Rijtest: Nissan 370Z NISMO

Rijtest - Nissan 370Z NISMO - Header
Harder, krachtiger en visueel tot de tanden gewapend: de Nissan 370Z NISMO.

Nissan maakt uitstekende wagentjes voor je geliefde oma en is zonder twijfel de grondlegger van de compacte crossover, maar de Japanners brengen ook volbloed sportwagens tot leven. Lang bleven ze voorbehouden aan het Verre Oosten of een inventief importeur,  maar sinds de Europese introductie van de 350Z zette Nissan ook hier echt voet aan wal in het wereldje der sportwagens. Toch bleef de 350Z in het straatbeeld exclusiever dan de gemiddelde Porsche en duurde het nog tot de lancering van de GT-R dat de grote merken op hun terrein schrik kregen van Nissan. De 350Z bleef vooral de tuning-scene fascineren, maar kreeg ook ondertussen al dik vijf jaar geleden facelift onder de noemer 370Z. Nog spannender was de introductie van de NISMO-variant op het Autosalon van Genève in 2013. Wij kregen eindelijk de sleutels mee en werden eraan herinnerd dat geduld een schone deugd kan zijn!

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 14

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 17Rijtest - Nissan 370Z NISMO 08

NISMO ofwel Nissan Motorsport International Limited staat voor niets anders dan de performance afdeling van Nissan, gelijkaardig aan AMG bij Mercedes en de M-catalogus bij de vrienden van BMW. In Japan is de afdeling al enkele decennia actief, maar bij ons werd er pas in 2013 brood gezien in dergelijke sportieve afgeleiden. De Juke NISMO was de eerste in lijn, de 370Z NISMO de tweede telg en ondertussen vormt de Nissan GT-R NISMO de ultieme Godzilla. Extra vermogen, esthetische en functionele upgrades alsook een scherpere afstelling van het onderstel vormen de rode draad door het verhaal.

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 03

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 09Rijtest - Nissan 370Z NISMO 11

Zo herken je de 370Z NISMO al van ver door zijn uitgeklopte wielkasten, de grote vaste achterspoiler en de NISMO-typisch rode accentjes. Toch werden de aanpassingen niet volledig gedreven vanuit esthetisch oogpunt, maar lag de focus op het optimaliseren van de aerodynamica. Extra downforce is immers best handig wanneer je deze louter op de achterwielen aangedreven sportwagen aan het asfalt wilt houden. Van achteren gezien valt ook meteen op dat daarvoor voldoende rubber wordt ingezet: de prachtige naar binnen uitgeholde 19-inchers kregen achteraan een profiel van maar liefst 28,5 centimeter, terwijl vooraan 245/40 banden werden gemonteerd. De remklauwen werden tot slot rood gespoten, de rode lijntjes komen terug in de spiegels en de ook de nieuwe, agressievere voorbumper zorgt voor een betere luchtgeleiding.

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 20

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 12Rijtest - Nissan 370Z NISMO 13

Motorisch bleven de aanpassingen door NISMO bescheiden, maar de 3.7-liter V6 is natuurlijk ook al in standaardgedaante bijzonder potentieel. In deze 370Z stijgt het vermogen van 328 pk tot 344 pk en werd er qua motorkoppel een kleine boost van 363 Nm tot 371 Nm gegenereerd. Lid uitmakende van de turbo-gevormde generatie moesten we even wennen aan de atmosferische karakteristieken, maar al snel apprecieerden we de lineaire en uiterst voorspelbare krachtontplooiing. Bij elke acceleratie word je gemotiveerd de toerennaald richting 7.400 te jagen, want pas dan bereikt dit beest zijn hoogtepunt. Ook de dubbele NISMO-uitlaat blaast zijn meest enthousiaste klanken in de hogere toerenregionen.  Schakelen gebeurt via een kordate manuele zesbak die bij rustig rijden wat knorrig aandoet, maar zich bij een sportieve rijstijl duidelijk het best in zijn element voelt. Ook de S-modus met SynchroRev Match voor onder andere automatisch tussengas is ontworpen met het oog op agressief apex-gedrag. Het mechanische karakter dat je voelt en hoort bij elke gangwissel is anno 2014 zo zeldzaam, wat rijden met de 370Z NISMO alleen maar beklijvender maakt.

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 07

En dan is het nog niet de acceleratie van amper 5,2 seconden naar 100 km/u of de topsnelheid van 250 km/u die dit gepeperde product zo verslavend maken, de wegligging is werkelijk de kers op de taart. De dubbele wishbone ophanging vooraan is een bewijs van zijn sportieve DNA, achteraan werd gebruik gemaakt van een onafhankelijke multi-link. De veren en dempers werden geoptimaliseerd voor een weekendse track-day, terwijl het op de openbare weg qua comfort nog net te doen is. Je voelt weliswaar elk putje, krijgt enorm veel rolgeluiden te verwerken en moet het met Alcantara beklede stuurwiel steeds goed vastnemen, maar dat is gewoon ook je diepste verlangen wanneer je een wagen als deze aanschaft. Je voelt je één met de wagen en je voelt de weg, een geapprecieerde middelvinger naar de té digitale sportwagenproducten van vandaag. De neus zal eerder licht ondersturen dan je te maken krijgt met overstuur, maar ook de kont opzij dwingen is in de 370Z kinderspel. De wagen wordt dan ook niet zomaar ingelijfd door heel wat drift-kampioenen. Zoals het een echte circuit-vierwieler betaamt, beschikt deze 370Z NISMO ook over een sperdifferentieel. Het viskeuze type is iets minder efficiënt dan een mechanisch en zal ook iets sneller slijten, maar de gemiddelde klant zal het vermoedelijk zelden zo ver drijven.

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 24Rijtest - Nissan 370Z NISMO 26

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 28

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 27Rijtest - Nissan 370Z NISMO 29

Een genummerde NISMO badge tussen de twee roodgestikte sportzetels vraagt natuurlijk wel een meerprijsje, maar zelfs dan blijft deze ultieme 370Z een enorme value-for-money. Minstens 45.400 euro betaal je voor het NISMO topproduct, terwijl je de reguliere 370Z al voor een -in deze klasse- spotgoedkope 36.400 euro in je garage rijdt. De meerprijs is dus wel aanzienlijk en doet ook ons wel wat twijfelen voor dagdagelijks gebruik, maar na deze testrit zijn we toch ietwat verslaafd geraakt. De Subaru WRX STI is iets praktischer en met 41.995 euro wat goedkoper, de BMW M235i kost ongeveer evenveel (€45.900) als de NISMO, maar is zoveel digitaler. Het is heel moeilijk een concurrent te vergelijken die exact hetzelfde gevoel teweegbrengt. De Hyundai Genesis Coupé V6 (€38.849) doet eveneens vrij mechanisch aan, maar de 370Z is zoveel gebalanceerder en voelt nog zoveel specialer. Een Porsche Cayman S is tot slot wat beter afgewerkt en is rijdynamisch minstens gewaagd aan de NISMO, maar de vanafprijs van ruim 67.000 euro is dan ook navenant. Voor ons mag het dus gewoon de Nissan zijn!

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 16

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 25Rijtest - Nissan 370Z NISMO 31

Conclusie

De Nissan 370Z NISMO ziet er niet alleen impressionant uit, de rijbeleving die NISMO in deze vierwieler gestoken heeft, is adembenemend. De atmosferische V6 zorgt voor een lineaire krachtontplooiing, de kordate manuele zesbak vergroot die beleving en het hydraulisch bekrachtigde Alcantara-stuurtje maakt de verbinding met de voortrein en de weg compleet. Er is nauwelijks bagagecapaciteit, een achterbank schittert door afwezigheid en de rolgeluiden op de snelweg doordringen het hele lijf, maar oh wat hadden we zoveel plezier aan deze achterwielaangedreven volbloed sportwagen. De 370Z NISMO is een anno 2014 een uniek, mechanisch product dat het hart van elke petrolhead ongetwijfeld harder doet slaan, terwijl de prijs meer dan aanzienlijk blijft. Een échte rijdersauto!

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 21

Overzicht

+ Design
+ Betrokken rijgevoel
+ Lineaire krachtontplooiing
+ Kordate remmen

– Rolgeluiden
– Enorme meerprijs versus standaard 370Z
– Verbruik
– Kofferruimte

Rijtest - Nissan 370Z NISMO 10

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...