Nissan Qashqai - Header
De nieuwe Nissan Qashqai verstevigt zijn positie in het segment dat hij 7 jaar geleden zelf creëerde.

In 2007 lanceerde Nissan de eerste Qashqai. Een keerpunt voor de toen wat slabakkende verkopen en het begin van een revolutie in het SUV-segment. Grote, lompe en veel te dure SUV’s moesten wijken voor compacte, wendbare en betaalbare crossovers. Elk merk heeft vandaag wel enkele spelers in het segment, maar Nissan is ongetwijfeld de constructeur die het speelveld creëerde. De Qashqai was een schot in de roos en ging sinds zijn lancering al meer dan 2 miljoen keer over de spreekwoordelijke toonbank. In het jaar net voor zijn make-over (2013) verkocht de Nissan CashCow zelfs beter dan in zijn lanceringsjaar. En al lijkt zijn populariteit niet te temmen, de nieuwkomer heeft volgens ons alles in huis om zijn succes nog verder aan te zwengelen. De Qashqai werd immers dynamischer, technologischer en nóg homogener. Wij gingen op stap met de kleinste dieselmotor uit het gamma: de 1.5 dCi.

Rijtest Nissan Qashqai dCi 06

Rijtest Nissan Qashqai dCi 03Rijtest Nissan Qashqai dCi 07

Die krachtbron werd gelukkig iets krachtiger, want de Qashqai werd ook iets groter. De tweede generatie is 20 mm breder en 38 mm langer dan zijn voorganger. De hoogte werd daarentegen 10 mm naar omlaag gebracht, wat het dynamische voorkomen van de wagen duidelijk kracht bijzet. De Qashqai blaakt van potentie: de opgehoogde motorkap, de expressieve grille, gespierde lijnen en optioneel zelfs 19-inch velgen maken komaf met het brave imago van de eerste generatie. Nissan verwent  haar klanten met standaard LED-daglichten terwijl volledige LED dimlichten en grootlichten op sommige versies tegen betaling beschikbaar zijn. Dat in een Nissan, dat in deze klasse! Verder ging de stroomlijn van de Qashqai erop vooruit door het vlakke bodemontwerp, de Active Grille Shutter en de achterspoiler met flapjes. Bovendien vermijdt Nissan in tegenstelling tot vele concurrenten lelijke uitsparingen in de grille door het inbouwen van de radarsystemen achter het bumperschild. Tot slot komt de Nissan Qashqai ook verrassend knap voor de dag met het Ink Blue koetswerkkleur dat afhankelijk van het licht tussen blauw en paars laveert. Nog opvallender is het Magnetic Red, maar ook bescheiden kleuren als Night Shade en Pearl White vullen het kleurenpallet.

Rijtest Nissan Qashqai dCi 12

Rijtest Nissan Qashqai dCi 04Rijtest Nissan Qashqai dCi 11

Ondanks de daklijn en positief gezien ook het zwaartepunt 10 mm dichter bij de grond kwamen te liggen, ging de hoofdruimte er binnenin zowel voor- als achteraan met 10 mm op vooruit. Ook de traditionele hoge zithoogte bleef behouden. Zowel vooraan als achteraan is het comfortabel zitten en het bagagevolume nam toe van 400 tot 439 liter. Het dashboard werd verder volledig hertekend en dankzij de vervanging van de twee lompe ventilatiemonden door twee slanke luchtsleuven in de middenconsole kon het touchscreen iets hoger en ergonomischer gepositioneerd worden. De zichtbaarheid werd zo een stuk beter. De interface werd eveneens moderner en pianolak rondom zorgt voor een meer hoogwaardige indruk. Ook de verschillende knopjes zien er beter uit en voelen beter aan. Op het stuur verraden de iets goedkopere knopjes dat je toch nog steeds met een Nissan onderweg bent, maar algemeen gezien vond er een serieuze metamorfose plaats en ging het kaarsrecht de goede richting uit. We konden persoonlijk slechts twee negatieve puntjes vinden: de lange A-stijl zorgt voor een vrij grote dode hoek en de hendels van de richtingaanwijzers staan relatief ver van het stuurwiel verwijderd.

Rijtest Nissan Qashqai dCi 22Rijtest Nissan Qashqai dCi 23

Rijtest Nissan Qashqai dCi 27

Rijtest Nissan Qashqai dCi 24Rijtest Nissan Qashqai dCi 26 

Maar de Nissan Qashqai ging er ook technologisch gezien met rasse schreden op vooruit. Naast de veel intuïtievere en esthetisch meer aantrekkelijke nieuwe boordcomputer zijn er heel wat opties die de Qashqai heer en meester maken in zijn klasse. Slaperigheidscontrole, verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie, een dodehoekassistent, detectie van bewegende objecten, automatisch grootlicht en een volledig rondom camera-overzicht met automatische parkeerassistent verhogen niet alleen de veiligheid, maar brengen ook het comfort naar een nieuw niveau. Het nieuwe NissanConnect-systeem laat tot slot toe om eens verbonden met een smartphone verschillende apps op het 7-inch scherm te toveren: Facebook, het weer en Google Send-To-Car zijn slechts enkele voorbeelden.

Rijtest Nissan Qashqai dCi 18Rijtest Nissan Qashqai dCi 19

Onder de motorkap is er in de nieuwe Qashqai keuze uit twee diesels en één benzinemotor. Wij gingen op stap met de 1.5 dCi, een kleine turbodiesel die ondanks zijn beperkt slagvolume verrassend vlot voor de dag kwam. De viercilinder levert voortaan 110 pk en 260 Nm, een toename met een zeer welgekomen 20 Nm. Bij de vorige Qashqai zouden we resoluut de 1.6 dCi aanraden, nu vervult de kleindere krachtbron zonder tegenspruttelen de meeste noden. Ook qua rijplezier blijft niemand op zijn honger zitten; dankzij een tweeledige modus kunnen klanten immers kiezen voor een lichte dan wel een sportieve stuurbekrachtiging. Het toegenomen spoor zet de Qashqai ook stabieler op de weg en daardoor snijdt de wagen met toegenomen overtuiging elke bocht aan. Comfort wordt dan weer verzekerd door nieuwe schokdempers met dubbele zuigers.

Rijtest Nissan Qashqai dCi 14

Rijtest Nissan Qashqai dCi 13Rijtest Nissan Qashqai dCi 15

Schakelen gebeurt bij de 1.5-liter verplicht manueel, maar de manuele zesbak schakelde zo zacht dat we zelfs even aan een ‘premium’ Volvo moesten denken. Blitse prestaties moet je van de Qashqai met zijn 12,4 seconden naar 100 km/u niet verwachten, maar de topsnelheid bedraagt een ruim voldoende 180 km/u. Bovendien zeggen cijfers niet alles, de 1.5 dCi past gewoon perfect binnen het plaatje; de Nissan Qashqai biedt een zeer homogene rijervaring. Sterker nog, met zijn CO2-uitstoot van amper 99 g/km is hij ook zakelijk gezien uiterst interessant. Ga je naar de 1.6 dCi, dan zit je al meteen op 119 g/km (CVT-automaat) of zelfs 129 g/km (manuele zesbak). Ook het verbruik ligt lager, maar de 3.8 l/100 km op papier lijkt ons net iets te optimistisch. Wij klokten af op een gemiddelde van 5,1 l/100 km, nog steeds een uitstekend resultaat.

Rijtest Nissan Qashqai dCi 08

Heb je ondanks ons relaas toch liever wat extra overschot, reken dan wel op een meerprijs van 1.700 euro bij een vergelijkbaar uitvoeringsniveau (Acenta). De Qashqai 1.5 dCi kost in die uitvoering 25.190 euro, de 1.6 dCi tikt af op 26.890 euro. De minder royaal uitgeruste Visia is enkel beschikbaar bij de kleinere krachtbron en maakt dieselen mogelijk vanaf 23.190 euro. De allergoedkoopste Qashqai is dan weer deze met de 1.2-liter benzinemotor (20.990 euro). We zullen jullie de uitgebreide uitvoeringslijst besparen, maar belangrijk is dat je ook al bij de goedkoopste Visia-uitvoering een manuele airco, radio/CD met USB, LED dagrijlichten en cruise control meekrijgt. Onder andere lichtmetalen velgen, parkeersensoren en een automatische airco fleuren de Acenta op, de Business Edition en Connect Edition verhogen verder het comfort. Wil je de ultieme Qashqai met alles erop en eraan, dan wordt de Tekna jouw keuze. En vergelijken we tot slot met de (talrijke) concurrentie, dan is de instapprijs bij de Qashqai uiterst interessant: dieselen kost bij de Hyundai ix35 minstens 25.199 euro (115 pk), de Kia Sportage 1.7 CRDi kost 23.490 euro (115 pk), de Ford Kuga heeft enkel een 2.0-liter diesel (minstens €28.050) en de Renault rekent minstens 26.950 euro voor de nieuwe Koleos. We zijn er beslist nog enkele vergeten, maar het is al snel duidelijk dat de nieuwe Nissan Qashqai ook de juiste prijs meeheeft.

Rijtest Nissan Qashqai dCi 17

Conclusie

De Nissan Qashqai herdefinieert het segment dat hij 7 jaar geleden zelf creëerde. Het is de best verkopende crossover/SUV in ons land en met de nieuwe generatie kan hij die status alleen maar verstevigen. De wagen werd een stuk sportiever en kreeg een heleboel extra flair. Ook het interieur onderging een volledige metamorfose en ziet er een stuk aantrekkelijker uit dan voorheen. Hier en daar merk je vanzelfsprekend dat je niet in een Audi Q5 zit, maar de Qashqai biedt ongetwijfeld de beste value-for-money. In tegenstelling tot de concurrenten kan je bovendien opteren voor een kleine en fiscaal aantrekkelijke 1.5 dCi. Vanzelfsprekend is de Qashqai hiermee geen sprintwonder, toch komt hij nooit echt tekort. De Nissan Qashqai is daarmee ook de meest homogene wagen die we de afgelopen maanden reden: uiterlijk, interieur, sturing en motor vullen elkaar perfect aan en zorgen voor een bijzonder aantrekkelijk eindresultaat.

Rijtest Nissan Qashqai dCi 16

Overzicht

+ Design exterieur &  interieur
+ Homogeen totaalplaatje
+ Prijzen en standaarduitrusting

– A-stijl zorgt voor grote dode hoek

Tekst & Foto’s: Tim De Baets