Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 113 kWh (2024)Ruim, comfortabel en vooral voorzien van een indrukwekkend rijbereik, de nieuwe Fisker Ocean SUV komt met een aantrekkelijk geheel. En de hippe California Mode natuurlijk!

Meer dan tien jaar geleden presenteerde Fisker de blitse en zeer futuristisch ogende Karma luxewagen. Voorzien van een zuiver elektrische aandrijflijn … wat jammer genoeg toch te vroeg was. Zelfs de aanwezigheid van een range extender (lees: ondersteunende benzinemotor als generator) zorgde niet voor het verhoopte (commerciële) succes. Anno 2024 is de Karma modelnaam gepromoveerd tot (Chinese) merknaam al verkopen ze bij Karma Automotive momenteel voornamelijk gebakken lucht.

CEO Henrik Fisker heeft intussen zijn merknaam terug én probeert het nogmaals om de wereld beter (en vooral schoner) te maken. Mooier maakte hij de wereld alvast als designer van de Aston Martin (DB9) en BMW (Z8)!

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

De (milieuvriendelijke) Fisker ambitie reikt verder dan enkel de Ocean

Na enkele conceptmodellen is de Ocean het allereerste wapenfeit van het nieuwe Fisker (ook wel Fisker Inc genoemd). De Ocean is een klassieke midsize SUV (formaat X3) met een zuiver elektrische aandrijflijn. De naamgeving moet het duurzamer karakter benadrukken met als toepasselijk voorbeeld de tapijten uit gerecycleerd materiaal dat uit de oceaan gevist werd. Daarnaast bestaat ook de interieurbekleding uit vegan materialen (ipv leder). Het Solar Sky zonnepaneel in het dak resulteert op jaarbasis voor 2.000 km extra (gratis) rijbereik, in meer zonnige regio’s kan dat voordeel nog sterk oplopen.

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

Naast deze Ocean wil Fisker nog diverse EV nieuwigheden lanceren in de komende maanden en jaren. Zo zijn er plannen voor de compacte (meer betaalbare) Pear crossover, de veelzijdige Kayak (Alaska) pick-up en het sportieve Ronin GT vlaggenschip met 1.000+ pk! Inderdaad, een soortgelijk gamma als bij Tesla. Maar dan met een strak Scandinavisch design.

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

California Mode

Als nieuwkomer in het EV land trek je het snelst/gemakkelijkst de aandacht met een hippe bling bling feature. In het geval van Fisker de Ocean is dat de California Mode geworden waarbij het dak, alle ramen langszij én zelfs de achterruit openen. Vervolgens kan je zo ietwat van wapperende haren genieten … toch wanneer de weersomstandigheden het toelaten. Vermoedelijk blijft het in België dus meer een (zomerse) party trick dan echt iets nuttigs.

Modern (en ruim) interieur

In tegenstelling tot de eerdergenoemde designpareltjes van Hendrik Fisker kiezen ze met de Ocean voor een klassiek (en zeer populair) SUV recept. Die stoere (imposante?) koetswerkvorm resulteert in een gemakkelijke instap en prima zichtbaarheid rondom.

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

Binnenin is er een zee van ruimte voorhanden … die op zijn beurt nogmaals versterkt wordt door de riante glaspartijen. In de koffer is er ruimte voor 476 liter bagage die je handig/gemakkelijk kan ordenen. Met de (verwarmde) achterbank neergeklapt stijgt het laadvolume tot 918 liter. Aan de uitklapbare trekhaak mag er een aanhangwagen van maximaal 1.800 kg. De Fisker Ocean doet het wel zonder frunk (front trunk, extra opbergruimte onder de “motor”kap vooraan).

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

Achter het (dikke) stuurwiel prijkt een digitale tellerpartij (12,3”) waarop de meest essentiële rij-informatie geafficheerd wordt. Centraal op het dashboard prijkt het gigantische Revolve infotainmentsysteem (17,1”) waarin naast de realtime navigatie (TomTom) en hedendaagse multimedia (Spotify, TuneIn, DAB …) ook alle wageninstellingen terug te vinden zijn. Het systeem werkt relatief vlot en zit doordacht in elkaar. Van Apple CarPlay of Android Auto is er momenteel wel geen sprake, net zoals een head-up display… De digitale achteruitkijkspiegel zorgt voor een heldere (en bredere) kijk op wat er achteraan gebeurt.

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

Uiteraard komt de Ocean met talrijke ondersteuning op vlak van rijhulp, veiligheid en comfort. Denk aan een verwarmd stuurwiel, geconnecteerde diensten, 360° camera, parkeersensoren en vermoeidheidsdetectie.

Hollywood Mode

Indien geparkeerd is het verticale display kantelbaar, met deze Hollywood Mode tover je extra entertainment tevoorschijn (YouTube, Netflix, Disney+). Kwestie van de tijd aan de laadpaal aangenaam/leuk te kunnen besteden. Of je tovert de Fisker Ocean om tot een mobiele werkplek met het uitklapbaar vliegtuigtafeltje (bestuurder), uitschuifbaar tafeltje (passagier) en de WiFi hotspot. Het hoogwaardige ELS STUDIO 3D audiosysteem (575 Watt) met 15 luidsprekers zorgt voor een passende soundtrack.

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

Update me!

Zoals de meeste automerken recentelijk ondervonden loopt de lancering van een gloednieuw model niet altijd zoals je zou willen (lees: vlot, probleemloos en zonder zorgen). Zeker met zo’n innovatieve EV aandrijflijn en gloednieuwe software aan boord. Gelukkig zijn er anno 2024 over-the-air (OTA) updates voorhanden die voor (hopelijk) verbetering kunnen zorgen.

Voor de Ocean heeft Fisker openlijk een roadmap gepresenteerd wanneer welke features zullen aangepast of toegevoegd worden. En het technologisch aspect van de Ocean steeds beter (of foutlozer) zal worden. Zo is er momenteel enkel een klassieke cruise control aanwezig, spoedig zal die evolueren naar adaptieve cruise control. Ook Auto High Beam, Front Cross Traffic Collision Mitigation en Emergency Lane Departure Avoidance volgen weldra. Alle hardware hiervoor is reeds aanwezig.

Iets moeilijker te fixen … zijn de talrijke (intense) meldingen onderweg. Om te voldoen aan de nieuwe Europese regelgeving inzake verkeersveiligheid waarschuwt de Fisker Ocean nogal enthousiast omtrent nakend onheil. Ook al is er van onheil niet persé sprake maar rij je gewoon (kortstondig) iets te snel of te dicht bij de lijn. Bedankt Europa! Bij de Amerikaanse NCAP crashtest behaalde de Ocean alvast de maximumscore.

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

Fisker Ocean Sport, Ocean Ultra of Ocean Extreme?

Instapper van dienst is de voorwielaangedreven Fisker Ocean Sport met een 282 pk / 387 Nm sterke elektromotor. De 73 kWh Touring Range accupack (LPF) brengt je 464 km ver. Daarboven vinden we de Ocean Ultra terug met een extra elektromotor op de achteras (lees: vierwielaandrijving). Deze variant is 536 pk / 737 Nm sterk en heeft het gigantische Hyper Range accupack van 113 kWh (NMC). Daardoor loopt het rijbereik op tot maar liefst 690 km!

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

De Fisker Ocean Extreme geraakt ondanks nog meer vermogen (564 pk) zowaar 707 km ver! Iets dat ze zowaar zelf niet verwacht hadden want initieel spraken ze nog (enigszins terughoudend?) over slechts 650 km rijbereik.

Laden kan aan 11 kW (AC) of 200 kW (DC) wat niet wereldschokkend maar wel gewoon prima is. De Ocean kan functioneren als V2L stroombron voor diverse elektrische apparaten via een adapter of het stopcontact in de koffer. Op termijn willen ze dat zelfs uitbreiden met de PowerCar (lees: andere elektrische wagens opladen) en PowerHouse (mobiele stroomvoorziening voor je huis!) functionaliteit.

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

Prestaties en rijgedrag Fisker Ocean Extreme

De sinisterzwarte Night Drive testwagen was een Fisker Ocean in de potente Extreme uitvoering. In de Earth rijmodus is het vooral de motor vooraan die het meeste werk verricht met klassieke prestaties tot gevolg. In Fun wordt het merkbaar levendig en vlotter … en werkt de airco zoals het zou moeten. Maar om van het volledige Extreme potentieel te kunnen genieten moet je voor Hyper (en de bijhorende Boost Modus) gaan. Dan neemt de 0-100 km/u sprint in de Fisker Ocean slechts 4,2 seconden in beslag. De topsnelheid ligt op 206 km/u wat ruimschoots voldoende moet zijn.

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

Wie flitsende spielerei achterwege laat kan terugvallen op een aangenaam, comfortabel en fluisterstil rijgedrag. Dit ondanks de grote velgen (22”) en het stevige gewicht (2.434 kg). Dat laatste zorgt in combinatie met het lage zwaartepunt voor een optimale stabiliteit/wegligging. Zelfs in iets vlottere bochtencombinaties.

Vreemd genoeg verdween het geaffineerde verbruik (kWh per 100 km) bij een recente software-update waardoor we dus niet konden nagaan hoe zuinig de Ocean en/of we waren. De remenergierecuperatie is regelbaar in drie standen (low, medium en high) wat eveneens een serieuze invloed heeft op het verbruik … en dus het rijbereik.

Fisker zelf spreekt van 18,54 kWh per 100 km waardoor je zowaar 700+ km ver geraakt. Vermoedelijk zal dit in de praktijk rond de 600 km schommelen bij optimale (weers)omstandigheden. Naar alle waarschijnlijk verschijnt de verbruiksweergave spoedig terug in Fisker Ocean!

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

Prijzen

Terwijl ze voor de Ocean productie in zee gingen met de specialisten van Magna Steyr (Oostenrijk) houdt Fisker het verkoopproces in eigen beheer. Net zoals bij “dat andere Amerikaanse EV merk” ligt de focus op een digitale verkoop (via de website/app dus) met daarnaast een ondersteunend service/dealernetwerk. Momenteel is er in België slechts één fysiek verkooppunt (Rumst) voorhanden. Naast diverse testdrive events over het hele land werken ze aan een aanvullende dealerpartner strategie. Of dat voldoende is om de honkvaste Belgische consument te overtuigen moet de toekomst uitwijzen.

De focus ligt initieel op de krachtige (en duurdere) topversies van de Fisker Ocean SUV. Voor de meer toegankelijke Ocean Sport (vanaf 43.900 euro) zal je dus nog even geduld moeten hebben. Voor een Ocean Ultra vragen ze momenteel 58.900 euro, in het geval van de Ocean Extreme wordt dat 63.590 euro. Om een vlotte productiestart te bekomen was er een royaal uitgeruste Ocean One launch edition (5.000 stuks) voorhanden.

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

Naast de drie uitrustingsniveau’s kan je de Fisker Ocean verder personaliseren met 12 lakkleuren, 20” of 22” (al dan niet aerodynamisch geoptimaliseerde) velgen, interieurbekleding (wit, zwart of blauw) en een handvol pakketten/opties. Zelfs een full option Ocean Extreme blijft finaal onder de 75.000 euro. En met wat geluk is je configuratie reeds beschikbaar en wordt je Fisker weldra geleverd. Anders moet je rekening houden met een levertermijn van ongeveer 3 maanden.

Rijtest: Fisker Ocean Extreme SUV EV 564 pk 113 kWh (2024)

Fisker Ocean concurrenten

Met veel enthousiasme strijkt de Fisker Ocean neer in een zéér concurrentieel segment waar de Europese consument graag shopt. Naast de Duitse premiumtelgen (Audi Q4 e-tron, Mercedes EQC SUV en BMW iX3) zijn er nog een hoop interessante alternatieven zoals de Kia EV6, Hyundai IONIQ 5, Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq, MG Marvel R, Nissan Ariya, Volvo EX40 en Lexus RZ450e. Allemaal moeten ze opboksen tegen de ijzersterke Tesla Model Y (vanaf 43.970 euro).

Conclusie

Na een eerdere (verdienstelijke!) poging lijkt het potentieel van de Fisker Ocean vandaag de dag een pak groter. Zo biedt deze ecologische SUV een heerlijk ruim interieur, comfortabel rijgedrag, vlotte prestaties én vooral een indrukwekkend rijbereik van 700+ km. En die originele cabriomodus natuurlijk. De Ocean komt met een marktconforme prijs … waardoor Fisker zich toch sterk in de kijker zal moeten werken om de (zakelijke) Europese consument te overtuigen. Essentieel lijkt alvast het terugbrengen van de verbruiksweergave en spoedig het gamma uitbreiden. Kwestie van het vertrouwen wat op te krikken waardoor de knappe value for money verhouding duidelijk(er) wordt.

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Originele cabrio/safari insteek
+ Prestatiepotentieel
+ Indrukwekkend rijbereik (600+ km)
+ Comfortabel
+ Wegligging
+ Rustgevend (fluisterstil) rijgedrag
+ Moderne rijhulp, veiligheid, connectiviteit

? Onbekend is onbemind (inclusief beperkt dealernetwerk)
? Overenthousiaste rijhulpmeldingen

– Geen verbruiksweergave
– Stevige prijzen
– Concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie fiskerinc.com!