Rijtest: Subaru WRX STI

Subaru WRX STI 2014 - Rijtest - Header
De koning der subtiliteit puurt nog steeds 300 pk uit dezelfde 2.5-liter boxer, het sportchassis werd evenwel nóg verder verfijnd.

Ik droom vaak van een huis waarin ik mijn sportbolide vanuit de woonkamer zie staan. In zijn glazen kooi, minutieus opgeblonken en smekend om de volgende rit. Een exemplaar zo mooi dat ernaar kijken alleen al verliefde kriebels teweegbrengt. Maar al realiseer ik deze droom misschien nooit, een Subaru WRX STI komt er niet in voor. Ernaar kijken doet al een beetje pijn, erin gezien worden is een regelrechte sociale nachtmerrie. De WRX STI is eerder een stoute jongensdroom. Hij rijdt zo goed dat ik er een wil, alleen mag niemand het weten. Wanneer Subaru mij de sleutels aanbiedt van de nieuwste generatie, kan ik dus ook onmogelijk weigeren. De afkeurende blikken neem ik er voor een weekje maar bij.

Review - Subaru WRX STI MY2014 - 01

Review - Subaru WRX STI MY2014 - 02Review - Subaru WRX STI MY2014 - 04

Die krijg je immers gratis en voor niets, de hele dag lang. Af en toe komt er nog een duimpje van een liefhebber of een mede STI-rijder, maar daarnaast lees je vooral afgunst op de vele gezichten af. De Subaru WRX STI steekt zijn potentie dan ook allesbehalve onder stoelen en banken: het Blue Mica koetswerkkleur, de enorme kofferspoiler, de grote luchtinlaat op de aluminium motorkap en de extreme zijschorten zijn nog altijd van de partij. Ons testmodel liet de gouden velgen nog net achterwege, maar veel mocht dat niet baten. De Subaru WRX STI schreeuwt tuning dat het geen naam heeft, minder dan één uitlaat per cilinder verwacht je dan ook niet.

Review - Subaru WRX STI MY2014 - 07

Review - Subaru WRX STI MY2014 - 10Review - Subaru WRX STI MY2014 - 09

Onder de motorkap van de WRX STI ligt immers nog steeds dezelfde 2.5-liter flat-four: een lager zwaartepunt, beter in evenwicht en tegelijk garant staand voor die typische en immer aanwezige boxerroffel. Specificatiegewijs veranderde er ook niets, al kom je met 300 pk en 407 Nm vanzelfsprekend geen enkele eenheid stuwkracht tekort. De Subaru WRX STI levert met een chronotijd van 5,2 seconden naar 100 km/u een verbluffende acceleratie die doorgaat tot 255 km/u en dankzij de permanente vierwielaandrijving blijft alles stabiel en gecontroleerd. Wel blijft het werken om met één hand roerend in de manuele zesbak het stuur recht te houden onder hevige acceleratie en ook het koppelingspedaal vergt enige gewenning in eerste en tweede, maar daarvan afgezien valt er weinig aan de STI op te merken. Misschien mocht de soundtrack binnenin wat luider om de sensatie te verhogen, maar achter de uitlaten krijg je zo diepe basklanken te verwerken dat de grond ervan davert.

Review - Subaru WRX STI MY2014 - 12

Review - Subaru WRX STI MY2014 - 11Review - Subaru WRX STI MY2014 - 14

De controle houden over de Subaru WRX STI is kinderspel. Onderhuids gaat immers zoveel electronica en software schuil dat kleine inschattingsfoutjes snel weggemoffeld worden. De symmetrische vierwielaandrijving is een vanzelfsprekendheid bij Subaru en zorgt voor ongekende gripniveau’s. Bovendien kan je ook spelen met diverse instellingen voor het middendifferentieel, waarbij je de gevoeligheid ervan volgens diverse niveau’s kan laten variëren. De hoogste stand (+) zorgt voor een stabiel gevoel aan hoge snelheid, terwijl het bij de laagste stand (-) wel voelt alsof de achterwielen een andere draaihoek nemen en de voortrein willen inhalen. Het sportchasiss is werkelijk subliem: de nog hogere torsiestijfheid, stijvere stabilisatoren en stuggere veren werden gefinetuned op de Nürburgring en dat is te voelen. Ook de motorische karakteristieken kunnen ingesteld worden naar believen: SI-DRIVE is de ‘saaie’ stand en dempt het verbruik (al is dat met een teller die nauwelijks onder de 10 liter duikt relatief te noemen), de Sport-modus is al een beetje alerter en bij de Sport Sharp-modus (S#) gaan alle hekken van de dam. Kwestie van elke pk door de ruggengraat te voelen. Gelukkig werden de Brembo-remmen verder opgewaardeerd en zorgt een Brake Override er zelfs voor dat de WRX STI blijft remmen als je bij het snelle voetenwerk per ongeluk toch het rechterpedaal toucheert.

Review - Subaru WRX STI MY2014 - 18Review - Subaru WRX STI MY2014 - 22

Review - Subaru WRX STI MY2014 - 23

Review - Subaru WRX STI MY2014 - 21Review - Subaru WRX STI MY2014 - 24

Confidence in motion is dus een veilige term die al te best past bij deze Subaru WRX STI, al hebben we minder vertrouwen in de verkoopsaantallen die Subaru met deze creatie tracht te bereiken. Het asociale uiterlijk is één zorg, maar ook de basisprijs leidt tot enkele vraagtekens. Subaru vraagt minstens 41.995 euro voor deze –althans technologisch zeer gesofisticeerde- vierwieler. Zolang koning winter niet in het land is kunnen we ons in hot hatch Europa makkelijk een vijf- tot tiental budgetvriendelijkere alternatieven voorstellen die het sensatieniveau van de WRX STI benaderen of zelfs evenaren: de Ford Focus ST (€29.000), Golf GTI (Performance) (€31.790 (€32.850)), Mégane RS (€30.500) en ga zo maar verder. Hetzelfde bedrag geef je misschien ook liever aan de zes-in-lijn van de BMW M135i (€40.500) dan aan een Subaru-badge. Over de uitrusting valt dan weer niet te klagen:  Bluetooth, Cruise Control, LED koplampen, Alcantara-lederen sportzetels, dual-zone airco, … Er is ook nog een luxueuzere Sport Executive versie met achtvoudig elektrisch bestelbare bestuurderszetel, premium navigatie en audio, elektrisch schuifdak en meer, maar dat is nu eenmaal uitrusting die we allesbehalve noodzakelijk achten voor een wagen als de WRX STI.

Review - Subaru WRX STI MY2014 - 16

Conclusie

De Subaru WRX STI bevestigt zijn status als technologisch meesterwerkje. De grip is ongezien, de beleving is intens en de prestaties zijn spot-on. Al ben je geen toptalent, deze Subaru is zo technologisch vernuftig dat kleine inschattingsfoutjes meteen vergeven worden. Gecombineerd met de permanente vierwielaandrijving voel je je dus ten allen tijde veilig en in controle, al is dat laatste in 90% van de gevallen vermoedelijk de software. Helaas zijn er ook enkele kleine bemerkingen die we niet kunnen laten schieten: de WRX STI heeft een onlesbare dorst (zelfs op de snelweg makkelijk 10 l/100 km), de soundtrack binnen de wagen mocht iets luider en met het design wordt je vriendengroep aardig uitgedund. Tot slot is de prijs ook vrij stevig. Is hij het basisbedrag waard? Jazeker, maar we vermoeden dat weinig mensen ~42.000 euro of meer zullen geven aan een Subaru.

Review - Subaru WRX STI MY2014 - 17

Overzicht

+ Tonnen grip
+ Prestaties
+ Chassis
– Asociale looks
– Prijszetting

Review - Subaru WRX STI MY2014 - 15

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...