Officieel: Subaru Solterra (2021)Ook Subaru zet volop in op zuiver elektrische wagens met de stoere Solterra crossover als eerste EV wapenfeit!

Dit is de Solterra, Subaru allereerste EV! De benaming komt van het Latijn waarbij zon (sol) en aarde (terra) samenkomen tot een klinkende modelnaam. Dit om het duurzame karakter te benadrukken. Waarvan akte!

Net zoals bij de BRZ sportwagen heeft Subaru ook voor de Solterra een innige samenwerking op poten gezet met Toyota. De (bijzonder) sterke visuele gelijkenissen met de bZ4X zijn dus niet geheel verwonderlijk. Zeker omdat beiden op hetzelfde platform staan en er binnenin weinig tot geen verschillen te zien zijn.

Ook technisch biedt de Subaru Solterra eenzelfde totaalpakket. Zo is er een 72 kWh accupack die vermoedelijk “meer dan 450 km” rijbereik biedt. Naast een topversie met vierwielaandrijving (218 pk, twee elektromotoren) is er ook een variant met enkel voorwielaandrijving (204 pk, één elektromotor). Laden kan met 6,6 kW op wisselstroom (lees: Wallbox, stopcontact en publieke laadpalen) of 150 kW aan een krachtige snellader (DC)

Gezien de avontuurlijke inborst van Subaru mochten zij de ontwikkeling van de 4×4 aandrijflijn (Grip Control) voor hun rekening nemen. Maar ook op geasfalteerde wegen moet de Solterra zowel veilig als comfortabel zijn.

Desondanks de compact ogende crossover vormgeving is de Subaru Solterra groter (4,70 x 1,85 x 1,65 meter) dan hij visueel doet uitschijnen. Reken op ongeveer 2.000 kg.

Midden 2022 verwachten we de Solterra in de lokale showrooms. Een Belgische vanafprijs werd nog niet gecommuniceerd.