Officieel: Skoda Enyaq iV EV SUV (2020)Vergeet de Citigo iV, met de veelbelovende Enyaq iV (met maximaal 510 km rijbereik) toont Skoda haar elektrische ambities in de populaire SUV koetswerkvorm.

Na de Vision iV Concept designstudie en eerdere details/berichtgeving presenteert Skoda hier haar eerste zuiver elektrische SUV die als Enyaq iV (uitspreken als “enjak i-vee”) door het leven zal gaan. Gezien de enorme Europese interesse in de SUV koetswerkvorm lijken de Tsjechen daarmee goud in handen te hebben voor de toekomst. Om dat goed te verzilveren hebben ze de Mladá Boleslav productiefaciliteit grondig vernieuwd, tegen eind 2020 moet de productie opgestart zijn.

De Enyaq iV EV SUV staat op het flexibele Modular Electrification Toolkit (MEB) platform dat de Volkswagen Group speciaal voor elektrische wagens heeft ontwikkeld, technisch is er dan ook een innige band te bespeuren met de ID.3 en zeker de ID.4 crossover! Dankzij de doordachte MEB bouw zal Skoda diverse uitvoeringen/varianten aanbieden, na verloop van tijd volgen er nog zuiver elektrische Skoda iV’s.

De riante buitenafmetingen (4,65 x 1,87 x 1,62) benaderen ongeveer het formaat van een Kodiaq terwijl de wielbasis een pak groter is wat goed nieuws is voor de binnenruimte. Rondom noteren we 18” tot 21” velgen en LED lichtblokken (optioneel krachtigere/slimme LED Matrix), met de optionele Crystal Face prijkt er vooraan zelfs een verlichte grille!

Binnenin oogt alles behoorlijk ruim (dankjewel MEB!), zelfs achterin zou er zelfs voldoende plaats zijn voor drie (volwassene) inzittenden. In de koffer past er minstens 585 liter bagage. Verder kan je nog beroep doen op allerhande opbergvakken én de befaamde Simply Clever hulpmiddelen (paraplu, uitklapbare tafels, bandenprofieldieptemeter/ijskrabber, …) doorheen het interieur. Desgewenst kan je nogmaals 1.200 kg trekken of zelfs 1.400 kg als je over vierwielaandrijving beschikt.

Door middel van ecologische bekledingen (gerecycleerde PET flessen, duurzaam gelooid leer, speciale wol, …) wil Skoda haar milieuvriendelijk karakter in de kijker zetten. Het centrale infotainment is met 13” (standaard 10”) het grootste dat je momenteel in een Skoda kan krijgen, uiteraard prijkt er ook een (relatief kleine) digitale tellerpartij achter het functionele stuurwiel. Fysieke bedieningselementen zijn weinig tot niet aanwezig, alles moet via het touchscreen of via de Laura spraakassistent.

Skoda zal maar liefst vijf versies van de Enyaq iV commercialiseren met drie batterijpacks (55 kWh, 62 kWh en 82 kWh die als 50, 60 en 80 door het leven gaan), vijf vermogens (150 pk, 180 pk, 204 pk, 265 pk en 306 pk), achter- of vierwielaandrijving en een WLTP actieradius van 340 km tot 510 km. De topversie is ook hier de RS uitvoering met 306 pk / 460 Nm, vierwielaandrijving, 0-100 chrono van 6,2 seconden en diverse sportieve details.

Met de MyŠKODA Powerpass krijgen Enyaq iV toegang tot de meeste oplaadpunten in Europa met slechts één enkele kaart, afhankelijk van de laadpaal moet je 6 à 8 uur incalculeren voor een volledige laadbeurt. Een eigen Wallbox thuis installeren lijkt anderzijds zeker geen overdreven luxe. Voor écht snel te laden moet je richting een DC snellader (tot 125 kW!) zoals het IONITY netwerk waar Skoda eveneens in participeerde en daardoor schepere prijzen kan krijgen.

Alle moderne veiligheid/rijhulpmiddelen zijn hier eveneens beschikbaar, Skoda zet zelf nog eens de Travel Assist (met extra functies) en de volautomatische Park Assist in de kijker.

Geen lancering zonder speciale launch edition want ook Skoda zal eerst met de gelimiteerde Enyaq iV Founders Edition uitvoering komen. Deze versie is gelimiteerd tot 1.895 exemplaren wat op zijn beurt een mooie verwijzing is naar het oprichtingsjaar van het Tsjechische automerk. Snelle rekenwonders beseffen dat de Enyaq iV in het 125ste levensjaar van Skoda het daglicht ziet!

Een Enyaq iV bestellen kan vanaf eind september 2020, de eerste leveringen zijn voorzien tegen het voorjaar van 2021. Om het personalisatieproces wat te vergemakkelijken zijn er vanaf nu Design Selections voorhanden (ipv uitrustingsniveaus) die allerhande opties/uitvoeringen combineren. Prijzen zijn er momenteel nog niet!