Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid

Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi HybridNa een kleinschalig hybride avontuur met de Optima komt Kia nu met de Niro naar buiten, een hippe crossover met op maat gemaakte hybride technologie aan boord!

Met de economische heropleving na de donkere ‘2008 periode’ was er ook bij de autoconstructeurs terug (financiële) ademruimte om terug volmondig te investeren en innoveren. Hightech rijhulpsystemen en leuke gadgets maar ook zuinige benzinemotoren – turbo turbo! – en efficiënte diesels, het aanbod aan wagens met een alternatieve brandstof werd ook groter en groter. De gemiddelde Belg ziet het anderzijds nog niet direct zitten om 100% elektrische kaart te trekken, daarvoor is het belastingvoordeel en laadnetwerk nog te ontoereikend. Dat is geen probleem voor een hybride, deze rekent slechts op een elektromotor en bijhorende batterijpack naast een reguliere diesel of benzinemotor.

Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid

Bij Kia kan je zo’n hybridetechnologie verkrijgen in de stoere Optima, jammer genoeg is deze strakgelijnde D-segmenter in Europa veroordeeld tot een underdogrol. Op een enkeling na zal je zo’n Optima Hybrid dan ook niet zien in België. Andere Aziatische constructeurs hadden de voorbije jaren wel succes met hun compactere hybridewagens, al kregen die vaak het verwijt om lelijk minder mooi en saai te zijn. Kia moest en zou dat euvel rechtzetten en ontwikkelde – tezamen met Hyundai – een gloednieuw platform en bijhorende hybride aandrijflijn. In tegenstelling tot de partner zijn er hier geen plannen voor een Niro Electric, een plug-in Niro zal er op termijn wel bijkomen.

Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi HybridRijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid

Vanaf de eerste beelden waren we alvast enthousiast over de vormgeving van de Niro, een hele verademing alvast in vergelijking met de hybride concurrenten van vandaag de dag. Kia spreekt zelf van een SUV en dat is toch voornamelijk marketingstaal, wij houden het dan toch liever bij “een hoge break” of “crossover”. Met een bodemvrijheid van 16 cm moet je anderzijds wel in staat zijn om kleine uitstapjes op onverharde ondergrond heelhuids te overleven.

Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid

Dergelijke verhoogde wagens blijven het behoorlijk goed doen in Europa wat het Niro project toch heel wat slaagkansen geeft. In de huidige Kia gamma nestelt de Niro zich mooi tussen de Cee’d en Sportage qua afmetingen, ook qua prijskaartje maar daarover later meer. Behalve het funky appelblauwzeegroen – Deep Cerulean Blue in de catalogus – zijn er nog negen andere koetswerkkleuren, steeds voorzien van contrasterende zwarten/zilveren accenten en beschermplastics rondom. Inzake velgen ben je aangewezen op 16″ of 18″ lichtmetaal!

Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid

Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi HybridRijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid

Binnenin heerst er een ruime sfeer, zeker met het panoramisch zonnedak. Alle inzittenden hebben voldoende ruimte, ook in de koffer past er met 335 liter tot maximaal 1.333 liter ook een gezonde hoeveelheid bagage. De tellerpartij is gloednieuw en omvat twee analoge meters met centraal een 4,2″ digitale boordcomputer, deze herkennen we dan weer uit recente Kia’s net zoals de middenconsole. De materiaalafwerking is correct al bemerken we toch wederom bijzonder veel verschillende soorten plastics en glimmende pianolak die nooit zijn leven lang zal glimmen. Qua infotainment zit je sowieso al enkele jaren goed bij Kia, zeker de nieuwste generatie met 8″ touchscreen en alle moderne snufjes (POI, flitsers, TomTom Live, achteruitrijcamera, ..) weet te overtuigen. Speciaal voor de Niro komt er overigens een uitgebreid ecomenu bij, zo kan je perfect mee volgen hoe zuinig je (al dan niet) bezig bent en hoe de actuele energiestroom loopt. De ouderwetse voet(hand)rem strookt dan weer volledig met het moderne sfeertje dat er hangt, een elektronische variant had hier op zijn plaats geweest.

Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi HybridRijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid

Deze Kia Niro is volledig nieuw en vanaf de basis opgebouwd rond alternatieve aandrijflijnen zoals de 1.6-liter GDi benzinemotor (105 pk / 147 Nm). Die viercilinder krijgt het gezelschap van een moderne elektromotor (43,5 pk / 170 Nm) en 42 kWh lithium-polymeerbatterijen, tezamen goed voor 141 pk en 205 Nm dankzij een magische toverformule. Goed voor een 0-100 acceleratie in 11,5 seconden en een topsnelheid van 162 km/u, dankzij de vlotte elektrokracht (allemaal direct aanwezig) voelt de Niro gelukkig vlotter aan dan dit cijfermateriaal doet vermoeden. Als je koos voor de 16″ velgen zal je het zuinigste wezen met een normverbruik van 3,8 liter benzine en 89 g/km CO2, de blitse 18″ velgen doet het met respectievelijk 4,4 liter en 102 g/km.

Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid

In onze praktijktest haalden we een verbruik van net geen 6 liter met heel wat (vlotte) snelwegkilometers, wie binnen de stadsrand of landelijke omgeving blijft zal vermoedelijk dicht bij de 5 liter mijlpaal geraken. Dankzij de keuze voor een vlotte zestraps automaat met dubbele koppeling – daar waar de concurrentie opteert voor een oude CVT transmissie – kruipt de Kia Niro snel in de vingers, de benzinemotor en elektrische hulpkracht werken ook zodanig goed samen dat je snel vergeet dat je met “een speciale aandrijflijn” rijdt. Naast de ECO rijmodus waar alles wat zachter en rustiger is kan je ook kiezen voor een SPORT modus. Verwacht wel geen dynamische taferelen zoals de naamgeving doet vermoeden, de automaat en motor reageren gewoon iets vlotter. Het stuurwiel is behoorlijk direct en op sommige momenten zelfs nerveus maar het is toch het remgevoel dat de grootste aanpassing vraagt.

Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi HybridRijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid

Hybridewagens opteren namelijk voor een ander soort rempatroon waarbij zoveel mogelijk energie wordt overgezet richting de batterij. Zelf beslissen om zuiver elektrisch te rijden (tot 120 km/u!) met de Niro is ook niet mogelijk, de Koreaan beslist dat liever zelf op basis van diverse parameters. In de ideale wereld rij je dus de snelle snelwegkilometers op benzinekracht en telkens je wat remt – lang leve België.. – sla je dus energie op. In de stad kan je die dan aanwenden om jezelf elektrisch en zo goed als geruisloos voort te bewegen met je hippe Niro. Dankzij de brandstoftank van 45 liter en de moderne batterijtechnologie krijg je aangenaam rijbereik van meer dan 700 km in de praktijk!

Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid

De Kia Niro is steeds voorwielaangedreven en reeds in België te verkrijgen vanaf €26.390. Dan krijg je het Lounge uitrustingsniveau met alreeds heel wat, mag het toch wat meer zijn is er ook nog Fusion (vanaf €29.390) en het Sense topniveau (vanaf €32.890) met alle toeters en bellen. Het Lounge en Fusion uitvoering kan je via diverse Pack’s nog wat opwaarderen, de keuze voor een metaal/parelmoerkleur (€600/€700) is er altijd.. Onze testwagen was dus 33.590 euro waard en gezien zijn rijkelijke – bijna premium zelfs – uitrusting is dat véél value for money! En de gekende zeven jaar garantie (tot 150.000 km) blijft hier van toepassing, zelfs op de batterij.

Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid

Dé concurrent – lees: hybride en crossover – voor de Niro is er op dit moment nog niet maakt zich klaar voor zijn marktlancering, namelijk de Toyota C-HR! Daarnaast is er ook nog een breed aanbod aan crossovers (CX3, Captur, Mokka, 2008, …) en compact SUV’s (Sportage, Qashqai, Tucson, Duster, Kuga, ..) die ook maar al te graag pronken met hun zuinige diesels en benzinemotoren. Interne concurrentie is er bij de Cee’d en Sportage en de Hyundai IONIQ Hybrid die technisch gezien dezelfde basis meekreeg.

Conclusie
Met een goede marktanalyse in het achterhoofd komt Kia met de veelbelovende Niro ten tonele. Niet enkel de frivole looks, hoge zitpositie of ruim interieur spelen in zijn voordeel, de aangename en vlotte werking van de hybride motorsetup overtuigde misschien wel het meest. De tijd dat hybrides saai en lelijk waren ligt hiermee hopelijk volledig achter ons, in de toekomst zien we dergelijke (plug-in) hybride technologie ongetwijfeld steeds meer en meer opduiken in het straatbeeld in tegenstelling tot diesels.. Last but least, de Niro krijgt net zoals de rest van het gamma een interessante prijs en uitzonderlijke garantievoorwaarden mee!

Overzicht:
+ Knappe looks, zeker voor een hybride
+ Lage CO2 uitstoot (88 g/km CO2)
+ Ruim interieur + hoge zitpositie
+ Comfortabel weggedrag
+ Moderne automaat
+ Aangename samenwerking tussen benzinemotor en elektromotor
+ Scherpe prijs + interessant uitrusting + garantie (value for money!)

– Niet mogelijk om zélf EV modus te bepalen
– Remgevoel vraagt enige gewenning
– Ouderwetse (voet)parkeerrem.

Rijtest: Kia Niro 1.6 GDi Hybrid

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...