Rijtest: Kia Optima Hybrid
Kan de Kia Optima zijn rol als underdog nogmaals bevestigingen met een hybride krachtbron in het vooronder?

De Optima is een statige sedan van de Koreanen die we niet elke dag voorbij zien komen. Onbekend is onbemind, denkt men wel vaker in Europa, al zijn de wagens in dit D-segment bijna altijd bedrijfswagens. Dan mag de wagen nog er nog zo leuk uitzien, vele designprijzen winnen of lekker rijden, het verbruik en uitstoot nog zo goed zijn, de badge voorop en de bijhorende restwaarde bepalen het aankoopbeleid. De Optima Hybrid is de eerste hybride binnen het Europese gamma, in andere regio’s vinden we soortgelijke technologie al iets langer terug in de Amerikaanse Optima en de broederlijke Hyundai Sonata Hybrid.

Rijtest: Kia Optima Hybrid

In België kan je een 2.0-liter benzinevariant krijgen van de Kia Optima, maar het is voornamelijk de 1.7 CRDI diesel die het hier goed doet. Beide motorisaties zijn verkrijgbaar met zowel een handgeschakelde versnellingsbak als een automaat, keuzes die je bij de Optima Hybrid jammer genoeg niet krijgt. Een computer weet altijd perfect wanneer de beste schakeltijden zich opdringen, al gebeurt dat jammer genoeg niet altijd even vlot en gaat de rijbeleving ietwat verloren. Om écht zuinig te zijn en de lage verbruikscijfers te halen moet je zeer rustig voor de dag komen en het gaspedaal zachtaardig bedienen, anders haal je gelijkaardige cijfers als zijn conventionele soortgenoten!

Rijtest: Kia Optima HybridRijtest: Kia Optima Hybrid

Aan de buitenzijde is de Optima Hybrid dan weer verre van conventioneel te noemen. De designrichting van Kia bracht al enkele leuke wagens mee maar de Optima staat daar toch nog wel boven als we de reacties mochten aanschouwen tijdens onze testperiode. Met zijn lengte van 4,8 meter scoor je overal wel wat aandacht, al heeft het Snow White Pearl koetswerkkleur daar misschien ook wel een aandeel in. Naast de standaard kleuren zoals wit/zwart/grijs zijn er ook enkele spannende kleuren (+ €450) te vinden in de catalogus zoals Santorini Blue of Spicy Red. De Optima Hybrid is te herkennen aan zijn 17″ lichtmetalen velgen met lage rolweerstandbanden, een subtiele kofferspoiler en een licht gewijzigde voor- en achterbumper om de luchtstroom te verbeteren. Die bezit een actieve luchtklep waardoor het net iets minder weerstand pakt en zo een tikkeltje minder verbruikt. Alle beetjes helpen uiteraard!

Rijtest: Kia Optima Hybrid

Binnenin herkennen we wederom heel wat elementen uit vorige kennismakingen met Kia’s, al valt het op dat het allemaal wat meer Amerikaans oogt met grote bedieningselementen, ruime lederen zetels – die bijzonder goed zitten én daarbovenop nog eens verwarmbaar zijn – en een onverklaarbare grote hoeveelheid aan bekerhouders. Technologisch is alles ook tiptop in orde dankzij het Exclusive uitrustingsniveau met onder meer bedieningselementen op het stuurwiel, een automatische airco, een feilloos werkend multimedia- en navigatiesysteem, een smartkey, … Een panoramisch zonnedak is optioneel (+ €950) en niet al te goedkoop, maar het zorgt wel voor een aangename lichtinval en een eindeloze bezigheid voor de achterbank tijdens lange ritten. Die achterbank biedt perfect een royale plaats voor 3 Europeanen maar is gebouwd op maat van 2 Amerikanen, waarmee onze vergelijking hopelijk voldoende duidelijk is! De kofferruimte bedraagt normaal gezien 505 liter bij een Kia Optima, maar de Hybrid moet nog eens een hoop batterijen meesleuren en daarmee zakt het laadvermogen tot slechts 381 liter. Nog steeds voldoende voor de dagdagelijkse bekommernissen, al kan je de achterbank ook platleggen of het skiluik gebruiken om de bruikbaarheid te verhogen.

Rijtest: Kia Optima Hybrid

Rijtest: Kia Optima HybridRijtest: Kia Optima Hybrid

Het motorenaanbod van de Kia Optima Hybrid is vrij beperkt, er is namelijk maar 1 versie beschikbaar. De 2.0-liter benzinekrachtbron neemt het zware werk voor zijn rekening en doet dat met 150 pk en 180 Nm koppel terwijl een 34 kWh lithiumbatterij er nog eens 40 pk en 205 Nm bijdoet! Hierdoor bezit de Hybrid maar liefst 190 pk en 245 Nm waarmee hij op papier de beste cijfers van de klas haalt. Mocht je aan het stoplicht eens alles uit je Koreaan willen halen heb je 9,4 seconden nodig om aan 100 km/u te geraken, bij 192 km/u is de pret voorbij. Zeker niet slecht als je weet dat de wagen 1.648 kg in de weegschaal legt, al voelt de wagen nooit echt snel aan dankzij de voortreffelijke geluidsisolatie. Met een officieel verbruik van 5,4 liter benzine per 100 km lijkt het Kia Optima Hybrid verhaal te mooi om waar te zijn, al kan je zelfs onder die cijfers duiken. Daarvoor moet je wel de bomma in jou naar boven halen en nergens stevig accelereren of op de autosnelweg achter een vrachtwagen plakken. Met een iets normalere rijstijl stijgt het verbruik toch naar een goede 7 liter, waarbij hij in de buurt komt van zijn gewone benzine- en dieselbroertje. Die kunnen dan weer niet profiteren van de bijzonder gunstige CO2 uitstoot van 125 g/km, waardoor een leasemogelijkheid toch weer wat dichter komt.

Rijtest: Kia Optima Hybrid

De elektrische batterij speelt de eerste viool in de Optima Hybrid zodra je de wagen start met een druk op de knop, vervolgens kan je geruisloos vertrekken. Wat altijd wel wat wennen is, maar vrij vlug komt de benzinemotor dan wel overnemen. Moet je ergens remmen of rij je vrij constant op de snelweg dan recupereert de wagen automatisch de gratis energie in een grote batterij, die kan dan weer de taken even overnemen tot 100 km/u wanneer de omstandigheden dat toelaten. Ben je soms iets te enthousiast met het gaspedaal, dan zal je de switch zeker en vast waarnemen. Hanteer je een fluwelen touch dan zal het magische moment plaatsvinden zonder dat je het beseft. Dankzij een spaarsysteem met bloesems op de boordcomputer kan visueel zien hoe zuinig je al dan niet wel rijdt. Een maximale score is weldegelijk te behalen maar verrijst enige inspanning! Extreem zuinige verbruikscijfers halen was dan ook nooit het streefdoel bij de ontwikkeling van deze Optima Hybrid, Kia verkiest liever een comfortabele reisgezel met aanvaardbaar verbruik. Een Break variant lijkt dan ook meer dan een logische toevoeging aan het Optima gamma van Kia, al zijn ze daar in Amerika niet zo zot van. Stadskilometers of file’s maal je dan ook zonder enige probleem, de elektromotor staat steevast klaar om het over te nemen. Oosterse wagens scoren wel nog steeds minder punten op een communicatief weggedrag, al haal hij wel alle punten op lange rechte stukken asfalt.

Rijtest: Kia Optima Hybrid

Prijsmatig is de keuze voor een Kia Optima Hybrid ook een stuk gemakkelijker dan een reguliere Optima. Met slechts 1 motorisatie en 2 uitrustingsniveau’s zijn er geen eindeloze combinaties mogelijk, sowieso heb je bij de Koreanen niets te klagen als het over uitgebreide basisuitrustingen gaat, tot grote spijt van de Europese concurrentie! De Optima Hybrid Lounge is de hybride instapper en kost je minstens €29.990 terwijl eentje op Exclusive niveau je toch wel €36.590 kost. In de basistrim heb je zeker niets te kort qua comfort maar mis je er toch nog wel enkele gadgets die het leven in de Kia wat aangenamer zullen maken, daarnaast moet je ook nog bijbetalen voor het Navigation of Luxe Pack. Die krijg je gratis op het Exclusive niveau, net zoals de velgen in een maatje meer dan de 16″ die standaard komen. Vervolgens rest enkel nog de keuze voor het zonnedak en een leuke koetswerkkleur en klaar is kees! Ter vergelijking: een soortgelijke Optima op benzine kost je €36.440, terwijl de dieseltegenhanger je €35.440 kost!

Rijtest: Kia Optima HybridRijtest: Kia Optima Hybrid

De concurrentie voor een Kia Optima Hybrid is veel minder aanwezig dan zijn conventionele variant, al komen er de laatste jaren steeds meer en meer sedans en breaks met een elektrische hulpmotor om de zakelijke klanten te overtuigen. De Citroen DS5 Hybrid (2.0 HDI HYbrid4 So Chic – 163 pk – €44.230) en technologisch identieke Peugeot 508 Hybrid4 (2.0 HDI HYbrid4 – 163 pk – €38.030) komen zeer dicht in de buurt met hun dieselhybride, al mogen we de oervaders binnen de hybridewereld niet vergeten: de Toyota Prius (1.8i Premium – 99 pk – €38.260) en de Honda Insight (1.3i Exclusive – 88 pk – €26.190). De andere concurrenten zoals de Volkswagen Passat, Opel Insignia, Skoda Octavia, Hyundai i40 of Mazda6 komen zonder hybride technologie ook in dezelfde buurt qua prijs en uitstoot, je moet er dus voornamelijk zelf sterk in geloven dat je iets kan bijdragen aan een schonere wereld. Desondanks het de eerste hybride in het gamma is blijft Kia vasthouden bij de 7 jaar garantie op nieuwe wagens. Voor de sterk betrouwbare lithium-polymeer batterijen in de koffer werkten ze samen met LG, niet toevallig ook een Koreaanse elektronicagigant.

Rijtest: Kia Optima Hybrid

Conclusie

Als je het klimaat wilt redden en wereldvrede wilt creëren, laat je beter de Kia Optima Hybrid links liggen. Ben je echter op zoek naar een leuke auto die je nog niet op elke straathoek ziet, dan is deze Koreaan zeker te overwegen waard. Met het ruim & comfortabel interieur, de riante basisuitrusting en de unieke 7 jaar garantie heeft hij alvast 3 extra grote troeven ten opzichte van de concurrentie. Indien je echt wil kan met behulp van de elektrische hulpkrachtbron ook bijzonder scherpe verbruikscijfers tevoorschijn toveren. Slome stadskilometers of files vormen ook geen enkel probleem voor de Optima Hybrid, hoe meer hoe liever zelfs! De diesel en benzineversies kosten en verbruiken ongeveer evenveel, al zijn die fiscaal minder aantrekkelijk. Geld maakt niet gelukkig, een groenere wereld dankzij de Optima Hybrid misschien wel?!

Overzicht:

+ Comfortabele snelwegcruiser
+ Knap voorkomen
+ Behulpzaam hybridesysteem
+ Rijkelijke basisuitrusting
+ 7 jaar garantie

– Rijsensatie is ver te zoeken
– Vraagt om een vrij rustige rijstijl

Rijtest: Kia Optima HybridRijtest: Kia Optima Hybrid

 

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem