Rijtest: Kia Cee'd facelift 1.0 GT Line (120 pk)De compacte Kia Cee’d kreeg een (beperkte) facelift, een nieuwe benzinemotor en een nieuwe GT Line uitvoeringsvorm: drie rijtesten voor de prijs van één!

De Kia Cee’d speelt al sinds 2006 voor het Zuid-Koreaanse team uit Seoul (en Frankfurt) in het C-segment, traditiegetrouw een sterk bolwerk van de Europese massaconstructeurs. Met een zeer uitgebreide basisuitrusting, scherpe prijs en onklopbare garantievoorwaarden wisten ze reeds mooie verkoopscijfers te halen, dankzij een passage in enkele Top Gear seizoenen als “Reasonable Priced Car” scoorde de Cee-apostrophe-d ook een erkentelijke rol bij de autoliefhebbers.

Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01

Naast een vijfdeurs hatchback is er nog een Cee’d SW (SportsWagon, break) en een driedeurs Pro_cee’d (let steevast op de eigenzinnige schrijfwijze!), bij de Koreaanse broeders van Hyundai vinden we, dankzij de innige samenwerking, een bijna technisch identieke i30. Terwijl crossovers en compact SUV’s ongezien populair werden moesten de reguliere C-segmenters hard knokken voor hun koperspubliek, daarom kregen we op het Autosalon van Genève in 2012 een nieuwe generatie Cee’d en Co, deze onderging in 2015 wederom een opfriskuur om de concurrenten de baas te blijven. Visueel niets wereldschokkend maar qua techniek des te interessant, een strategie die de laatste jaren steeds meer en meer opduikt in Autoland.

Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01

Aan de buitenzijde moet je lang zoeken om de verschillen op te merken, naast een nieuwe grille, strakgetrokken lichtblokken (voor- én achteraan) en nieuwe velgen moet je al een Kia Cee’d Product Specialist zijn om nog meer verschillen te herkennen. De Koreanen grijpen bij deze facelift wel de kans om een nieuwe uitvoeringsvorm te lanceren, namelijk de – zo goed als full option – GT Line. Deze is geïnspireerd op de krachtige Cee’d GT maar neemt enkel de visuele kenmerken over zoals de vierkante dagrijlichten, tweekleurige interieurbekleding, sportieve grille, 17″ alu jetsers, dubbele uitlaat, chroom accenten en de subtiele spoiler. Met die grote velgen comprimeer je wel wat het comfortniveau op de “typisch” Belgische wegen, wie mooi wil zijn moet nu eenmaal wat afzien.. In de catalogus staan er heel wat personalisatiemogelijkheiden waaronder enkele exclusieve koetswerkkleuren voor deze GT Line die standaard in het bloedrode Track Red naar buiten komt! Jammer genoeg is de GT Line enkel te verkrijgen in combinatie met de nieuwe (dure) driecilinder 1.0 T-GDi (waarover straks meer) en de krachtigste diesels.

Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01

Het interieur werd natuurlijk ook onder handen genomen, ondermeer door gebruik te maken van betere materialen, meer isolatie en een fijnere afwerkingsgraad. De Europees-Aziatische oorsprong kunnen ze nog steeds niet volledig wegsteken maar de verzorgde progressie die Kia over de laatste jaren maakte is best indrukwekkend te noemen. Het nieuwe infotainmentsysteem van de Sportage en Sorento kan je hier ook verkrijgen voor een beperkte meerprijs, in ruil mag je zeven jaar genieten van haarscherpe navigatie, prima connectiviteit, een brede waaier aan multimedia en extralegale voordelen zoals realtime traffic informatie, flitsers (mobiele / vaste camera’s), het weer, POI en vele andere. De ruimte achteraan is marktconform (= perfect voor 3 kinderen, voldoende voor 2 à 3 volwassenen) en met behulp van een reusachtig (optioneel) panoramisch zonnedak hebben die ook ten alle tijden een ideale bezigheidstherapie. De koffer slikt 380 tot 1.318 liter bagage wat eveneens een mooie waarde is in het C-segment, ruimteliefhebbers hebben natuurlijk de mogelijkheid om voor de Cee’d SW te gaan.

Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01

Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01

De Kia new Cee’d is beschikbaar met 5 motorisaties waaronder een 1.4-liter GDi (100 pk / 134 Nm) en 1.6-liter GDi (135 pk / 165 Nm) als benzinemotoren en een 1.4-liter CRDi (90 pk / 240 Nm) en 1.6-liter CRDI (110 pk – 136 pk / 280 Nm) aan dieselzijde. Allemaal gekende motoren voor wie Kia al een tijdje (van dichtbij) volgt, eindelijk lanceren ze ook de – langverwachte! – 1.0-liter T-GDi KAPPA driecilinder turbobenzinemotor. Deze is bij de Cee’d enkel te verkrijgen met 120 pk / 172 Nm en met een manuele zesbak. De nieuwkomer doet nul-naar-honderd in 11,1 seconden en stopt pas met accelereren bij 190 km/u, met de brandstoftank van 53 liter krijg je bovendien een riant rijbereik alvorens je terug naar de benzinepomp moet! In theorie zou het verbruik onder de vijf liter moeten liggen, in de praktijk schommelde het bij ons tussen de 5 à 6 liter. Alles is natuurlijk afhankelijk van hoezeer je het sportieve uiterlijke wil vertalen naar het rijgedrag.. De eveneens gloednieuwe zeventraps DCT automaat met dubbele koppeling is nu ook beschikbaar voor de Cee’d, wel enkel in combinatie met de krachtigste uitvoering van de 1.6 CRDi.

Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01

Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01

Na de eerste testkilometers viel al direct op dat we hier te maken hebben met een typisch gevalletje “show but no go“, op zich niet voldoende om het totaalpakket op af te kraken maar je zou toch wel wat meer power verwachten als je de blitse Koreaan aanschouwt. In de stad werken de kleine benzinemotor en vlotschakelende manuele zesbak prima samen, op de autosnelweg moet je soms stevig terug om een manoeuvre te maken. De soundtrack van de nieuwe benzinemotor blijft trouwens goed op de achtergrond dankzij inspanningen inzake geluidshinder, trillingen en isolatie, onder belasting weerklinkt er een karaktervolle driecilinderroffel .. die ons opnieuw doet verlangen naar wat meer trekkracht. De elektronische handrem toonde zich bij ons van zijn minste kant al gaan we er vanuit dat daar wel een (software update) mouw aan te passen valt. Eens je een vertrouwensband hebt opgebouwd met de 1.0 T-GDi zullen de dynamische kwaliteiten overtuigen, met een dergelijke chassis/ophanging setup kijken we reikhalzend uit naar een nieuwe Cee’d GT! Kia mag daardoor ook de kunstmatige Flex Steer (met een Comfort, Normal en Sport stand) stuurbekrachtiging overboord gooien.

Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01

Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01

De new Cee’d staat vanaf 17.341 euro – en maximaal 30.000 euro – bij één van de 85 Kia dealers in België, om wat structuur te behouden in het configuratieproces zijn er ook hier verschillende versies voorhanden zoals Access, Easy, Mind, Sense en de nieuwe GT Line. Het optiebeleid is zeer aantrekkelijk en correct geprijsd, dit in tegenstelling tot sommige Europese concurrentie die wel eens durven te overdrijven. Nieuwe Kia’s komen steeds met 7 jaar (en overdraagbare) garantie – of 150.000 km – wat uniek is in de autowereld en zeker een belangrijke rol kan spelen in het aankoopgedrag van de Belgische consument.

Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01

Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01

In dit segment kijkt de consument steeds naar de Volkswagen Golf als absolute referentie, om toch wat diversiteit op de wegen te voorzien zijn er nog een hoop alternatieven voorhanden. We denken op die manier aan de Ford Focus, Renault Megane, Peugeot 308, Seat Leon, Skoda Fabia uit Europa en een Mazda3, Toyota Auris, Honda Civic, Nissan Pulsar en de Hyundai i30 uit het Oosten. Zeer ruime keuze dus waardoor constructeurs met heel wat fijne acties, kortingen en promoties voor de dag moeten komen om hun bolides in de shortlist te houden van jouw volgende belangrijke auto-aankoop.

Conclusie

Met een bijgeschaafd uiterlijk en een opgewaardeerd interieur staat de gefacelifte Kia Cee’d voldoende sterk om een grotere rol te gaan (proberen) spelen in dit belangrijke segment. De gigantische garantieperiode blijft zijn grootste troef, naast een prima prijs/kwaliteit verhouding en comfortabel weggedrag. Daarnaast krijgt deze Koreaan een blitse GT Line uitvoering, een zeventraps automaat en een spiksplinternieuwe 1.0-liter T-GDi benzinemotor met voldoende vermogen voor stedelijke kilometers, deze driecilinder moet zeker niet onderdoen voor de concurrentie! Jammer wel dat niet alle combinaties mogelijk zijn met al deze innovaties..

Overzicht:

+ Sportieve/frisse looks
+ Rijdynamiek
+ Karaktervolle soundtrack
+ Comfortabel weggedrag
+ Verzorgde afwerking / materiaalkeuze
+ Zeer interessante garantievoorwaarden (7 jaar)

– Matige trekkracht (mocht wel wat straffer (show but no go))
– DCT7 automaat niet combineerbaar met nieuwe 1.0 T-GDi
– Overbodig/kunstmatig Flex Steer systeem
– Inefficiënte werking automatische handrem

Rijtest Kia Cee'd facelift - 1.0 GT Line 120 pk 01

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem