Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)Je zou het misschien niet direct verwachten maar de Kia e-Niro (zeg gerust Niro EV) maakt elektrisch rijden wel écht heel aantrekkelijk.

Al enkele jaren spreekt Kia steeds meer en meer Belgen/Europeanen aan met hun doordachte compacte stadswagens, hippe crossovers en onklopbare garantievoorwaarden. Op elektrisch vlak hadden ze al even de Soul EV (die nu als e-Soul door het leven gaat) en enkele fiscaal interessante plug-in hybrides. Maar met de 100% elektrische Niro hebben ze pas écht goud in handen!

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

Bij de eerste elektrische auto’s was het rijbereik gerust triestig te noemen, erna kwam die befaamde Amerikaanse autobouwer de markt overhoop gooien/beheersen. Maar zelfs met enkele toegankelijke(re) modellen blijven ze weggelegd voor de happy few, de Europese alternatieven slaagden er maar niet in om elektrisch rijden – op alle vlakken – interessant te maken voor Jan Modaal.

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

Met de e-Niro (de derde Niro telg na de Niro Hybrid en Niro PHEV) lijkt dat nu verleden tijd. Daar waar automerken hun 100% elektrische modellen (te) graag voorzien van een exotische/futuristische vormgeving houdt deze Koreaan het gewoon tot wat appelblauwzeegroene accenten rondom. De gesloten grille zorgt een betere aerodynamica en is een logisch gevolg van het feit dat elektrische motoren geen (minder) koeling nodig hebben. De dichte 17” velgen en lage rolweerstandbanden dragen op hun beurt ook bij tot een optimale luchtstroom … al zijn er ongetwijfeld knappere alternatieven voorhanden.

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

Dankzij de hogere koetswerkbouw gaat instappen gemakkelijk(er) en krijg je een prima zicht rondom, het glazen schuifdak zorgt op zijn beurt voor een aangename/ruime lichtinval. Zo kan je de piekfijne (progressie inzake) bouwkwaliteit nog beter aanschouwen met een logische/overzichtelijke indeling van de boordplank.

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

Achterin openen de deuren in een opmerkelijk grote hoek wat ook hier het instappen vergemakkelijkt, aan been/hoofdruimte bovendien geen tekort. In de koffer past er 451 liter bagage (waaronder de noodzakelijke laadkabels), met de achterbank plat (60:40) creëer je een 100% vlakke laadoppervlakte van 1.405 liter.

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

Een digitaal 7” display doet dienst als tellerpartij terwijl het centraal gepositioneerde 10”25 touchscreen de connectiviteit, infotainment en navigatie voor zijn rekening neemt. Het mag dan niet zo fancy ogen als bij bepaalde concurrenten, het werkt bijzonder aangenaam/snel/doordacht/logisch. En dankzij Apple CarPlay / Android Auto integratie tover je favoriete telefoonapplicaties in 1-2-3 tevoorschijn, die smartphone kan je dan weer draadloos laden. Een head-up display hadden we graag gezien (we zijn verwende luxebeesten…) terwijl de opgefriste Niro Hybrid / Niro Plug-in intussen wél een veel moderner (ogend) instrumentencluster kregen. Iets dat Kia misschien/binnenkort rechtzet?

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

De Kia e-Niro komt met twee batterijpacks en daarvan afgeleid rijbereik. De 39,2 kWh batterij komt met een 136 pk / 395 Nm sterke elektromotor en haalt een WLTP actieradius van 289 km, de 64 kWh variant is 204 pk / 395 Nm sterk en zou 455 km ver moeten geraken. Daarmee kroont Kia zich tot “rijbereik kampioen” als we de duurdere Model S en extreem dure Taycan even buiten beschouwing laten.

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

Afhankelijk van de uitvoering zet de Kia e-Niro 1.600 à 1.800 kg op de weegschaal, een logisch gevolg van de zware lithium-ion polymeer batterijen. Toch gaat de 64 kWh topversie in 7,8 seconden naar 100 km/u en bereikt hij bij 167 km/u zijn topsnelheid. Wij verbruikten net geen 16 kWh/100 km waardoor het rijbereik écht boven de 400 km uitkomt, met een meer stedelijk traject en rustige rijstijl kan dat misschien zelfs nog hoger uitvallen!

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

Standaard komt de e-Niro met een enkelfasige 7,2 kW interne boordlader, desgewenst wordt dat 11 kW (standaard voor de 64 kWh uitvoering) waarmee een volledige laadbeurt ongeveer zeven uur in beslag zal nemen. Aan een krachtige laadpaal (100 kWh) lukt dat met de CSS stekker in minder dan een uur. De navigatie weet alle nabijgelegen publieke laadpalen staan en via de UVO app volg je vanop afstand het laadproces. Intussen duiken de paalpalen veelvoudig op in het Belgische straatbeeld maar wegens een wildgroei aan types/aanbieders en de moeilijke beschikbaarheid/betrouwbaarheid lijkt een eigen Wallbox thuis toch een interessante investering.

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

Net zoals elke elektrische wagen rijdt de Kia e-Niro anders dan een reguliere diesel/benzine. Zeker de straffe (instelbare) remenergierecupatie vraagt de nodige aanpassingstijd maar die helpt je in ruil aan een groot rijbereik en het gemakkelijke “one pedal” principe. Eens dat wat in de benen/vingers zit overheerst het rustgevende en comfortabele karakter met een fluisterstille loopcurve. Met het direct beschikbare motorvermogen, directe stuurgevoel en lage zwaartepunt zijn vlotte inhaalacties/bochtencombinaties geen enkel probleem, de Sport rijmodus zouden we dan weer laten voor wat het is en kiezen voor Comfort. Of Eco+ (max 90 km/u) wanneer je last zou krijgen van de befaamde range anxiety… Goed plannen en frequent laden is daartegen trouwens de enige oplossing.

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

Onder de Drive Wise noemer groepeert Kia een hoop handige rijhulp/veiligheidssystemen. Denk aan autonome noodremhulp met voetgangersherkenning, Lane Following Assist, automatische grootlichten, Rear Cross Traffic Alert, parkeerhulp, dodehoekdetectie, verkeersbordenherkenning en adaptieve cruise control. Een stijve koetswerkstructuur, Hill Start Assist Control, Driver Attention Alert en zeven airbags staan bovendien paraat mocht het toch nog fout lopen.

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

De Kia e-Niro (39 kWh) kan de jouwe zijn vanaf 39.040 euro in het Must uitrustingsniveau, voor de (nog) beter uitgeruste More uitvoering moet je 3.000 extra op tafel leggen. De 64 kWh topversie start bij 42.090 euro (Must) en de enige beschikbare opties zijn metaalkleur (€600), parelmoerkleur (€700), elektrisch open dak (€650) en het Luxe Pack (1.890 euro).

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

De Aurora Black Pearl testwagen was full option en als dusdanig 49.330 euro waard. Afgezien van de royale 7 jaar garantie (tot 150.000 km) krijg je daarvoor ondermeer automatische airco, licht/regensensor, warmtepomp, achteruitrijcamera, heldere LED lichtblokken, keyless go, JBL luidsprekers (inclusief subwoofer/versterker), lederen zetelbekleding, elektrisch verstelbare zetels met geheugenfunctie (vooraan) geventileerde/verwarmde zetels (vooraan), verwarmde achterbank, verwarmbaar stuurwiel en de eerdergenoemde veiligheidssystemen. Het onderhoud van een elektrische wagen zal een pak lager uitvallen (minder bewegende delen) én terwijl spaar je Moeder Natuur ook een beetje. Zakelijke rijders zullen dan weer verheugd zijn op de fiscale voordelen (0 g/km CO2!).

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

Mocht 100% elektrisch rijden nog steeds een brug te ver zijn is er nog altijd de Niro 1.6 Hybrid (141 pk, vanaf 27.340 euro) en Niro 1.6 Plug-In Hybrid (141 pk, vanaf 38.590 euro). Blijven we in de BEV (Battery EV) wereld dan zien we dat de e-Soul (64 kWh, 452 km, vanaf 41.590 euro) in hetzelfde vaarwater komt, net zoals de technisch gerelateerde (maar 10 centimeter kortere) Hyundai Kona Electric (vanaf 38.999 euro). Daarnaast is er ook een DS3 Crossback E-Tense (50 kWh, 300 km, vanaf 38.100 euro), Peugeot e-2008 (50 kWh, 320 km, vanaf 32.849 euro) en MG ZS EV (44,5 kWh, 263 km, vanaf 31.000 euro).

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

De compacte Renault Zoe (50 kWh, 395 km, vanaf 24.400 euro) en Nissan Leaf (62 kWh, 385 km, vanaf 45.000 euro) bieden intussen ook een royaal rijbereik voor een scherpe prijs terwijl de hightech Tesla Model 3 (72.5 kWh, 409 km, vanaf 48.800 euro) overduidelijk andere troefkaarten uitspeelt. De Mercedes EQC, Jaguar I-Pace en Audi e-tron mikken op duidelijk op het premium segment met een hun luxueuzere afwerking … zonder daarbij ook een groter (of zelfs even groot) rijbereik dan de e-Niro te bieden.

Conclusie
Momenteel overheersen elektrische wagens én crossovers autoland en niet toevallig weet de veelbelovende (VAB Gezinswagen van ’t jaar!) Kia e-Niro beide trends te combineren in een stoere verpakking. De 100% elektrische Niro komt met een gemakkelijke instap, ruim interieur, royale basisuitrusting, prima afwerking, comfortabel weggedrag én een werkbaar rijbereik van 350+ km. Dit allemaal in ruil voor een scherpe prijs, uiteraard opnieuw met onklopbare garantievoorwaarden! Elektrisch rijden vraagt op zich een (grote) mental switch maar met een klein beetje goodwill zal je vermoedelijk nooit meer iets anders willen, hetzelfde kunnen we zeggen van deze Kia e-Niro!

Overzicht:
+ Stoere vormgeving, relatief normaal tov elektrische collega’s
+ Comfortabel rijgedrag
+ Rustgevende ervaring
+ Hoge(re) zitpositie (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Ruim interieur/koffer
+ Afwerkingskwaliteit
+ Nuttig rijbereik (350+ km)
+ Fiscaal zéér interessant (0 g/km CO2)
+ Value for money (aantrekkelijke combinatie prijs + uitrusting + garantie)

– Andere/nieuwe/vreemde manier van rijden (range anxiety, energierecuperatie, snelwegvrees, …)
– Beperkte/complexe EV laadinfrastructuur in België

Rijtest: Kia e-Niro 64 kWh (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem