Officieel: Mercedes EQA crossover (2021)De zuiver elektrische Mercedes EQA crossover heeft een 66 kWh batterij waarmee hij 426 km ver moet geraken.

Met de relatief grote EQC SUV, EQV MPV en toekomstige EQS luxelimousine situeren de zuiver elektrische modellen van Mercedes zich eerder bovenaan het gamma. Met de gloednieuwe EQA zullen ze daar verandering in brengen (tezamen met een EQB MPV). Zo beiden ze de Europese consument iets meer keuze in hun zoektocht naar een betaalbare, goed afgewerkte en luxueuze EV.

De Mercedes EQA oogt visueel als de logische combinatie van de GLA crossover en EQC SUV. We noteren een onderscheidende (gesloten) grille, doorlopende LED lichtbalken en bronzen accenten rondom. Al zullen er hier ook de nodige personalisatiemogelijkheden beschikbaar zijn met velgen tot 20”!

Op enkele wijzigingen in het MBUX infotainmentsysteem na en de nodige roségoudkleurige/blauwe accenten blijven de interieurverschillen met een klassieke GLA tot een minimum beperkt. Dat is uiteraard geen schande gezien de praktische inborst, goede zichtbaarheid rondom, hoogtechnologische uitstraling en kwalitatieve afwerking. De koffer vann de EQA slikt 340 liter tot maximaal 1.320 liter bagage.

Eerst als EQA250

Mercedes zal de EQA crossover initieel als EQC250 lanceren, een voorwielaangedreven instapversie met 190 pk / 375 Nm. Nadien volgen er nog uitvoeringen, waaronder eentje met 270 pk (inclusief vierwielaandrijving en eentje met een grotere batterij.

De EQA250 doet 8,9 seconden over de nul-naar-honderd sprint, bij 160 km/u is het gedaan met accelereren. Interessanter is misschien de riante batterijpack van 66,5 kWh waarmee je een WLTP rijbereik van 421 km verkrijgt. Aan een klassieke laadpaal/Wallbox (AC) moet je ongeveer 6 uur tijd voorzien, snelladen (DC) is anderzijds ook mogelijk tot 100 kW!

Mercedes heeft heel veel moeite gestoken in het rijgedrag van de EQA EV die toch 2.000 kg op de weegschaal zet. Om trillingen te voorkomen werd de aandrijflijn zowaar losgekoppeld van het onderstel. Benieuwd of dat invloed heeft op het aangename stuurgevoel dat de nieuwe GLA typeert.

De handige Active Lane Keeping Assist en Active Brake Assist hulpmiddelen zijn steevast aanwezig bij de EQA net zoals 18” lichtmetalen velgen, LED sfeerverlichting, elektrische kofferklep en een warmtepomp. Optioneel kan je beroep doen op allerhande gadgets op vlak van connectiviteit, multimedia, navigatie of veiligheid/rijhulp.

De eerste Mercedes EQA exemplaren zouden tegen de lente van 2021 de lokale verdelers moeten bereiken. Dit in een Electric Art of AMG Line uitvoering. Hou daarbij rekening met een Belgische vanafprijs van 52.756 euro. De productie werd toegewezen aan de fabriek van Rastatt (Duitsland) terwijl de batterijen overkomen uit Polen, later zal de EQA ook in Peking van de band rollen.