Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)

Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)Als (mede)grondlegger van de huidige SUV hype kon de Sportage stevige verkoopcijfers voorleggen, voor de nieuwe generatie moest Kia het bestaande succesrecept slechts wat bijschaven.

Er lijkt maar geen einde te komen aan de Europese interesse voor crossovers, compact SUV’s en terrein luxewagens, zowel bovenaan als onderaan het bestaande aanbod blijven de autoconstructeurs aan een stevig tempo soortgelijke uitvoeringen toevoegen. Dit tot groot jolijt van de consument die hierdoor de conventionele hatchback steeds meer en meer links laat liggen. Een stoer uiterlijk, een ruim interieur en een verhoogde zitpositie zijn misschien wel de basisbeginselen van dit succesverhaal, in onze stedelijke gebieden volstaat voorwielaandrijving ruimschoots en nog het liefst van al in combinatie met een zuinige dieselmotor.

Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)

De derde generatie Sportage zag het levenslicht in 2010 en zorgde met zijn frisse looks en scherpe prijs bijna eigenhandig voor het Koreaanse succes in Europa, om de verkoop op pijl te houden voorzag Kia hem in 2014 nog een kleine update. De concurrentie zag toen in dat ze de boot gemist hadden en schoten in actie, intussen bleven voornamelijk de Aziatische automerken de klus in dit segment te klaren. Tot de allerlaatste seconde tierde de interesse voor de Sportage welig (de teller staat op 3,3 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd) maar mooie liedjes duren natuurlijk niet eeuwig dus kregen we op het Autosalon van Frankfurt vorig jaar de 4e generatie Sportage te zien. Deze blijf al zijn goede eigenschappen behouden maar werd wat bijgeschaafd waar er ruimte tot verbetering was. De (innige) technische band met de Hyundai Tucson (ex-ix35) bleef overigens behouden en productie vindt nog steeds plaats in Slovakije.

Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)

Anno 2016 doen sommige constructeurs (soms) te weinig moeite om voldoende visuele verschillen tussen de voorganger en nieuwkomer te creëren, iets wat niet gezegd kan worden over de nieuwe Sportage. Hij neemt heel wat stijlelementen over van de grote(re) Sorento SUV zoals de brede Tiger-Nose grille, hooggeplaatste koplampen, fraaie LED achterlichten en komt hij zeer stoer en zelfzeker voor de dag, het designteam in Frankfurt werd daarvoor beloond met (opnieuw) een Red Dot Design Award. Wanneer je twee generatiegenoten naast elkaar zou parkeren – niet zo’n moeilijke opdracht in België – zie je dat de nieuweling in alle richtingen wat centimeters toenam. Qua personalisatie heb je steeds de keuze uit diverse koetswerkkleuren en 16″, 17″ of 19″ lichtmetaal. Voor wie het wat blitser mag is er nu ook een GT Line trim die uitpakt met veel (glimmend) chroom, een bodemplaat, een dubbele uitlaat en unieke 19″ velgen.

Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)

Het ruimtegevoel was altijd al aan de grote kant in de Kia Sportage, dankzij de groeibeweging aan de buitenkant heb je nu nog meer bewegingsvrijheid voor alle lichaamsdelen of bagage (491 liter). Met de (verstelbare!) achterbank plat kan je dat nog bijna verdriedubbelen tot 1.480 liter om de praktische inborst van de Koreaan te vergroten. De gebruikte materialen en afwerkingsgraad ging er eveneens op vooruit al blijven ze een vreemde unieke mix van plastics, leder, chroom en glimmende pianolak aanbieden en daardoor hun Aziatische roots kenbaar maken. Het infotainmentsysteem met 7″/8″ touchscreen doet z’n ding voortreffelijk met een duidelijke weergave en logische (bediening)structuur, hippe gadgets zoals Apple Carplay / Android Auto, verkeersbordenherkenning, achteruitrijcamera, live verkeersinfo, flitsers, … zijn hierin mooi verwerkt. Liefhebbers van het betere audiosysteem zullen de standaard zes luidsprekers (160W) graag inwisselen voor een highend JBL Sound System met acht speaker, goed voor 320W!

Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)

Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)

Onder de motorkap bleef het aanbod grotendeels gelijk met twee diesels en evenveel benzinemotoren, bij die laatste zien we een 1.6-liter T-GDi nieuwkomer overkomen uit ondermeer de Cee’d GT met vierwielaandrijving, 177 pk en 265 Nm naast de bestaande 1.6-liter GDi (voorwielaandrijving, 132 pk / 161 Nm). De laatste maanden zien we het percentage van dieselwagens in België zachtjes afnemen, toch verwachten we dat de 1.7-liter CRDi (voorwielaandrijving, 115 pk / 280 Nm) en 2.0-liter CRDi (vierwielaandrijving, 136 pk / 373 Nm of 184 pk / 400 Nm) de Kia Sportage verkoop hier zullen beheersen. Enkel de krachtigste dieselvariant kan je verkrijgen met een (oude zestraps) automaat, we verwachten dat Kia – net zoals Hyundai deed – hun gloednieuwe 7DCT automaat hier zal introduceren. Onze Black Pearl testwagen was voorzien van de 1.7 CRDi en een manuele zesbak, goed voor een praktijkverbruik van ongeveer 6 liter diesel en CO2 uitstoot van 119 g/km CO2. Gezien de brandstoftank van 62 liter verkrijg je een riante autonomie, wie wat zuinig en efficiënt met zijn Sportage omgaat moet een rijbereik van 1.000 km kunnen halen. Nood aan wat sleepvermogen, deze Kia is in staat om 750 kg in alle veiligheid van A naar B te verplaatsen. Of we intussen ook al mogen dromen van een Kia Sportage met (plug-in) hybridetechnologie zal de (nabije) toekomst uitwijzen, in theorie mag het geen probleem vormen nu de Optima zich klaarmaakt met een dergelijke groene inborst!

Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)

Eenmaal we achter het stuur zaten en ons klaarmaakten voor de 760 testkilometers voelden we ons direct thuis, grotendeels te danken aan de de goedzittende/ruime zetels en logische layout van de bedieningselementen. Desondanks de voortreffelijke inspanningen op het gebied van isolatie blijft de (oude) dieselmotor toch nog binnenin weerklinken, zeker bij koudstart. Eenmaal op bedrijfstemperatuur hoor je deze viercilinder bijna niet en heeft het huwelijk tussen de motor en strakschakelende versnellingsbak een mooie toekomst in het verschiet. Het vage stuurgevoel – inclusief het overbodige Flex Steer systeem – van de vorige generaties is goed weggewerkt, ongetwijfeld te danken aan de investeringen in het Europese testcentrum nabij de Nürburgring én de inlijving van enkele Duitse topingenieurs (van een niet nader genoemd topmerk dat rijplezier hoog in het vaandel draagt). Daarnaast waren er ook doordachte aanpassingen voor het onderstel, ophanging en demping, zelfs met de grootste velgen blijft de Kia Sportage behoorlijk comfortabel rijden. Wanneer we het tempo opdreven viel hij eveneens niet door de mand, al is het maar de vraag of een gemiddelde Belg het leven zo dynamisch zal zien met zijn Sportage 1.7 CRDi. Naast de belangrijke comfortfactor werden de bestaande veiligheid- en rijhulpssystemen uitgebreid met ondermeer Lane Departure Warning System, Lane Keeping Assist System, High Beam Assist, Blind Spot Detection, Rear Cross Traffic Alert en nog vele anderen die steeds (actief/passief) paraat staan om je heelhuids van A naar B te transporteren.

Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)

Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)

De grondig vernieuwde Kia Sportage kan de jouwe al zijn vanaf €23.090 (1.6 GDi 2WD ISG), de duurste benzinevariant is de GT Line 1.6 T-GDi AWD 7DCT voor €38.590. Dieselen kan tussen €25.390 (Lounge 1.7 CRDi 2WD ISG) en €43.390 (GT Line 2.0 CRDi 185 AWD AUTO). Tussen de Fusion basisvorm (behoorlijk relatief want de basisuitrusting is best royaal te noemen) en het GT Line topniveau zit er nog een Fusion en Sense niveau, behalve een Leder Pack (+ €1.300) en wat losse (comfortverhogende) items kan je jouw configuratie nog aandikken met een mooie koetswerkkleur, dikke velgen en/of een panoramisch open dak. Afhankelijk van je motorkeuze kan je wel nog in de knoei geraken met de beschikbare uitvoering, niet alle combinaties (transmissie, aandrijving, …) zijn jammer genoeg mogelijk. Specifiek voor de zakelijke rijders is er ook een voordelige Sportage Business Line uitvoering beschikbaar met een aangedikte basisuitrusting!

Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)

Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)

Initieel had Kia het segment voor zich alleen met zijn Aziatische broeders zoals de Nissan Qashqai, Hyundai ix35 Tucson en (in mindere mate) de Toyota RAV4, misschien wél de reden voor het immense succes van de Sportage. Intussen is het aanbod volledig geëxplodeerd en kan de consument in een willekeurige concessiehouder een ‘compact SUV’ op de kop tikken, wanneer je het minder groot ziet (de Sportage is best wel groot) heb je ook een hoop crossovers waar je uit kan kiezen. Zelf ziet Kia het groots en durft zich te gaan vergelijken met de premium spelers in dit segment zoals de Mercedes GLC, BMW X3 en Audi Q5, aan de andere kant van het budgetspectrum staan er bijzonder scherp geprijsde modellen zoals de Dacia Duster, SsangYong Korando en Suzuki Vitara te springen om aandacht.

Conclusie
De Kia Sportage kwam, zag én overwon, dankzij de juiste timing, (grotendeels) het segment van de compacte SUV’s die aan een ongezien tempo de Europese consument wist te overtuigen met de avontuurlijke looks, ruim interieur en hoge zitpositie/zichtbaarheid. Door vervolgens het recept van de nieuwe Sportage nog beter af te stellen op de lokale noden – dankzij feedback van de eigenaars – zitten de Koreanen ongetwijfeld weer goed voor een verlenging van dat succes, al zal het minder gemakkelijk lopen gezien de grote concurrentie vandaag de dag. Behalve een ietwat luidkeelse dieselmotor – die goed gecounterd wordt door de indrukwekkende isolatie – en wat configuratieconflicten kunnen we de Kia niets kwalijk aansmeren, zijn ruim en kwalitatief interieur, verbeterd weggedrag en hoogstaand comfort springen dan ook direct in het oog. En dan hebben we het nog niet gehad over de uitmuntende garantieperiode van 7 jaar (tot 150.000 km)!

Overzicht:
+ Succesmodel
+ Stoere looks
+ Aangename samenwerking tussen manuele versnellingsbak en dieselmotor (verbruik, vermogen, souplesse, …)
+ Ruim interieur / koffer
+ Afwerkingsgraad (materiaalkeuze, kwaliteit, technologie, …)
+ Volwassen weggedrag, relatief comfortabel met de stoere 19″ velgen
+ Value for money
+ 7 jaar garantie

– Soundtrack dieselmotor onder belasting
– Materialenmix interieur
– Configuratieconflicten (prijs loopt snel op, 7DCT automaat niet overal te verkrijgen, GT Line vraagt stevige investering, …)
– Stevige concurrentie

Rijtest: Kia Sportage 1.7 CRDi (2015)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...