Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)Slaagt de zuiver elektrische Volkswagen ID.3 erin om de torenhoge ambities waar te maken?

Met de gloednieuwe ID.3 steekt Volkswagen haar torenhoge ambities op vlak van elektrische wagens niet onder stoelen of banken met ondermeer de ontwikkeling van een specifiek EV platform (MEB). VW heeft zodanig veel geïnvesteerd (33+ miljard euro!) in het elektrische ID project (dat ook zal doorvloeien richting Seat en Skoda) dat falen geen optie meer is. Zelf zien ze de ID.3 dan ook minstens even iconisch/bepalend als de Kever en de Golf. Een statement dat kan tellen!

Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)

Voor de ID.3 (en toekomstige EV’s) werd de Volkswagenwerk Zwickau fabriek (Zuid-Oost Duitsland) grondig gemoderniseerd om de productie zo efficiënt/vlot mogelijk te laten verlopen. Midden 2019 werd de eerste ID.3 productie(lijn) voorzichtig opstart om zo op termijn een half miljoen (!) wagens jaarlijks te bouwen. Jammer genoeg moest Volkswagen afrekenen met heel wat (software)problemen en liep het prestigeproject een behoorlijke vertraging op. Met enkele updates moeten de problemen intussen opgelost zijn. Toekomstige (schoonheid)foutjes zouden snel(ler) verholpen moeten worden met over-the-air updates, een strategie die we eerder zagen bij die Amerikaanse EV pionier.

Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)

Qua techniek mag de Volkswagen ID.3 dan nog vrij vooruitstrevend zijn, op vlak van vormgeving blijft het relatief rustig/herkenbaar … met een moderne saus! Tenzij je natuurlijk voor de flashy kleurstelling van de 1ST lanceringsversie gaat. De gesloten grille vooraan lijkt misschien ietwat vreemd/onnatuurlijk maar een elektrische auto heeft natuurlijk geen (lees: minder) koeling nodig, samen met de spoiler achterop zorgt het voor een behoorlijk aerodynamisch geheel wat dan weer een gunstige invloed heeft op het verbruik. Standaard krijg je 18” velgen (max 20”), via de personalisatiegids is er heel wat mogelijk.

Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)

Zoals we van Volkswagen gewoon zijn staat de afwerking/materiaalkeuze goed op punt, desgewenst kan je zelfs kiezen voor een ecologische zetelbekleding uit gerecycleerde materialen. Wie echter wat langer/dieper kijkt ziet hier en daar toch (teveel) harde plastics, het is duidelijk (net zoals bij de nieuwe Golf) dat Volkswagen budgettaire keuzes heeft moeten maken. Wat extra sfeer creëren ze met de (grappige) pedalen en een ID Light lichtstrook net onder de voorruit die je (’s nachts) visuele input/feedback geeft inzake connectiviteit, navigatie of rijhulp. Ook aan de buitenkant zijn er blitse ID Light animaties voorhanden!

Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)

Het centraal gepositioneerde 10” infotainmentsysteem (met allerhande moderne functionaliteit) kennen we vanuit de nieuwe Golf … inclusief de complexe/moeilijkere bediening van bepaalde functies. Hetzelfde kunnen we bovendien zeggen over het openen/sluiten van de (achter)ramen! Achter het multifunctionele stuurwiel prijkt er een digitale tellerpartij, aan de rechterkant kan je de automatische versnellingsbak bedienen (à la de BMW i3).

Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)

De ID.3 is ongeveer even groot als een Golf maar kan pronken met een veel langere wielbasis (dankjewel doordacht MEB platform!) wat zorgt voor meer dan voldoende binnenruimte voor alle inzittenden, achterin mogen we dat best indrukwekkend noemen voor het C-segment. De koffer slikt 385 liter bagage, met de achterbank plat (jammer genoeg niet volledig) wordt dat 1.267 liter.

Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)

Volkswagen zal de ID.3 commercialiseren met een 204 pk / 310 Nm sterke elektromotor (achterwielaandrijving!) en 3 accupacks: 48 kWh (330 km rijbereik WLTP), 58 kWh (420 km rijbereik) en 77 kWh (550 km rijbereik). Wie wil kan in 7,3 seconden naar 100 km/u accelereren (gaat gevoelsmatig een pak sneller) en bij 160 km/u bereik je de topsnelheid al om het rijbereik niet teveel te compromitteren. Met een normale rijstijl over een gevarieerd testparcours haalden we een verbruik van ongeveer 16 kWh per 100 km, met de 58 kWh batterijpack zou je zo toch 360 km ver moeten geraken.

Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)

Opladen kan met wisselstroom (klassieke laadpaal of Wallbox) tot 11 kW, aan een krachtige (DC) snellader kan het afhankelijk van de gekozen versie met 100 kW of 120 kW! Daarmee heb je 300+ km rijbereik in minder dan een half uurtje. Aan een klassiek 230V stopcontact kan het natuurlijk ook maar dan moet je wel wat geduld hebben… Onder de WeCharge noemer kan je terecht bij 150.000 laadpalen doorheen héél Europa (die mooi in het navigatiesysteem staan) waarbij je aan één tarief kan laden … maar zelf investeren in een eigen laadpunt lijkt momenteel geen overdreven luxe. Je lokale Volkswagen verdeler helpt je hieromtrent graag verder.

Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)

Desondanks een leeggewicht van 1.794 kg (waarvan ongeveer 500 kg voor de accu) biedt de Volkswagen ID.3 een behoorlijk comfortabele demping, zelfs op slecht wegdek. Op snelheid blijven rijwind/rolgeluiden goed beperkt wat de rustgevende (en vooral stille) ervaring nogmaals versterkt. Het rempedaal vraagt wel enige gewaarwording omwille van de doorgedreven remenergierecuperatie (die nog straffer is in de B rijmodi), het stuur communiceert wel direct. Eveneens bijzonder aangenaam is de minuscule draaicirkel!

Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)

Aan moderne rijhulp/veiligheidssystemen geen gebrek in de Volkswagen ID.3, denk aan adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, verkeersbordenherkenning, dodehoekverklikkers, vermoeidheidsdetectie, noodremhulp (met voetganger/fietserherkenning) … Het ene systeem werkt al wat beter/aangenamer dan het andere maar ook dat moet in de toekomst nog verbeteren met behulp van software updates! Alvast een eervolle vermelding voor enerzijds de Eco Assistent die je bijstaat om waar nodig energie (en dus rijbereik) te besparen en anderzijds de keyless go die je hier behoorlijk letterlijk mag nemen. De fysieke sleutel is er enkel voor noodgevallen, dankzij een sensor in de bestuurderzetel start de ID.3 zich vanzelf op. Deur openen, instappen, D (van Drive) kiezen en gaan!

Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)

Om de productie ietwat te vergemakkelijken is er een lanceringseditie van 30.000 exemplaren in drie uitvoeringen met voorgedefinieerde uitrusting: 1ST (vanaf 38.000 euro), 1ST Plus (vanaf 44.00 euro) en 1ST MAX (vanaf 50.000 euro). Sommige features zoals Apple CarPlay / Android Auto en de handige head-up display zullen pas later beschikbaar gemaakt worden op de reeds geleverde exemplaren … met een software update! Volkswagen België voorziet allerhande ID.3 uitvoeringen, gaande van een Pro (58 kWh, vanaf 35.650 euro) tot Tour (77 kWh, vanaf 48.315 euro). Raar maar waar is het optiebeleid ook hier vrij beperkt (wat behoorlijk on-Duits is), vermoedelijk opnieuw om de productie te stroomlijnen. Op termijn moet er ook nog een instapversie (40 kWh batterij en slechts 150 pk sterk) bijkomen … en de ID.3 dus nog toegankelijker (lees: goedkoper) maken!

Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)

Met een dergelijk budget kan je ook terecht bij de zuiver elektrische Renault Zoe, Kia Soul EV, Nissan Leaf, BMW i3, Tesla Model 3 of de vele EV crossovers (e-Niro, Kona Electric, Polestar 2, DS3 E-Tense, MX-30 …). De meeste concurrentie zal toch van de technisch gerelateerde MEB collega’s komen zoals de Volkswagen ID.4, Seat/CUPRA El Born, Skoda Enyaq … en zelfs toekomstige Ford’s. De reguliere Golf zal op termijn zelfs volledig verdwijnen…

Conclusie
Slaagt de zuiver elektrische ID.3 erin om zijn torenhoge ambities waar te maken? Dat is niet enkel de vraag van één miljoen maar ook de vraag die de toekomst van Volkswagen kan/zal bepalen. Kosten noch moeite werden gespaard om dé perfecte hatchback van de (nabije) toekomst te bouwen, iets dat duidelijk niet van een leien (software)dakje liep. Maar alle begin is moeilijk en nu lijkt Volkswagen écht wel gelanceerd met haar veelbelovende ID project!

De ID.3 hatchback lijkt op papier voor veel landgenoten een prima alternatief (mits eigen/nabijgelegen laadpunt) voor de populaire Golf. Dit dankzij de riante(re) binnenruimte, vlotte prestaties/laadtijden, comfortabel rijgedrag, wendbaarheid (!) en vooral riant rijbereik. De bediening van allerhande functies (infotainment, ramen, …) vraagt wel net wat meer tijd en de gebruikte materialen zouden overal toch op (Duits) niveau mogen/moeten zijn. Na deze ID.3 1ST lanceringsversies komt Volkswagen snel met allerhande varianten/uitvoeringen, wij kijken vooral uit naar de praktischere (funky!) ID.4 crossover.

Overzicht:
+ Geslaagde (toegankelijke) vormgeving
+ Ruim interieur
+ Bouwkwaliteit
+ Vlotte prestaties
+ Werkbaar rijbereik (350+ km)
+ Rustgevende ervaring
+ Comfortabel rijgedrag
+ Krachtige snellaadmogelijkheden (tot 125 kW!)
+ Wendbaarheid (minuscule draaicirkel!)
+ Fiscaal zéér interessant (0 g/km CO2)

? Ergonomie/bediening infotainment

– Prijs/optiebeleid
– Harde kunststof doorheen interieur
– Remgevoel
– Andere/nieuwe/vreemde manier van rijden (range anxiety, energierecuperatie, snelwegvrees, …)
– Beperkte/complexe EV laadinfrastructuur in België

Rijtest: Volkswagen ID.3 1ST 58 kWh (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem