Rijtest Hyundai IONIQ Hybrid HEV 2016 23Kiezen voor een volledig elektrische wagen is voor velen momenteel nog net wat te ingrijpend, gelukkig is er ook een Hyundai Ioniq Hybrid!

Zonder al te veel ervaring opgedaan te hebben met voorgaande wagens – op een Amerikaanse i40 met elektrohulp na – verraste Hyundai vriend en vijand vorig jaar met de Ioniq. Een bijzonder origineel concept inzake milieuvriendelijke aandrijving(en) want deze spiksplinternieuwe wagen werd vanaf nul ontwikkeld met niet één maar drie “groene” aandrijflijnen (hybride, plug-in hybride en elektrisch) in het achterhoofd. Dat zagen we nog nooit eerder, Hyundai wil met dit “wedden op drie paarden” een serieuze inhaalbeweging maken in dit populaire ECO segment én over enkele jaren enige rol van betekenis spelen. Tussen de lijnen wordt het duidelijk dat vooral de Prius dé te kloppen vijand concurrent moet worden, Toyota houdt deze Koreaan best goed in de gaten als ze het veertien jarig – !! – succes van hun pionier niet in rook willen op zien gaan.

Rijtest Hyundai IONIQ Hybrid HEV 2016 23

Tegelijk met de Hyundai Ioniq Electric konden we ook de Ioniq Hybrid eens uittesten in Amsterdam, nog steeds hét beloofde land inzake laadpalen en ecologische overheidsinitiatieven. Veel uiterlijke verschillen zijn er niet tussen de Ioniq’s, al krijgt de Ioniq Hybrid (gelukkig!) wel een volwaardige grille mee. Daar waar de volledige elektrische variant een “koperen” themakleur heeft doet de Ioniq Hybrid het met blauw (of zilver in bepaalde kleurencombinaties) net zoals de Ioniq Plug-in variant die begin 2017 ten tonele verschijnt. De koetswerkbouw is niet bijzonder origineel – zo herkennen we heel wat elementen bij diverse concurrenten – al lag de focus voornamelijk op een zo efficiënt mogelijke ruimte-indeling én optimale aerodynamica (lees: zuiniger!). Het zeshoekige (groot) radiatorrooster is typisch Hyundai anno 2016 en wordt geflankeerd door krachtige Xenon koplampen en 15″ of 17″ velgen.

Rijtest Hyundai IONIQ Hybrid HEV 2016 23Rijtest Hyundai IONIQ Hybrid HEV 2016 23

Milieuvriendelijk(er) rijden mag geen compromissen geven voor het interieurdesign aldus Hyundai, op de terugkerende blauwe accenten na zou je dan ook niet zeggen dat je in een hybride zit. Een digitale 7″ tellerpartij (primeur!), het 8″ grote – vernieuwde – infotainmentsysteem mét Apple Carplay & Android Auto (wederom primeur!) en goedzittende stoffen/lederen zetels, allen voorzien van deftige materialen met een solide indruk. De achterbank biedt een aanvaardbare hoeveelheid beenruimte voor volwassenen, best zijn deze toch niet al te groot gezien de licht aflopende daklijn. De bagageruimte schommelt tussen de 443 liter en 1.505 liter. Leuke feature is overigens een “driver only” modus voor de airco waarmee de verwarming beperkt wordt tot de linkerstoel vooraan.

Rijtest Hyundai IONIQ Hybrid HEV 2016 23

De Hyundai Ioniq Hybrid – en later de Ioniq Plug-in Hybrid – maakt gebruik van een op maat gebouwde 1.6-liter GDi benzinemotor met 105 pk en 147 Nm. Deze krijgt hulp van een elektromotor die 32 kW (43,5 pk en 170 Nm) levert en een 1,56 kWh batterij (lithium-ion polymeer) die onder de achterbank ligt. Gecombineerd mag de Ioniq Hybrid rekenen op 141 pk en een aangenaam motorkoppel van 265 Nm. De 0-100 chrono en topsnelheid zijn natuurlijk van onderschikt belang bij een dergelijke “groene” wagen, toch geven we het jullie graag mee (minimum 10,8 seconden en 185 km/u). Interessanter is hier natuurlijk de lage CO2 uitstoot (79 g/km) en normverbruik (3,4 liter benzine per 100 km). Met een brandstoftank van 45 liter moet je in staat zijn om heel wat kilometers af te leggen, de elektromotor is overigens ook sterk genoeg om zuiver elektrisch te rijden tot 120 km/u!

Rijtest Hyundai IONIQ Hybrid HEV 2016 23

Om een zo aangename rijbelevenis te garanderen in de Ioniq koos Hyundai voor een zestraps DCT automaat met dubbele koppeling, in tegenstelling tot de concurrentie die zweert bij de (luidruchtige) CVT transmissie. Ook het hybrideverloop pakken de Koreanen ietwat anders aan, zo ligt de focus bij de start en lage snelheden op de benzinemotor en neemt zijn elektro evenknie – zonder dat je iets merkt – het over. Waar het kan neemt de Ioniq dan ook energie op om de batterij op te laden, iets dat je allemaal mooi kan meevolgen in het speciale eco menu. Voor de sportievelingen is er een SPORT knop die zijn naam zeker niet verloochend al vragen we ons af hoe tegenstrijdig je het wil hebben in een zo zuinig mogelijke hybride die 1.370 kg moet meezeulen. Dat gewicht is volgens Hyundai een mooie prestatie dankzij het gebruik van lichte materialen terwijl er toch extra isolatie werd aangebracht op strategische plaatsen om een stil en comfortabel rijgedrag te voorzien. Inzake veiligheid voorziet Hyundai een brede waarder aan actieve en passie hulpsystemen zoals een spoorassistent, actieve rijstrookassistent, autonoom hulpremsysteem en adaptieve cruise control. Mocht het toch nog ergens mislopen staan diverse structuurverstevigingen en zeven airbags paraat om het ergste leed te voorkomen.

Rijtest Hyundai IONIQ Hybrid HEV 2016 23

Rijtest Hyundai IONIQ Hybrid HEV 2016 23Rijtest Hyundai IONIQ Hybrid HEV 2016 23

Al het moois dat de Ioniq Hybrid weet te bieden komt ook nog eens met een mooi prijskaartje, het is duidelijk dat Hyundai écht potten wil gaan breken in het segment. De Belgisch invoerder besloot om de Ioniq enkel in de twee hoogste uitvoeringsniveaus (Premium en Executive) aan te bieden, hierdoor heb je met een basisversie alreeds héél veel value for money! De Ioniq Hybrid is er op die manier vanaf €26.899, voor het Executive uitrustingsniveau ben je minstens €29.899 kwijt! En om het feest helemaal compleet te maken komt ook de Ioniq standaard met het ongeëvenaarde waarborgpakket van 5 jaar met onbeperkte kilometers en 5 jaar wegbijstand, terwijl de batterijen een garantie krijgen van maar liefst 8 jaar of 200.000 km! De eerste drie jaar onderhoud zit bovendien ook in de basisprijs om de gemoedsrust van de early adopters compleet te maken..

Rijtest Hyundai IONIQ Hybrid HEV 2016 23

De eerdergenoemde gedoodverfde concurrent, de nieuwe Toyota Prius, start bij €30.310 (Comfort). Bij zusterbedrijf Kia vinden we overigens de technisch gerelateerde Niro (vanaf €26.390) terug die met de gigantische populaire crossover / compact SUV koetswerkvorm voor de dag komt..

Conclusie
Met een ijzersterke focus op werelddominantie een prominente rol in autoland wil Hyundai de komende jaren niet enkel overtuigen met een onafhankelijk luxemerk, ook groene en meer milieuvriendelijke modellen spelen een rol in het masterplan. Veel ervaring werd er op dat vlak niet opgedaan in de voorbije jaren maar de Koreanen speelden het spel slim, namelijk (waar mogelijk) beter doen dan de bestaande toppers. Zo krijg je relatief veel binnenruimte, supermoderne/efficiënte batterijtechnologie, een onklopbaar prijskaartje en de o-zo-aangename automaat met dubbele koppeling.

Hyundai schotelt hierdoor, op overtuigende manier, een hybride recept voor aan Jan Modaal die zowel zuinig als milieuvriendelijk wil wezen, de riante basisuitrusting en diverse veiligheidssystemen zorgen ervoor dat er niemand verliest. Enkel en alleen winnaars dus met een Hyundai Ioniq Hybrid … én dan moet de nog zuinigere Ioniq Plug-in Hybrid nog komen..

Overzicht:
+ Ecologische vooruitstrevende e-visie
+ Lage CO2 uitstoot / fiscaal aantrekkelijk
+ Scherpe prijs + stevige basisuitrusting
+ Comfortabel weggedrag
+ Moderne automaat
+ Aangename samenwerking tussen benzinemotor en elektromotor
+ Hightech (digitaal dashboard, Apple Carplay/Android Auto, …)

– Weinig originele looks
– Plug-in Hybrid volgt pas later (begin 2017)

Rijtest Hyundai Ioniq Hybrid HEV 2016 08

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem