Kort Getest: Hyundai IONIQ Electric (2016)De volledig elektrische Hyundai Ioniq EV kan vanaf eind 2016 de jouwe zijn, wij trokken – niet toevallig – naar het hippe vooruitstrevende Amsterdam voor een eerste kennismaking met deze innovatieve Koreaan!

Hyundai werkt hard – en met succes – aan een aangepast Europees verhaal met lokaal geproduceerde (compacte) wagens die intussen niet meer hoeven onder te doen voor de Europese concurrentie collega’s. Het volgende hoofdstuk in dat succesverhaal wordt de Ioniq, een gloednieuwe en op maat gemaakte milieuvriendelijke(re) wagen die met maar liefst drie verschillende aandrijflijnen beschikbaar zal zijn. Wederom een wereldprimeur! Naast een reguliere hybride en een plug-in hybride komt Hyundai dus ook met de Ioniq Electric, drie varianten die specifiek hun doelgroep en bijhorende slaagkansen hebben. Daarnaast leverde de Koreaanse autobouwer ook al heel wat inspanningen inzake waterstof, het is duidelijk dat ze in Korea – en meer specifiek het Europese hoofdkwartier in Frankfurt – alvast met een scherp oog naar de toekomst inzake alternatieve aandrijvingen kijken.

Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23

In tegenstelling tot sommige andere (PH)EV’s werd de Hyundai Ioniq familie volledig vanaf nul ontworpen, zowel designmatig als technisch. Aan de buitenzijde lijkt het ietwat futuristisch en modern in een functionele verpakking (gestroomlijnde luchtweerstand), we zien op die manier heel wat gelijkenissen met enkele bestaande concurrenten die intussen al enkele jaren op de markt zijn. Motorkoeling is in het geval van een elektrische wagen niet aan de orde dus een grille vooraan hoeft er niet te zijn, in het straatbeeld lijkt dat anno 2016 ongetwijfeld toch nog wat vreemd.. De unieke grille – met grijze bumpers – is het grootste verschil van de Ioniq Electric ten opzichte van zijn broers, bovendien werd ‘ie voorzien van diverse bronzen accenten. De twee hybrides krijgen 15″ of 17″ lichtmetaal, de Ioniq Electric doet het steevast met 16″ velgen met geoptimaliseerd rubber.

Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23

Het interieur is een stuk meer herkenbaar voor wie recentelijk in een nieuwe Hyundai mocht plaatsnemen en ook hier vinden we diverse bronzen sierstrips terug. Alles zit op de plaats waar je het verwacht en er is voldoende ruimte voor alle ledematen. De achterbank is ruim genoeg voor drie kinderen of middelgrote volwassen, de koffer slikt tussen de 350 en 1.410 liter bagage. Een interessante nieuwkomer is het digitale instrumentencluster die zich kan aanpassen naargelang de gekozen aandrijfmodus! Het 8″ grote infotainmentsysteem is uiteraard van de nieuwste generatie en kan overweg met allerhande nieuwe technologie zoals DAB, TomTom Live Traffic, Apple Carplay / Android Auto en werkt nog steeds behoorlijk fijn. Speciaal voor de Ioniq Electric krijg je nog een extra menu met alle informatie omtrent de elektromotor zoals de energiestroom, batterijcapaciteit, rijtips, … en dergelijke, alle laadpunten worden ook mooi weergeven. Jaarlijks mag je met je toekomstige Hyundai Ioniq Electric even langs de dealer voor een kaartupdate waardoor je alle nieuwe laadpalen die er hopelijk zijn bijgekomen ook direct weet zijn.

Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23

Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23

De gloednieuwe elektromotor levert 120 pk en 265 Nm waardoor je in staat moet zijn om een topsnelheid van 165 km/u te behalen, zeker voor onze Duitse vrienden een niet onbelangrijk feit. In ongeveer 10 seconden sprint je van nul naar 100 km/u, dankzij de directe beschikbaarheid van al het motorkoppel gaat dat sneller dan je zou denken. Zakelijke rijders krijgen het ongetwijfeld warm van de onbestaande CO2 uitstoot waardoor je vandaag de dag nog steeds heel wat (fiscale) voordelen krijgt en je natuurlijk ook een bijdrage levert aan een groene(re) wereld! Hyundai voorziet eveneens een lithium-ion polymeerbatterij (eveneens een primeur, veel efficiënter dan de klassieke nikkelbatterijen) van 28 kWh. In theorie verbruik je slechts 11,5 kWh waardoor je dus een rijbereik van 280 km krijgt, in de praktijk reken je best op iets meer dan 200 km. Dat moet voor de meesten onder ons voldoende zijn voor de dagdagelijkse verplaatsingen, met een snellader (100 kW) kan je tot 80% van de batterij opladen in 23 minuten. Via een Wallbox neemt het ongeveer 4u30 in beslag terwijl je best op een tiental uur rekent wanneer je de Hyundai Ioniq Electric aan een regulier 230V stopcontact hangt.

Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23

Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23

Elektrisch rijden gaat vandaag de dag zodanig comfortabel en gemakkelijk dat je jezelf wel durft af te vragen waarom we niet allemaal direct overschakelen naar deze (meer) milieuvriendelijke transportvorm. Tijdens de eerste kilometers is het wel wat wennen aan de indrukwekkende stilte (op wat windgeluiden na), de noodzaak om hem tijdig op te laden en het weinig sensationele (saai?) eens je acceleratiekracht laat voor wat het is. Om optimaal van opgewekte energie te profiteren remt de Ioniq nogal abrupt zodra je het gaspedaal wat loslaat (“uitbollen”), afhankelijk van de situatie/locatie kan je deze intensiteit wel nog wat aanpassen met de schakellepels achter het stuurwiel. Terwijl de concurrentie bijna allemaal rekent op een CVT automaat kiest Hyundai volmondig voor een zestraps automaat met dubbele koppeling die zeer soepel – en discreet – opschakelt. Met drie verschillende rijmodi (Sport, Normal en ECO) ligt de keuze qua rijmood bij de bestuurder zelf, wereldschokkende verschillen zij er anderzijds niet te bespeuren. Op vlak van veiligheidssystemen moet de Ioniq uiteraard niet onderdoen met een compleet en innovatief veiligheidspakket met ondermeer autonome remhulp, spoorassistent, dodehoekdetectie en intelligente cruise control!

Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23

Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23

Op dit moment is de prijs van de Hyundai Ioniq’s nog een goed bewaard geheim, gezien het innovatieve potentieel gaan ze best niet over één nacht ijs inzake het bepalen van de vanafprijs. Die zou volgens de verantwoordelijken wél onder de concurrentie liggen en zich daardoor als hét groene alternatief zou weten te positioneren in het relatief nieuwe segment. Wel zal Hyundai in België geen instapper aanbieden, klanten mogen direct hun keuze maken tussen een Premium of Executive uitvoering die beiden mogen rekenen op een stevige basisuitrusting. Een Hyundai Ioniq komt overigens standaard met het ongeëvenaarde Triple Care waarborgpakket van vijf jaar met onbeperkte kilometers, terwijl de batterijen telkens een garantie krijgen van 8 jaar of 200.000 km. De Belgische marktlancering is voorzien voor de herfst (september 2016) voor de Ioniq Hybrid, de 100% elektrische variant komt nog voor het jaareinde!

Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23

Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23

In het hogere elektrische segment zitten Mercedes en BMW met respectievelijk hun B250 Electric Drive (vanaf €39.930) en i3 (vanaf €37.200) terwijl de Volkswagen e-Golf (vanaf €37.110), Renault Zoé (vanaf €21.800 + batterijlease) en Ford Focus Electric (vanaf €39.990) net iets compacter voor de dag komen. Bij concerngenoot Kia vinden we nog de zuiver elektrische Soul EV (vanaf €35.290) terug. Bij Nissan vinden we met de verbeterde Leaf (vanaf €24.740) misschien wel dé aangewezen concurrent voor de Hyundai Ioniq.

Conclusie
Met de Ioniq Electric zet Hyundai op overtuigende wijze de eerste stapjes in het elektrische segment. De Belgische infrastructuur staat nog niet helemaal op punt maar dat zal enkel in orde komen als diverse autoconstructeurs met dergelijke modellen op de markt komen. De overheid voorziet ook nog steeds een fiscale stimulans om een dergelijke wagen aan te kopen.. Designmatig komen de Koreanen minder origineel uit de hoek al begrijpen we de keuze voor dit aerodynamisch geheel, de grijze accenten zien er in de praktijk toch niet altijd even duurzaam en kwaliteitsvol uit. Binnenin maken ze die foutjes niet en komen ze met een zeer herkenbaar en functioneel geheel, dankzij het ontbreken van een basisversie zullen de Belgische Ioniq’s ook goed voorzien zijn van allerhande gadgets en rijhulpsystemen. Wie zijn dynamische aspiraties op voorhand opbergt kan genieten van heel wat comfort in de Ioniq Electric, dankzij de vlotte elektromotor ben je sneller dan je denkt weg aan het stoplicht. Elektrisch rijden vraagt wel een ingrijpende aanpassing inzake je rijgedrag, naast het opladen van de batterij – wat behoorlijk snel gaat! – zal je ongetwijfeld moeten leren omgaan met de instelbare (rem)energierecuperatie.

Met de drie verschillende Ioniq versies – en waterstof als vierde troefkaart in de hand – zal Hyundai ongetwijfeld enige rol van betekenis gaan spelen in het e-mobility verhaal. Welke aandrijving de beste is dé meeste overlevingskansen heeft zal de toekomst dan weer moeten uitwijzen, de Belgische early adopter kan vanaf de herfst zijn voorkeur kenbaar maken bij de lokale Hyundai dealer!

Overzicht:
+ Ecologische vooruitstrevende e-visie
+ Fiscaal (nog steeds) zeer aantrekkelijk (0 g/km CO2!)
+ Comfortabel weggedrag
+ Goed doordachte elektrische aandrijflijn
+ Ruim rijbereik (200+)
+ Snel opgeladen
+ Stevige basisuitrusting

? Zeer aantrekkelijke – maar tot op heden onbekende – prijs aldus Hyundai België

– Beperkte EV infrastructuur in België
– Vraagt aanpassing van ons rijgedrag (beperkt rijbereik, geruisloos, tijdig opladen, one-pedal driving, energierecuperatie)
– Weinig originele looks
– Geen instapper

Rijtest Hyundai IONIQ Electric EV 2016 23

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem