Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]

Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]De gloednieuwe Hyundai Ioniq komt in het najaar op de markt met maar liefst drie ecologische uitvoeringen (hybrid, plug-in hybrid en elektrisch), wij mochten op een zonnige lentedag op de babyborrel!

De laatste jaren lag de focus van de Zuid-Koreaanse autoconstructeur voornamelijk op verbetering van de ontwikkeling, design en afwerking van bestaande modellen, op vlak van motorenontwikkeling – de nieuwe 1.0-liter T-GDi even buiten beschouwing gelaten – bleef het een heel pak stiller. Dat zien we ook als we kijken naar het aanbod alternatieve brandstofvormen dat Hyundai in ons land aanbiedt, enkel de ix35 Fuel Cell – die slechts één laadstation heeft in Zaventem – valt onder die noemer. In de rest van de wereld hebben de Koreanen wel nog enkele hybrides rondrijden, zusterbedrijf Kia haalde die intussen zelfs naar hier. Voor de wereldspeler die Hyundai vandaag de dag is – nummer #10 in België, voor de andere Aziatische autoconstructeurs – is dat te mager en dat beseffen ze gelukkig ook, al enkele jaren wordt er gesproken over een “Prius rivaal” én die stond na de onthulling in Genève nu gewoon op Antwerps grondgebied voor onze neus. Deze keer bleef het enkel bij kijken, ruiken en voelen, rijden is iets voor binnenkort! Hyundai heeft met de Ioniq overigens een waardige wereldprimeur in huis, het is namelijk het eerste model dat met drie elektrische aandrijfmodi naar buiten komt. Volkswagen, BMW, Toyota, … doen het met de e-Golf, Golf GTE, i3, i3 REX, Prius en Prius Plug-in met slechts twéé uitvoeringen.

Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]

De Hyundai Ioniq is vanaf nul ontwikkeld, uniek vormgegeven en wordt gebouwd in Korea op een eveneens nieuw platform. Zowel Europa, de Verenigde Staten als bepaalde Aziatische regio’s zullen één of meerdere Ioniq uitvoeringen krijgen, het succes in deze landen zal bepalend zijn voor een verdere ontwikkeling. Wel staat vast dat de opgedane ervaring en de technologie later zal doorvloeien naar het reguliere modellenaanbod van Hyundai, denk dus maar aan een geëlektrificeerde i30, i40 of zelfs een Tucson! Of dat dan de hybride, plug-in hybride of zuiver elektrische aandrijflijn zal zijn moet ook het succes de toekomst uitwijzen, wij gaan er vanuit dat met nog betere batterijen – het pijnpunt bij ‘groene wagens’ – de stekkervariant dé topper in wording kan zijn.

Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]

De designverschillen tussen de Ioniq Hybrid en Ioniq Plug-in Hybrid zijn eerder minimaal te noemen met respectievelijk rode en blauwe accenten. De Hyundai Ioniq Electric (het model dat we konden ontmoeten) heeft geen conventionele motor – waarover later meer – in het vooronder liggen en hoeft daardoor geen koeling te voorzien, de grille is dus gesloten en verschilt significant van zijn broers. Indien je kiest voor de witte koetswerkkleur krijg je contrasterende zwarte (plastics) afdekpanelen, bij andere – meer kleurrijke – uitvoeringen wordt dat grijs.

Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]

Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]

Hoe exotisch deze Hyundai aan de buitenzijde wel moge zijn, binnenin lijkt alles zeer herkenbaar voor wie met een recent product van hun in aanraking kwam dankzij de goede afwerking en kwalitatieve materialen. Het compacte stuurwiel is afgeplat en ligt goed in de hand wat een sportieve indruk moet geven. De Ioniq is overigens de eerste Hyundai met een volledig digitaal TFT dashboard dat zich kan aanpassen (layout gewijs) aan de gekozen rijmodi. Ook hier zijn er stevige verschillen qua indeling tussen de Hybrid uitvoeringen en de EV (electic vehicle) uitvoering. Welke je ook kiest, de vele comfortitems blijven steeds van de partij zoals verwarmde/geventileerde zetels, een grote koffer, een draadloze smartphonelader (als deze NFC ondersteunt, niet voor je iPhone dus) en het grote 8″ infotainmentsysteem mét Android Auto en Apple Carplay. Die laatste twee zijn nog een primeur die de Ioniq meekrijgt, ongetwijfeld snel ook te verkrijgen in het reguliere aanbod. De gekende rijhulpsystemen zijn natuurlijk van de partij, denk maar aan dodehoekdetectie, lane keeping assist en adaptieve cruise control!

Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]

De reguliere Hyundai Ioniq (HEV) krijgt een gloednieuwe 1.6-liter GDi benzinemotor (viercilinder) mee van 105 pk en krijgt de hulp van een 32 kW sterke elektrische motor én 1,56 kWh li-ion polymeer batterij, goed voor een gecombineerd vermogen van 141 pk en 265 Nm. De topsnelheid van 185 km/u is misschien niet bijzonder belangrijk voor een wagen als dit, de aantrekkelijke CO2 uitstoot van slechts 89 g/km is dat ongetwijfeld wél! Hyundai onderstreepte meermaals de transmissie van deze Ioniq, een nieuwe zestraps DCT automaat met dubbele koppeling die méér rijplezier, minder lawaai en een sportmodus met zich meebrengt. In vergelijking met de directe concurrenten die rekenen op een CVT transmissie moet dat het verschil (stevig) maken, iets wat we voor jullie maar al te graag zullen uitzoeken.

Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]

De Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid (PHEV) krijgt ongeveer een soortgelijke setup met de 6DCT automaat en 1.6 GDi (105 pk) maar omvat tevens een iets krachtigere elektrische motor (45 kW) en batterij (8,9 kWh). In theorie zou je hiermee 50 zuiver elektrische kilometers moeten afleggen, met een CO2 uitstoot van 32 g/km zit je ook vooraan de groene klas.

Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]

Last but not least er is natuurlijk ook nog de Hyundai Ioniq Electric (EV) met een zoals gezegd afwijkend design en een 28 kW li-ion polymeer batterij, goed voor 120 pk en bijna 300 Nm koppel! Deze heeft een topsnelheid van 165 km/u en zou een rijbereik meekrijgen van meer dan 250 km, ook iets wat we graag eerst in de praktijk willen zien. Anderzijds doet de gemiddelde Belg slechts tweemaal 46 km van én naar het werk, zelfs met een lager rijbereik in de praktijk moet deze Ioniq in staat zijn om de ecologische mobiliteit voor Jan Modaal te voorzien. Met een 100 kW Fastcharger kan je 80% van de batterij opladen (200 km rijbereik dus) in slechts 24 minuten, aan een regulier 230V / 16A stopcontact (“Wall Box”) neemt een volledige laadbeurt ongeveer 6 à 7 uur in beslag.

Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]

Zowel qua prijsindicatie, uitrusting en configuratiemogelijkheden zijn er weinig gegevens beschikbaar, Hyundai gaat er wel prat op dat het een scherpe prijssetting zal zijn die “mooi in de lijn ligt” van de concurrentie. Die concurrentie voor deze drieling is intussen veelvoudig aanwezig gaande van de vele hybride’s, plug-in hybrides en zuiver elektrische wagens. Met de Ioniq vormgeving steekt Hyundai wel niet weg dat ze “goed gekeken” hebben naar de Prius en Insight al benadrukken ze liever het aerodynamisch karakter (lage luchtweerstand = minder verbruik) van deze vorm. In het najaar zal Hyundai België eerst de Ioniq Hybrid (september) en Ioniq EV (oktober) lanceren, op het Autosalon van Brussel (januari 2017) beleeft de Ioniq Plug-in Hybrid zijn moment de suprême! Gezien het de eerste keer is dat Hyundai hier met een dergelijk model naar buiten komt zijn de verwachtingen eerder afwachtend ingesteld, toch krijgen we reeds respectievelijk 10% (300 stuks) en 3% (35 stuks) van de eerste Europese exemplaren toegewezen in 2016.

Conclusie
Met de Ioniq komt Hyundai – eindelijk – meespelen in het segment van de alternatieve en milieuvriendelijke aandrijvingen, om hun afwezigheid direct goed te maken doen ze dat opmerkelijk genoeg in drievoud waarmee ze ook nog een wereldprimeur wegkapen. Met zowel een hybride, plug-in hybride als zuiver elektrische aandrijving hebben ze voor elk type klant wel wat wils, om het verschil echt te maken voorzagen ze een hoogwaardig en technologisch interieur en hadden ze oog voor een aangenaam rijgedrag en bijhorend rijplezier. Daarvoor rekenen ze op een comfortabele afstelling van elke motorisatie met een gloednieuwe zestraps automaat met dubbele koppeling als grote troefkaart. In dit segment rekent de concurrentie zich rijk met een CVT transmissie en écht aangenaam noch sportief is dat nu ook weer niet, Hyundai kan hier dus het verschil gaan maken. Nu is het wachten geblazen tot het najaar om te zien of Jan Modaal zit te wachten op een “geëlektrificeerde Hyundai”. Het aanbod van allerhande hybrides en elektrische voertuigen explodeerde de laatste maanden/jaren – net zoals de financiële stimulans – dus mogen we best stellen dat Hyundai op het juiste moment heeft gewacht om naar buiten te komen met de Ioniq!

Meet & Greet: Hyundai Ioniq [HEV + PHEV + EV]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...