Test Hyundai Genesis Coupe V6
Na de 2.0T reden we de Genesis Coupé 3.8 V6: krachtiger, sneller en romiger.

De tijd vliegt, maar de kennismaking met de eerste Genesis Coupé een dikke twee jaar geleden zijn we nog niet vergeten. Hij was blauw, had een 3.8-liter atmosferisch kloppend V6-hart en stuurde een dikke 303 pk naar de achterste banden. Met het korte pookje van de manuele zesbak schakelden we van de ene naar de andere adrenalinestoot. Hij was wel uitermate nerveus, het ESP-systeem verstikte de rijbeleving en zonder hulp van de te strakke leiband leek de Genesis wel hondsdol. Om de achterspoiler en de rest van het carrosserie intact te houden, verkozen we dus eerder de halsketting. Maar nu is de Genesis Coupé terug en als we Hyundai mogen geloven is hij een stuk verfijnder geworden, zeker met de romige V6-motor. Naast een ruime vermogenswinst kreeg hij bovendien een volledig zelf ontwikkelde nieuwe achttraps automaat mee, waarmee de Genesis op het eerste zicht eerder een comfortabele coupé wordt met atletische allures. Of is hij diep vanbinnen nog steeds een Koreaanse hooligan?

Test Hyundai Genesis Coupe V6

Test Hyundai Genesis Coupé V6Test Hyundai Genesis Coupé V6

Qua uiterlijk zouden we eerder voor de tweede omschrijving gaan. De Genesis Coupé wordt immers, zeker in het wit, niet zozeer sociaal geaccepteerd. De plastic inlegplaatjes in de motorkap die moeten doorgaan voor luchtsleuven, het langgerekte profiel en natuurlijk de grote achterspoiler wekken bij vele mensen al snel een zekere afgunst op. Nu goed, het is nog net niet zo erg als bij de Subaru WRX STI sedan die we vorige zomer van stal haalden. En eerlijk gezegd, de Genesis Coupé gaat er met de facelift duidelijk op vooruit. Het front werd volledig hertekend en kreeg heus niet enkel LED dagrijlichten gemonteerd, maar verwelkomt ook een volledig herziene bumper en koplampen die een stuk Europeser ogen. Bovendien krijg je visueel de indruk dat de Genesis er een stuk breder op werd, ook achteraan. De kont lijkt wat meer in de grond gedrukt en ook de meer sierlijk getekende achterlichten versterken dat beeld. In profiel blijft de Genesis Coupé dan weer trouw aan zijn voorganger, al kregen de (standaard) 19-inchers wel een kleine update.

Test Hyundai Genesis Coupe V6

Test Hyundai Genesis Coupé V6Test Hyundai Genesis Coupé V6

Naast het exterieur was de facelift ook het interieur gunstig gezind. Je zit nog onmiskenbaar in een Koreaans product, maar de middenconsole werd duidelijk een stuk verfijnd. Zonder afbreuk te doen aan de overzichtelijke indeling, want ook in de nieuwe Genesis Coupé krijg je geen warrige knoppenzee. Een leuke toevoeging zijn bovendien de drie analoge klokjes in het midden: eentje voor het percentage van de mogelijke acceleratie, het middelste geeft aan hoeveel Newtonmeters koppel je aanspreekt en op het laatste lees je de olietemperatuur af. Alleen jammer van het blauwgekleurde schermpje bovenaan de middenconsole, een kleine doorn in het oog. Verder krijg je voortaan wel een exclusiever gevoel dankzij de stiksels in het dashboard en de meer overtuigende materiaalkeuze. De schelgekleurde harde plastics werden namelijk tot een minimum herleid en de lederen sportzetels zitten verdomd comfortabel. De lendensteun is bovendien standaard elektrisch verstelbaar. Op dat ene schermpje na gaat de Genesis Coupé er binnenin dus duidelijk meer dan een bank op vooruit.

Test Hyundai Genesis Coupe V6

Test Hyundai Genesis Coupé V6Test Hyundai Genesis Coupé V6

Ook motorisch werpt de facelift zijn vruchten af. Terwijl men vroeger genoegen moest nemen met 303 pk en 361 Nm koppel, slaagde Hyundai er nu in 347 pk en 400 Nm uit het 3.8-liter atmosferisch V6-blok te persen. Vermoedelijk zal de 2.0-liter turbo in België dan wel de meeste verkopen uitmaken, de V6 biedt een totaal verschillende rijervaring. Op papier is de 3.8 om te beginnen natuurlijk een stuk sneller: 5,9 seconden (automaat) versus 7,2 seconden van 0 naar de 100 en een topsnelheid die met 235 km/u 11 eenheden hoger ligt dan die van de 2.0T met automaat. Met manuele zesbak mis je zelfs rakelings de 250 km/u grens. En de soundtrack spreekt natuurlijk ook in het voordeel van de zescilinder, acceleraties worden steeds vergezeld van een diep gebrul en bij het lossen van het gas komt er af en toe een subtiel doch net merkbaar plofje uit de twee uitlaatpijpen. Maar los daarvan komt de krachtontplooiing ook opmerkelijk lineairder, in tegenstelling tot de hooligan-boosts van de 2.0T. De V6-versie voelt dus beschaafder aan, meer volwassen en comfortabeler. Dat laatste gevoel wordt dan nog enorm versterkt door de nieuwe achttraps automaat, die Hyundai bovendien volledig autonoom ontwikkelde. Deze doet zijn werk uitstekend wanneer je zin hebt om rustig te cruisen, maar laat helaas zo nu en dan een steek vallen als je met het mes tussen de tanden wil rijden. Ook met de peddels aan het stuur duren de gangwissels net iets te lang. Je hebt ook stuk minder snelheidsbesef en als je écht sensatie wil, dan heb je toch al snel een lange strook asfalt zonder flitspalen of kamperende smurfen nodig.

Test Hyundai Genesis Coupe V6

Test Hyundai Genesis Coupé V6Test Hyundai Genesis Coupé V6

Maar die stroken asfalt hoeven voor de Genesis zeker niet allemaal kaarsrecht te liggen, de wagen houdt wel van een bochtje of twee. Liefst zijn het dan nog van die lange doordraaiers eerder dan korte links-rechts combinaties, want de Genesis is met zijn 1.697 kilogram en lengte van 4.630 millimeter allesbehalve een kleine hot hatch. Het ESP systeem is ook nog altijd even grijpgraag en belemmert in die korte combinaties zo nu en dan de fun. Zonder was voor ons iets te link, maar met zijn gelimiteerd sperdifferentieel is hij in de juiste handen wel een speelse driftkameraad. In de lange bochten blijft de Genesis dan weer opmerkelijk goed kleven aan het asfalt zonder bovendien over te hellen, want met de ophanging zit alles ook wel snor. Deze is in tegenstelling tot het karakter van de automaat dan weer iets sportiever afgesteld, maar blijft ten allen tijden acceptabel naar normen van hardheid. De sturing tot slot was voor ons misschien nog het paradepaardje, want het hydraulisch bekrachtigd driespaaks exemplaar tilt de beleving meteen een stuk hoger. Het is wel vrij zwaar en dus is het af en toe wat werken, maar voor vrouwlief koop je onzes inziens dan ook eerder een Veloster dan een Genesis.

Test Hyundai Genesis Coupe V6

Test Hyundai Genesis Coupé V6Test Hyundai Genesis Coupé V6

Wil je er eentje voor jezelf, dan moet je minstens 38.849 euro ophoesten. Wil je bovendien de achttraps automaat, dan vraagt Hyundai nog 2.000 euro extra. Maar geef toe, zelfs dan blijft de pk/prijs-verhouding uiterst aantrekkelijk. De Genesis beschikt naar Hyundai-normen trouwens over een uitgebreide standaarduitrusting: gelimiteerd slipdifferentieel, LED dagrijlichten, mistlichten vooraan, 19-inch velgen, elektrisch inklapbare biutenspiegels, parkeersensoren, automatische airco, cruise control, audio met USB en ga zo maar door. De V6 is er ook enkel in de GT-uitvoering dus beschikt automatisch over keyless go, Xenon koplampen, een premium audiosysteem, een lederen zetelbekleding en zetelverwarming. Value for money, zodus! Neem je tot slot genoegen met de 2.0T dan wordt de Genesis volledig een koopje: vanaf 31.149 euro staat die nagelnieuw voor je deur geparkeerd. Naast de aankoopprijs is ook het verbruik daarvan de portefeuille iets gunstiger gezind, want met een gemiddeld verbruik van 13 tot 14 liter per 100 kilometer (inclusief vele snelwegkilometers) legt het atmosferisch V6 blok een aanzienlijk beslag op je liquide middelen.

Test Hyundai Genesis Coupé V6

Conclusie

De Genesis 3.8 V6 is de meest performante Hyundai ooit geproduceerd. Hij is snel, klinkt intrigerend en voelt zich volledig in zijn sas bij het nemen van lange doordraaiers. Laat je echter niet misleiden door zijn agressieve looks, want de V6-variant van de Genesis is eerder een comfortabele cruiser dan een scheurijzer. Het romige karakter van de V6, het rustgevende interieur en de comfortabelle afstelling van de nieuwe achttraps automaat dragen daartoe hun steentje bij. Enkel de sturing en ophanging passen niet volledig in dat plaatje, maar doen ook allesbehalve afbraak aan het succesvolle geheel. De hydraulische stuurbekrachtiging vinden wij zelfs top! Zijn prijs en basisuitrusting zijn tot slot voorbeeldig en de 2.0T is zelfs een echt koopje. Enkel het Belgische klimaat is de Genesis eerder ongunstig, maar laat ons hopen dat Hyundai toch enkele van deze Genesis Coupé’s het straatbeeld mag insturen.

Test Hyundai Genesis Coupé V6

Overzicht

+ Romige & potente V6
+ Prijs & Basisuitrusting
+/- Automaat: zeer comfortabel, niet sportief
– Verbruik

Test Hyundai Genesis Coupe V6

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Tim De Baets & Toon Van Durm