadbeurt (10-80%) of in een half uurtje als je een krachtige snellader (zoals IONITY) kan vinden. Gezien het soms wispelturige EV netwerk in België lijkt de investering in een eigen laadpunt een must, kwestie van je gemoedsrust volledig te optimaliseren. Zo kan je ook het goedkoopst laden (pakweg 0,25 euro per kWh).

Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)

Net zoals bij de meeste elektrische auto’s voelen de eerste kilometers in de Volkswagen ID.4 ietwat bevreemdend aan. Op wat bandengeluid na is de aandrijflijn fluisterstil, het “gas”pedaal intrappen zorgt voor ogenblikkelijke acceleraties en het stuurgevoel is behoorlijk direct. Desondanks 2.124 kg op de weegschaal (waarvan 500 kg aan batterijen) en 21” velgen blijft het comfortgehalte goed behouden met de adaptieve dempers. Het voelt dan ook allemaal zeer rustgevend aan. Sportief of dynamisch zouden we de ID.4 niet omschrijven, wel opmerkelijk wendbaar (lees: kleine draaicirkel)!

Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)

Aan moderne rijhulp, veiligheid en gadgets geen gebrek in de ID.4, toch wanneer je de nodige items in de optielijst aanvinkt. Daar vinden we ondermeer ID.LIGHT (slimme Matrix LED koplampen), head-up display met augmented reality navigatiehulp, 30-kleurige LED sfeerverlichting, Lane Assist rijstrookassistent, parkeerhulp, adaptieve cruise control, 360° omgevingscamera én Travel Assist terug.

Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)

De Volkswagen ID.4 is verkrijgbaar als Pure (52 kWh, vanaf 38.815 euro) of Pro (77 kWh, vanaf 50.140 euro) met daarna nog Style, City, Life, Business, Tech of Max varianten. Om de productiestart te stroomlijnen was er bij de lancering enkel een rijkelijk uitgerust 1ST (MAX) uitvoering beschikbaar. De testwagen was zo’n full option ID.4 1ST MAX en als dusdanig 56.915 euro waard. Voor een zakelijke rijder speelt de nuluitstoot (0 g/km CO2) ongetwijfeld een zeer interessante rol.

Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)

Naast deze ID.4 biedt het zuiver elektrische crossoversegment de nodige alternatieven zoals de Ford Mustang MACH-E, Polestar 2, Kia e-Niro, Volvo XC40 Recharge, Mercedes EQA en de Tesla Model Y. De Audi Q4 e-tron’s staan eveneens op het MEB platform maar pronken met hun premium badge, de Skoda Enyaq iV zal ongetwijfeld wél voor de nodige interne concurrentie zorgen. Wie de EV switch nog niet durft te maken kan nog steeds bij de Tiguan (vanaf 31.700 euro) terecht, desgewenst als Tiguan eHybrid plug-in hybride (vanaf 41.800 euro).

Conclusie

Terwijl diverse concurrenten boven hun gewicht proberen te spelen met teveel gadgets/blabla toont de zuiver elektrische Volkswagen ID.4 crossover aan dat het ook perfect anders kan. Gewoon een ruim/praktisch interieur, gewoon herkenbare/personaliseerbare looks, gewoon een degelijk rijbereik, gewoon vlotte laadtijden, gewoon een aangenaam/comfortabel rijgedrag en gewoon adequate prestaties. Niets wereldschokkend of bovengemiddeld maar precies zoals je een Volkswagen graag hebt! De funky koetswerkvorm, beschikbare technologie, trekhaak en kwalitatieve(re) interieurafwerking zijn extra troefkaarten. Bepaalde handelingen zouden ergonomisch beter kunnen, maar zijn niet onoverkoombaar. De ID.4 heeft alles om VW’s succesnummer zoveel te worden … tenzij de consument zich laat verleiden door diens Tsjechische evenknie!

Overzicht:
+ Funky vormgeving
+ Riant rijbereik (350+ km)
+ Ruim/praktisch
+ Bouwkwaliteit/materiaalkeuze
+ Vlotte prestaties
+ Rustgevende rij-ervaring
+ Comfortabel
+ Wendbaarheid
+ Hightech gadgets, rijhulp, connectiviteit, veiligheid
+ Fiscaal interessant

– Andere/nieuwe/vreemde manier van rijden (range anxiety, stilte, energierecuperatie, snelwegvrees …)
– Omslachtige bediening keuzehendel automaat / aanraakstrookjes
– Interne concurrentie
– Stevig gewicht
– Beperkte Belgische EV laadinfrastructuur

Rijtest: Volkswagen VW Volkswagen ID.4 crossover 77 kWh 204 pk 1ST MAX EV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!