Officieel: Lexus RZ RZ450e SUV EV (2022)Tegen eind 2022 moet de zuiver elektrische Lexus RZ450e in de showrooms staan met zijn expressieve looks, handige gadgets én funky stuurwiel.

Inderdaad, de Lexus UX crossover kan je ook als zuiver elektrische UX300e krijgen. Maar dat is een technisch compromis. Niet verwonderlijk dat de Japanse (luxe)autobouwer de gloednieuwe RZ450e promoveert tot haar allereerste échte EV!

Qua formaat en platform (e-TNGA) wordt snel duidelijk dat er een innige band is met de Toyota BZ4x en Subaru Solterra. Maar laat dat de pret niet drukken. Lexus voorziet namelijk een eigen vormgeving die met de riante spindle grille en vele karakterlijnen mooi aansluit bij de rest van het gamma. Binnenin oogt het ook allemaal wat sjieker dankzij hoogwaardige(re) materialen en een minimalistisch design.

Ook geen reusachtige displays in de Lexus RZ450e maar wel handige features. Denk aan een dimbaar panoramisch zonnedak, een digitale achteruitkijkspiegel, luidsprekers met Active Noise Cancelling technologie en Safety Exit Warning waarbij de dodehoekverklikkers geactiveerd wordt bij het openen van de deuren. Op die manier kan je zwakke weggebruikers van een hoop miserie/stress besparen..

Stuurjuk

Al prijkt er wel een bijzonder gadget in deze RZ. Namelijk een yoke stuurwiel (ietwat rechthoekig/vlindervorming, stuurjuk in het Nederlands) dat de besturing vereenvoudigd. Toch als we de Japanners op hun woord mogen geloven. Wel is het optioneel en komt het steevast met One Motion Grip oftewel steer-by-wire. Dat wil in mensentaal zeggen dat er geen mechanische verbinding tussen het stuurwiel en de vooras is!

Het Link infotainmentsysteem (14”) omvat alle hedendaagse functionaliteit zoals realtime navigatie, DAB+, Apple CarPlay / Android Auto, over-the-air updates en de Hey Lexus spraakassistent.

Lexus RZ450e is 313 pk sterk en haalt “meer dan 400 km” rijbereik

Op termijn verwachten we nog diverse (motor)varianten maar beginnen doet Lexus met de RZ450e. Deze heeft twee elektromotoren (één per as en dus vierwielaandrijving, Direct4 gedoopt) en is uiteindelijk 313 pk / 435 Nm. Een sprintje naar 100 km/u lukt in 5,6 seconden, bij 160 km/u is de topsnelheid reeds bereikt.

Een 71,4 kWh accupack werd mooi (lees: laag) ingewerkt. Op officiële WLTP cijfers inzake verbruik en rijbereik is het nog even wachten. Vermoedelijk zullen deze rond de 450 km liggen. Hoe snel de batterij opnieuw kan bijgeladen worden werd ook nog niet gespecificeerd. De andere e-TNGA telgen doen het met 6,6 kW (AC) of 150 kW (DC).

De Lexus RZ profiteert van diverse actieve veiligheids- en rijhulpsystemen, dit onder de Lexus Safety System+ noemer. De Proactive Driving Assist met stuurassistentie is nieuw!

De sympathieke Lexus verdeler neemt reeds reservaties op aan een nog ongedefinieerde Belgische vanafprijs. Reken tot op gemakkelijk 60.000 euro. De eerste exemplaren verschijnen normaal gezien eind 2022 in de showrooms.