Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)

Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)Een waanzinnige 0-100 km/u sprinttijd van 2,5 seconden én tevens een rijbereik van meer dan 600 km, is de Tesla Model S P100D daarmee dé elektrische wagen die je moet hebben?

Terwijl de hele wereld – en meer specifiek de vele toekomstige eigenaars – in blijde verwachting zijn van de compacte(re) Model 3 berline blijft het Tesla gamma in Europa nog even beperkt tot de Model S en Model X SUV. De massaproductie van de nieuwkomer(s) blijkt moeilijker dan gedacht waardoor er enige vertraging is opgelopen maar de Amerikaanse autoconstructeur blijft er stevig in geloven, hij komt eraan én zal opnieuw de bakens verzetten inzake elektrische wagens. Dat deden Elon Musk en de zijne ook in 2012 met de lancering van de Model S, in 2015 volgde de Model X met zijn ingenieuze vleugeldeuren.

Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)

In afwachting van nieuwe modellen blijft Tesla de huidige wagens updaten. Niet enkel verschijnt er op tijd en stond een handige over-the-air software-update die extra functionaliteit vrijgeeft of integreert, afhankelijk van de vraag en aanbod wordt er ook geschoven inzake beschikbare motorversies. Die benadrukken de kracht van de batterij in kWh en daardoor ook het elektrische rijbereik (én het prijskaartje), soms kan je de batterijlading softwarematig of via de optielijst zelfs upgraden.

Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)

Initieel kwam de Tesla Model S met achterwielaandrijving en een 60, 70 en 80 variant. Op dit moment is het aanbod een pak krachtiger geworden met een 75D (490 km rijbereik), 100D (623 km rijbereik) en P100D (613 km rijbereik) om zo wat ruimte onderin te maken voor de Model 3 en zijn alle versies voorzien van vierwielaandrijving. Bij Tesla staat de D niet voor diesel maar Dual Drive gezien er twee motoren (één vooraan en één achteraan) geplaatst zijn met een optimale grip – mede dankzij het stevige gewicht – als als gevolg, héél diep het bos zouden we toch niet gaan.

Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)
Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)

Het topmodel van de Tesla Model S is de P100D – met de P van Performance – die momenteel standaard met de intelligente luchtvering en Ludicrous Speed upgrade geleverd wordt. Met het grootste gemak zet deze elektrische berline van meer dan 2.250 kg extreme prestaties neer, zo accelereer je in optimale omstandigheden in slechts 2,5 seconden van nul-naar-honderd km/u! Dat is sneller dan een Bugatti Veyron (2,8 s), Porsche 918 Spyder (2,9 s) en Lamborghini Huracan (3,2 s) maar ook als modern pk-geweld zoals Ferrari 488 Pista (2,85 s) en McLaren 720S (2,9 s)!

Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)

Uiteraard draait het bij elektrische wagens om de zuinigheid en het zo optimaal mogelijk gebruik van de beschikbare energie om zover mogelijk te geraken, zeker aangezien de hoeveelheid laadpunten momenteel nog beperkt zijn. Bij de eerste kennismaking(en) is snelle sprint ongetwijfeld het eerste dat van de bucketlist dat afgecheckt zal worden, erna blijft het sporadisch bij het verrassen van de (onwetende) passagiers en het vernederen van die overijverige hot hatch of premium Duitser aan het stoplicht. Om jezelf wat in te houden met de Model S P100D kan je het acceleratievermogen afstellen in de boordcomputer (Chill, Sport of Ludicrous), net zoals het stuurgevoel (Comfort, Standard of Sport), optimaal rijbereik en de intensiteit van de remenergierecuperatie (Standard of Low). Dat rijbereik schommelt in de praktijk bij de P100D tussen de 430 km en 500 km, afhankelijk van je rechtervoet.

Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)

Rijden met een Tesla Mode S vraagt dan ook enig aanpassingsvermogen gezien het significante verschil met een reguliere benzine- of dieselwagen. Naast het eerdergenoemde prestatiepotentieel is de stilte even wennen in het begin, ook de directheid is opmerkelijk. Gezien een zo efficiënt mogelijke remenergierecuperatie vertraag je automatisch (vrij snel) af wanneer je de rempedaal lost. Na de eerste kilometers zit het wel snel in de vingers, iets waarbij de Tesla medewerkers je ongetwijfeld graag zullen helpen. Voor diegene die erna het tempo van de P100D snel(ler) opdrijven staan er grijpgrage remschijven ter beschikking die de nodige stopkracht herbergen, niet geheel onbelangrijk.

Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)

Maar het allerbelangrijkste bij de Tesla Model S is nog steeds het tijdig opladen. Daarvoor voorzie je thuis best een aangepast Tesla Wall Connector laadpunt waardoor je maximaal tot 81 km per uur kan bijladen, met een regulier 230 V stopcontact is dat maximaal 14 km per uur. Onderweg kan je gebruikmaken van publieke laadpalen die meer en meer beginnen te komen, Tesla voorziet op haar beurt eveneens Destination Chargers en Superchargers doorheen heel Europa. Die eerste zijn laadpunten nabij populaire locaties (winkelcentra, pretparken, …) terwijl de befaamde Superchargers zich langs de belangrijke snelwegen/knooppunten bevinden. Zo zijn er intussen een tiental in België en daar kan je in ongeveer 30 minuten de wagen volledig opladen. De early Model S en Model X adopters mogen levenslang gebruik maken van de Superchargers, nieuwe klanten krijgen jaarlijks 400 kWh waarna de voor hun gebruik moeten betalen via een kredietkaart. De navigatie is slim genoeg om overmoedige trips in realtime bij te sturen en/of de route te optimaliseren langs de nodige Superchargers!

Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)

Desondanks de Model S nu al enkele jaren in het Belgische straatbeeld te zien is blijft hij toch de nodige aandacht genereren, ongetwijfeld te danken aan zijn futuristische vormgeving. Die is vanuit een zo aerodynamisch mogelijk standpunt vertrokken om zo zuinig mogelijk te zijn met de gesloten grille en strakke coupélijn als beste voorbeelden. Naast zwart, wit en drie tinten grijs is er ook nog keuze tussen ietwat meer spraakmakende lakkleuren zoals Deep Blue Metallic en Multicoat Red. Inzake velgen moet je kiezen uit twee 19″ mogelijkheden en de blitse 21″ Sonic Carbon Twin Turbine exemplaren van de testwagen.

Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)

Binnenin de Tesla Model S valt per direct de riante binnenruimte op, niet verwonderlijk met dergelijke buitenafmetingen op. De achterbank is zelfs ruim genoeg voor drie volwassenen en de grote koffer (745 tot 1645 liter) biedt heel wat mogelijkheden, vooraan heb je ook wat opbergruimte in de frunk (front trunk). Inzake personalisatie kan je hier opteren voor wit/zwart lederen bekleding, wit/donkere alcantara hemelbekleding en diverse afwerkingen van de boordplank. Op het niveau van de Duitse premiummerken zit Tesla nog niet maar de progressie doorheen de jaren is goed te zien.

Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)
Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)

Naast de vlotte prestaties en het vooruitstrevende karakter is het 17″ grote verticale beeldscherm dé blikvanger van elke Tesla Model S. Die heeft standaard een 4G/LTE dataverbinding en kan daardoor rekenen op Google Maps als navigatie (inclusief POI’s), webbrowser en Spotify / TuneIn / DAB muziekbibliotheek. De ietwat onlogische positionering en immense formaat lijken op het eerste zicht een vreemde keuze, na verloop van tijd went het wel en ben je blij met zo’n oppervlak. Diezelfde leercurve is ook aangewezen om snel je weg te vinden tussen de vele subpagina met alle instellingen gezien de zéér beperkte aanwezigheid van fysieke knoppen.

Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)

Dankzij een leger aan camera’s, sensoren en de Auto Pilot is de Model S perfect in staat om volledig autonoom zichzelf te verplaatsen. Iets wat anno 2018 nog niet kan wegens onduidelijke wetgeving en regulering, gelukkig kan je wel van de adaptieve (slimme) cruise control en file assistentie genieten. Zelfstandig van rijvak wisselen gaat ook wanneer omstandigheden het toelaten.

Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)

De Model S 75D kan reeds de jouwe zijn voor ongeveer 90.000 euro terwijl Tesla minimaal 113.000 euro wil voor de 100D versie. Voor de full option Model S P100D topversie loopt dat op tot 160.000 euro! Voor dat stevige bedrag kan je ook een elektrische Renault Zoé kopen voor elke dag van de week, gelukkig geniet de Tesla Model S (inclusief Renault Zoé en andere EV soortgenoten) van een CO2 uitstoot van 0 g/km wat hem de nodige fiscale voordelen oplevert.

Conclusie
Met de lancering van de Tesla Model S zette Elon Musk de elektrische wagen écht op de kaart, hetzij voor diegenen die konden leven met zijn logische beperkingen en een stevig prijskaartje. Na vijf jaar blijft de vooruitstrevende karakter gewoon aanwezig, dankzij doelgerichte updates is de Model S beter dan ooit. Die progressie zie je niet enkel in de software, rijhulpmiddelen, rijbereik of het gewijzigde motorgamma, de aandrijflijn en bouwkwaliteit gingen er sterk op vooruit. Bij een elektrische wagen is het van essentieel belang dat je de batterij niet onnodig (over)belast, iets waartegen de Model S P100D wel durft te zondigen als hij zijn sensationele prestaties op het asfalt neerzet. Niet zo theatraal of luidruchtig als de meeste moderne sportwagens, maar wel sneller. It’s good to be the King!

Overzicht:
+ Trendsetter / krachtig merkimago
+ Fenomenale prestaties
+ Praktisch / ruim
+ Royaal rijbereik van 500 km in de praktijk
+ Comfortabel
+ Optimale wegligging / veilig
+ Hightech op alle vlakken (gadgets, infotainment, over-the-air updates, …)
+ Fiscaal interessant / milieuvriendelijk (100% elektrisch = 0 g/km CO2)
+ Supersnel Supercharger netwerk

+/- Focus ligt hier wat verkeerd op snelheid, wel zéér leuk om de snelste te zijn

– Stevige prijs
– Andere/vreemde manier van rijden (Range Anxiety, energierecuperatie, stilte, …)
– Zichtbaarheid naar achteren
– Complexiteit infotainment bij initiële kennismaking
– Beperkte EV laadinfrastructuur

Rijtest: Tesla Model S P100D (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...