Rijtest - BMW M235i - Header
Compact en dus speels, bliksemsnel en tegelijk nog net betaalbaar: de BMW M235i heeft alle troeven mee.

Niet zolang geleden gingen we op stap met de nieuwe BMW 2-Reeks en waren we aangenaam onder de indruk van dit jeugdig alternatief voor de 4-Reeks. De Coupé-versie van de 1-Reeks is compact, speels en een stuk verfijnder vormgegeven dan de hatchback. Maar de 220i die wij aan de tand voelden was verre van perfect: lange verhoudingen, onvoldoende vermogen en een stroef schakelende manuele zesbak waren een domper op de sensatie. Er zat meer in, veel meer. Gelukkig lanceerde BMW gelijktijdig de M235i Coupé, die met zijn befaamde zes-in-lijn in onze gedachten van de 2-Reeks meteen de perfecte speelkameraad maakte. Het duurde best lang tot we de kans kregen om deze hoge verwachtingen aan de werkelijkheid te spiegelen, maar uiteindelijk kregen we de sleutels van de zeer gegeerde mini-M3 dan toch mee.

Rijtest - BMW M235i 22

Rijtest - BMW M235i 03Rijtest - BMW M235i 06

Er is dan wel nog een BMW M2 op komst, met zijn 3.0-liter turboblok en 326 pk heeft de M235i reeds meer vermogen dan de atmosferisch ademende E36 M3 uit 1996 en deed de E46 M3 nog geen 20 pk beter. De meest recente M3/M4 sleurt ondertussen dankzij turbo’s ook wel 431 pk uit dezelfde cilinderinhoud, maar met een prijskaartje van minstens 77.350 euro werd het groepje potentiële klanten plots wel sterk uitgedund. Binnenkort krijgen we ook deze onder de poep, maar we kunnen ons na de rijtest met de M235i moeilijk inbeelden dat we dan een nog 70% betere wagen zullen ervaren. Rijplezier en prijs vormen nu eenmaal allesbehalve een rechtlijnige evenredigheid. Met 45.899 euro is het compactere product uit München allesbehalve goedkoop, maar wel een betaalbaar alternatief. Krijg je echter ook waar voor je geld?

Rijtest - BMW M235i 21

Rijtest - BMW M235i 11Rijtest - BMW M235i 09

Dat rijplezier wel evenredig is met het aantal cilinders, kunnen we in dit geval dan weer alleen maar beamen. De zes-in-lijn is romig en lijkt bij elk toerental gewillig te smeken om een schop van de rechtervoet. Het maximum koppel van 450 Nm is reeds aanwezig vanaf 1.300 toeren per minuut en blijft dat ook tot 4.500 toeren, terwijl het maximale vermogen van 326 pk bereikt wordt bij een lekker hoogtoerige 6.000 krukasomwentelingen. De gasrespons is onmiddellijk, de duw in de achterrug kordaat. Met meer dan 10.000 journo-kilometers achter de kiezen hadden de 245/35 R18 Bridgestone Potenza’s hun beste leven ondertussen gegeven, maar op een droog wegdek met nieuw rubber bereik je na 4,8 seconden op de teller al het eerste honderdtal. Mits aanvinken van de achttraps sportautomaat, want zelfs de F1-goden der aarde komen bij de manuele bak niet onder de 5 tellen. De Spitzengeschwindigkeit bedraagt begrensd 250 km/u, maar dat konden jullie vermoedelijk al raden. Ook dat de soundtrack vrij artificeel is, is niet langer een geheim, al gaan we daar in dit geval absoluut niet om klagen.

Rijtest - BMW M235i 12

Zoveel prestatie in zo weinig metaal is vanzelfsprekend al verbluffend, maar de door de jongens van M GmbH afgestelde ophanging brengt de M235i naar een nog hogere dimensie. De veren, de dempers, de vooras en de Variable Sport Steering werden allen onder handen genomen. De standaard 18-inchers zijn vooraan 20 mm smaller dan achteraan, maar bieden meer dan voldoende profiel om elke bocht vol vertrouwen in te duiken. Terwijl de M135i nogal wat last had van opvallend veel rolbeweging op de achteras, voelt het kontje van de M235i verrassend licht en compact aan. Heb je nog wat centen over, dan raden we zeker ook het M Performance (mechanisch!) sperdifferentieel aan dat het uiterste uit dit automobiele product haalt. Maximale tractie onder elke omstandigheid en nog gecontroleerder driften voor de liefhebbers. Wij hielden de kont min of meer in lijn met de voorste twee wielen, maar haalden minstens evenveel genoegen uit de manier waarop deze 2-Reeks minutieus de stuurinput van links naar rechts en omgekeerd verwerkte. Al mocht het stuurwiel zelf nog ietsje kleiner zijn, de compacte afmetingen en de set-up van de M235i zelf maken van deze vierwieler de perfecte speelkameraad.

Rijtest - BMW M235i 04

Zoals alles aan deze wagen werd natuurlijk ook het uiterlijk niet ongemoeid gelaten. Grotere luchtinlaten vooraan met race-car flaps, contrasterende Ferric Grey elementen en de gelijkgekleurde spiegelkapjes zorgen ervoor dat je voorliggers weten welk vlees je in de kuip hebt. Achteraan vinden we conform de M135i twee ronde uitlaten en een verdonkerde ondersectie van de achterbumper. Langszij vinden we nog sportieve zijschorten, zien we de gekleurde M remklauwen en vinden we een subtiel M-logo terug net achter de wielkasten, terwijl het aerodynamische profiel van de compacte tweedeurs tot slot geoptimaliseerd wordt door de esthetisch bevredigende kleine spoilerlip op het kofferdeksel. Binnenin vinden we nog meer badges, een sportstuur en naast het inmiddels gekende Aluminium Hexagon profieltje afwerkingslijsten in Estoril Blue. Het instrumentenpaneel werd aangepast, maar een metertje met de olietemperatuur werd jammer genoeg vergeten.

Rijtest - BMW M235i 13Rijtest - BMW M235i 17

Rijtest - BMW M235i 16

Rijtest - BMW M235i 18Rijtest - BMW M235i 19

Met een instapprijs van 45.900 euro is de BMW M235i zoals eerder gezegd geen echt koopje, maar als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt, zit de prijs naar onze mening best correct. Interne concurrentie is er enkel van de M135i (€40.500), want de M3 begeeft zich met zijn 77.350 euro naar een totaal verschillende klasse. Kijken we over de merkgrenzen heen, dan is er de (veel) duurdere en meer vermogende (360 pk) Mercedes CLA45 AMG (€56.991) aan de ene kant en de goedkopere Audi S3 Berline (€41.950) aan de andere kant. Omdat beide concurrenten aangedreven worden op de vier wielen, vergelijken we best wel met de M235i xDrive (€50.300). Wij zouden de bijna 4.500 euro elders in de optielijst besteden, maar wie zekerheid wil in alle weersomstandigheden wordt zo natuurlijk op zijn of haar wenken bediend. Natuurlijk zijn er ook veel goedkopere hot hatches op de Europese markt, maar eigenlijk nooit of zelden met achterwielaandrijving en een heerlijke zescilinder.

Rijtest - BMW M235i 01

Conclusie

De BMW M235i vult elke mogelijke leemte. Ten eerste beantwoordt hij aan de vraag in onze 220i rijtest om een sensationele aandrijflijn, ten tweede maakt hij komaf met de zware kont van de M135i en ten derde vormt hij een betaalbaar alternatief voor de M3/M4. Het compacte omhulsel en de sportieve lijnen gaan hand in hand met het zorgvuldig afgestelde M-chassis en de romige zes-in-lijn, terwijl ook het langverwachte mechanische sperdifferentieel optioneel beschikbaar is. Er komt nog een echte M onder de vorm van een M2, maar wij stellen ons enorm de vraag hoe ze dit product nog merkbaar beter kunnen maken.

Rijtest - BMW M235i 20

Overzicht

+ prestaties zes-in-lijn
+ zorgvuldige afstelling chassis
+ value-for-money
– artificiële soundtrack
– geen olietemperatuurmeter
– mechanisch sper is optioneel

Rijtest - BMW M235i 02

Tekst & Foto’s: Tim De Baets