Rijtest: Subaru BRZ 2.0i (MY17)Gemaakt voor maximaal rijplezier, dat is de Subaru BRZ!

De BRZ is Subaru’s compacte sportwagen en zag in 2012 het levenslicht dankzij een innige samenwerking met die andere Japanse autoconstructeur, Toyota. Zo delen de BRZ en de GT86 quasi alle techniek. Vorig jaar kreeg de Subaru een kleine facelift al is ‘update’ (MY17, modeljaar 2017) hier misschien toepasselijker. De vele bezoekers op het Autosalon van Brussel konden hem in Paleis 7 reeds aanschouwen. Maar reden tot paniek is er niet, aan het geniale totaalconcept werd niet geraakt!

Rijtest: Subaru BRZ 2.0i (MY17)

De vernieuwde BRZ kan je herkennen aan de hertekende neus met LED-verlichting op alle fronten, nieuwe tienspaak 17″ velgen en chroom accenten rondom. Achteraan siert een subtiele spoiler en twee stevige uitlaatmonden. In de kleurboek staan er naast het Subaru typerende Blue Pearl van de testwagen nog zes andere mogelijkheden (zwart, wit, grijs, grijs, donkerblauw en rood). Over smaken en kleuren valt niet te twisten maar de publieke opinie velt toch wel snel een Johnny oordeel over de BRZ. Of dat te maken heeft met de kortzichtigheid van het saaie/grijze Vlaanderen of de Fast And The Furious uitstraling van de BRZ is niet duidelijk, voor die eerste date (of kennismaking met je schoonouders) voorzie je misschien toch best ander vervoer.

Rijtest: Subaru BRZ 2.0i (MY17)

Rijtest: Subaru BRZ 2.0i (MY17)Rijtest: Subaru BRZ 2.0i (MY17)

Voor de interieurbekleding is er naast de standaard stoffen uitvoering ook een lederen/alcantara mogelijkheid voorhanden met heerlijke sportzetels. De onbruikbare achterbank (toch voor iedereen met benen) en lage zitpositie blijft hoe dan ook aanwezig. Die achterbank is overigens volledig neerklapbaar waarmee je de kofferruimte van 243 liter gemakkelijk kan vergroten en er nog steeds plaats is voor vier reservewielen, een krik en een helm. Handig voor wie trackdays doet. Het stuurwiel werd ook iets kleiner om nog beter/directer te kunnen communiceren met de gelukkige die linksvooraan mag plaatsnemen. Om die op multimediaal vlak ook te kunnen behagen voorziet Subaru hier het moderne 6.2″ StarLink infotainmentsysteem. Jammer dat je moet bijbetalen voor navigatie. Al is verdwalen tussen A en B niet zo erg met een BRZ.

Rijtest: Subaru BRZ 2.0i (MY17)

Onder de lange motorkap ligt er nog steeds een 2.0-liter viercilinder boxer benzinemotor die nu goed is voor 200 pk en 205 Nm koppel. Standaard krijg je achterwielaandrijving en een manuele zesbak, gekoppeld aan kortere verzetten. Wie wil kan een automaat krijgen met evenveel verzetten en schakellepels achter het stuurwiel. De nul-naar-honderdsprint is voorbij in 7,6 seconden (8,2 met de automaat) en bij 226 km/u (210 km/u) bereik je de topsnelheid. Dit allemaal met een CO2 uitstoot van 180 g/km (164 g/km) en een normverbruik van 7,8 liter (7,1 liter), in de praktijk zal dat eerder tussen de 8 à 9 liter schommelen. Met een brandstoftank van 50 liter geeft dat een rijbereik van ongeveer 400 km.

Rijtest: Subaru BRZ 2.0i (MY17)Rijtest: Subaru BRZ 2.0i (MY17)

Rijtest: Subaru BRZ 2.0i (MY17)

Op technisch vlak omvat de Subaru BRZ MY17 heel wat nieuwigheden zoals de nieuwe afstelling van het motormanagement, de dempers en elektronische stuurbekrachtiging. Verder levert ook de aluminium motorkap een bijdrage aan de gewichtsbesparing waardoor het zwaartepunt nog lager komt te liggen. Met strategische versterkingen tussen het dak en portieren, stijlen en bodemplaat zijn inzittenden beter beschermd terwijl dat ook de stabiliteit positief moet beïnvloeden.

Rijtest: Subaru BRZ 2.0i (MY17)Rijtest: Subaru BRZ 2.0i (MY17)

De vernieuwde Subaru BRZ is de jouwe vanaf €33.795 als quasi full option Sport Premium uitvoering, wie kiest voor de automatische transmissie is minstens €35.295 kwijt. De beperkte optielijst omvat de Alcantara zetelbekleding (€1.690), lederen zetelbekleding (€1.590), een metaalkleur (€500) en een navigatiesysteem (€1.099). Allerhande comfortitems zoals cruise control, keyless go/start, automatische verlichting, elektrische ramen en airco zitten reeds in de basisuitrusting wat de BRZ ook bruikbaar maakt op momenten dat het mes niet tussen de tanden zit.

Rijtest: Subaru BRZ 2.0i (MY17)

Naast de technisch gerelateerde Toyota GT86 (vanaf €33.400) – die eveneens opgefrist werd – is de concurrentie ver te zoeken. Je zou de Mazda MX-5, Fiat 124 Spider en Abarth 124 Spider kunnen aanhalen maar die genieten liever van de zon, de nieuwe MX-5 RF is dan weer mossel noch vis. Sinds Audi de meer comfortabele tour opging met de TT en BMW de Z4 schrapte uit het aanbod is het qua compacte sportwagens behoorlijk stil in Duitsland. De Nissan 370Z Coupé (vanaf €38.600) is dan weer een pak duurder.

Conclusie
De blitse looks doen je misschien vermoeden dat de Subaru BRZ een krachtige sportwagen is, in de praktijk schuilt de genialiteit van deze Japanner in zijn correcte hoeveelheid kracht in combinatie met alles wat een sportwagen typeert. Een lage zitpositie, heerlijk stuurgevoel, directe commando’s via de strakke handbak, slipdifferentieel en een speelse aandrijflijn die heel veel toelaat zonder de inzittenden in gevaar te brengen. Met deze Subaru kan Jan Modaal genieten van een verfrissende en sportieve cocktail, in de handen van een getalenteerde piloot overstijgt de BRZ bijna zichzelf zonder de comfortprincipes overboord te gooien zoals een Lotus, Donkervoort of Caterham wel doen. 100% rijplezier in een toegankelijke verpakking, dat is – nog steeds – de Subaru BRZ!

Overzicht:
+ Rijplezier

+/- Fast And The Furious looks

– Klassieke sportwagennadelen (onbruikbare achterbank, kleine koffer, verbruik, ..)

Rijtest: Subaru BRZ 2.0i (MY17)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens