Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)Eindelijk zonder apostrof én (nog!) beter als voordien, de nieuwe Kia Ceed komt zelfverzekerd meespelen in het segment van de klassieke hatchback.

In 2006 lanceerde Kia speciaal voor de Europese consument de Cee’d in diverse koetswerkvormen. Niet direct de meest spannende of spraakmakende C-segmenter (of het moest al met de unieke schrijfwijze zijn) maar wel een weloverwogen optie waarbij de Koraanse autobouwer een riante basisuitrusting bood voor een zeer scherpe prijs. De tweede generatie Cee’d (2012) werd zowaar aantrekkelijker en bracht zelfs een hete Cee’d GT. Maar de nieuwste Ceed maakt écht indruk … net op een moment dat de eerdergenoemde Europese consument nu voluit voor de crossover/SUV kiest.


Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)

Al doet dat uiteraard geen afbreuk aan de vele kwaliteiten van de nieuwe generatie Kia Ceed. Grootste (en beste?!) nieuws is dat de apostrof uit de merknaam verdwijnt en dat het geheel een pak volwassener oogt, iets dat de lokale Johnny ongetwijfeld jammer zal vinden. Een GT Line uitvoering kan soelaas bieden voor die specifieke doelgroep, Jan Modaal heeft genoeg aan het Design Pack waarbij 17” aluminum velgen, LED lichtblokken en contrasterende chroom accenten het geheel opfrissen, hier mooi tezamen met de Black Pearl koetswerkkleur.

Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)

Met de interieurvormgeving, materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit van de nieuwe Ceed tonen de Europese Koreanen (of was het nu omgekeerd?) hoe sterk ze progressie maakten in de laatste jaren. Hier en daar bemerken we wel nog wat krasgevoelige/harde kunststof terug, anders mochten zelfs de (bijna) premiummerken zich zorgen beginnen maken.

Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)

Het centraal gepositioneerde 8” infotainmentsysteem zit logisch in elkaar, werkt snel en omvat moderne features zoals DAB, TomTom Live Services, achteruitrijcamera en Apple CarPlay / Android Auto integratie. Via het optionele Smart Pack profiteer je zowel van keyless entry/go én een draadloze smartphone lader.

Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)

De nieuwe Kia Ceed is iets breder (+20 mm) maar ook lager (-23mm) terwijl de wielbasis identiek bleef ten opzichte van de vorige generatie. Binnenin krijg je zowel vooraan als op de achterbank een marktconforme hoeveelheid binnen/hoofd/beenruimte, de koffer slikt 395 liter tot maximaal 1291 liter bagage. Voor wie dat niet niet mocht volstaan is er de Ceed Sportswagon (SW) breakversie die overweg kan met 528 tot 1.642 liter bagage.

Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)

Op motorisch vlak heb je keuze tussen een 1.0-liter T-GDi driecilinder benzine (100 pk of 120 pk), 1.4-liter T-GDi viercilinder benzine (140 pk) of de 1.6-liter CRDi viercilinder diesel (115 pk of 135 pk). Een manuele versnellingsbak met zes verzetten is standaard, de hoger gepositioneerde uitvoeringen kan je met een 7-traps automaat (DCT) krijgen. In tegenstelling tot de Ceed SW en XCeed crossover is er van de reguliere Ceed geen plug-in hybride versie, wél is er de Ceed GT. Die doet het met een 204 pk sterke 1.6-liter T-GDi benzinemotor.

Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)

Wij trokken op pad met de 1.6 CRDi DCT waarbij er 115 pk / 300 Nm (123 g/km CO2 WLTP) richting de voorwielen vloeit. Reken minstens 10 seconden voor de 0-100 km/u sprint, bij 192 km/u bereik je de topsnelheid. Met een rustige rijstijl verbruikten we 5,7 liter diesel per 100 km, met een volle brandstoftank van 50 liter geraak je dus 900+ km ver.

Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)

Wie spannende sensaties/prestaties zoekt moet de Ceed GT proberen, de 1.6 CRDi heeft andere kwaliteiten. De viercilinder turbodiesel laat zich onder koudstart of belasting goed horen maar eens op bedrijfstemperatuur/snelheid heb je weinig (tot geen reden) om te klagen. Zeker in combinatie met de zeventraps automaat met dubbele koppeling die voortreffelijk zijn ding doet. Laat je wel niet verleiden door de Sport rijmodus want die kan de verwachtingen niet inlossen. Wel stuurt de nieuwe Kia Ceed een pak beter/directer dan zijn voorganger (en meeste concurrenten), niet onlogisch als niemand minder dan Albert Biermann verantwoordelijk is voor de afstelling. Al ligt de focus hier uiteraard op het comfort en de dagdagelijkse bruikbaarheid (zeker in de 1.6 CRDi), iets waarbij de goedzittende zetels aan bijdragen.

Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)

Kia levert de nieuwe Ceed standaard met zeven airbags, High Beam Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist en Forward Collision Warning. Semi-autonoom rijden kan zelfs met de optionele Lane Following Assist en adaptieve cruise control (mét filemodus) maar daarvoor moet je wel voor een DCT versie kiezen. Nog veiliger wordt het met de Blind Spot Collision Warning, Rear Cross-Traffic Warning en voetgangersherkenning met haptische stuurfeedback. Volautomatisch parkeren gaat perfect met de Smart Parking Assist.

Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)

Anno 2020 hanteert Kia geen budgetmerk prijzen meer waardoor je minstens 20.490 euro op tafel moet leggen voor de nieuwe Ceed (1.0 T-GDi 100 pk) in het Must uitrustingsniveau. Daarboven vinden we de More, Business Line en GT Line uitvoeringen terug die je kan aanvullen met het Navigation Pack, ADAS (rijhulp) Pack, Design Pack, Leder Pack, Premium Pack of Comfort Pack. De enige beschikbare opties zijn metaalkleur (€550) en het elektrisch open dak (€850)! Kia hanteert daardoor een zeer overzichtelijk optiepolitiek al zijn niet alle mogelijkheden/motoristies te verkrijgen. Naast een rijkelijke basisuitrusting biedt Kia ook nog steeds het onovertroffen 7 jaar garantiebeleid.

Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)

Binnen het C-segment wordt er vooral gekeken naar de Volkswagen Golf terwijl de Renault Megane, Ford Focus, Mazda3, Fiat Tipo, Opel Astra, Toyota Corolla, Skoda Scala en Seat Leon ook interessante mogelijkheden zijn. Zuiver elektrisch zou de Nissan Leaf een logische concurrent zijn. De Hyundai i30 deelt dan weer een innige (technische) band met de Kia Ceed.

Conclusie
Met een frisse vormgeving, gloednieuw (en opmerkelijk fijn) interieur, zuinige/vlotte motoren, verfijnd weggedrag en een zeer gunstige prijs/kwaliteit verhouding heeft de nieuwe Kia Ceed méér dan voldoende kwaliteit aan boord om enige rol van betekenis te spelen in het C-segment. Kenners zullen dan ook snel begrijpen waarom je voor deze Kia kiest, je buurman/vrouw zal misschien minder snel onder de indruk zijn. Maar anno 2020 zoekt de Europese consument het liever bij de verhoogde/hippe crossovers, niet geheel onlogisch dus dat Kia die funky XCeed uit haar hoed toverde.

Overzicht:
+ Looks
+ Eindelijk normale naam
+ Gezonde/zuinige prestaties 1.6 CRDi
+ Vlotte automaat
+ Weggedrag
+ Ruim interieur
+ Afwerkingskwaliteit
+ Royale basisuitrusting / value for money
+ Garantie

– Moeilijk segment / merkperceptie
– Materiaalmix interieur / krasgevoeligheid
– Dieselsoundtrack onder belasting/koudstart

Rijtest: Kia Ceed 1.6 CRDi DCT 115 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem