Rijtest - Audi TT 2015 - Header
Een milde evolutie voor omstaanders, een metamorfose binnenin: de nieuwe Audi TT.

Hoe rationeel ze ook zijn, ook Duitsers tonen zo nu en dan een blijk van emotie. De in 1998 geïntroduceerde Audi TT is daarvan het levende bewijs. Het revolutionaire design was een streling voor het oog en met de aantrekkingskracht van een paar vrouwelijke topbenen had elke man de TT zien passeren. Maar de TT intrigeerde ook heel wat vrouwen, want de eerste generatie TT was allesbehalve een macho-product. Als repliek werd de tweede generatie iets mannelijker vormgegeven en nu zet ook de derde generatie een stapje verder op de schaal van testosteron. Van een revolutie is echter al lang geen sprake meer, de nieuwe Audi TT is buitenaf niet meer dan een verstrakt evolutionair afkooksel van zijn voorganger. Tot je achter het stuur kruipt…

Rijtest - Audi TT 2015 - 01

Maar zo ver zijn we nog niet. Laten we toch maar beginnen met het opnoemen van het vijftal weggevers die nieuw van oud onderscheiden. En daarbij domineert het woord horizontaal, want de ronde contouren van de oer-TT werden steeds verder afgevlakt. De Singleframe grille is een stuk breder met middenin de nummerplaathouder, de standaard Xenon koplampen (optioneel LED of Matrix LED) werden hoekiger en platter. De vier ringen vinden we net als bij de R8 traditioneel op de motorkap die een scherpere V-vorm meekreeg dan weleer. Langszij typeert de typische coupé-lijn met grote wielkasten die door 17” tot 20” velgen gevuld worden. En hoewel de totale lengte met 20 mm afnam, groeide de wielbasis met 37 mm met extra korte overhangen als resultaat. De gespierde schouders zijn voor de TT dan weer typerend, net als de ronde aluminium brandstofklep met sierschroeven rondom. Achteraan hetzelfde vlakke en brede thema met LED-lichtblokken en zelfs een innoverende LED dagrij-strip. Bevredigend voor het oog is dat zelfs de dieselversie 2 mooie ronde uitlaten krijgt, enkel de TTS ademt naar goede traditie uit via vier pijpen. Het achterste van de TT blijft een pracht om naar te kijken. Zonder spoiler het mooist, maar vanaf 120 km/u wordt ratio > emotie en komt deze er automatisch uit om luchtweerstand en downforce te verbeteren.

Rijtest - Audi TT 2015 - 03

Rijtest - Audi TT 2015 - 04Rijtest - Audi TT 2015 - 05

In tegenstelling tot de milde evolutie buitenaf zet Audi binnenin een revolutionair concept neer. Weg met het centrale display, weg met allerlei overbodige knopjes. Less is more klinkt bekend in de oren, maar Audi gaf de uitdrukking een revolutionaire invulling door alle multimedia samen met het traditionele instrumentenpaneel te combineren in de Audi Virtual Cockpit achter het afgeplatte stuurwiel. Een 12,3” TFT scherm met 1.440×540 pixels geeft navigatie, multimedia, telefoon- en autofuncties dankzij een Nvidea-processor haarscherp weer. Het vergt weliswaar enige tijd tot je volledig vertrouwd raakt met de bediening en elk menu gevonden hebt, maar na deze korte aanpassingsperiode is het eindeloos lang genieten. En daarbij eindigt het niet, want Audi slaagde er ook in om de bedieningselementen van de airco volledig te integreren in de ventilatiemonden zelf, heerlijk clean en ultra crisp. Weliswaar moeten vrienden en familie 1 per 1 aanschuiven om Audi’s interieurmeesterschap te aanschouwen, want als 2+2 sportcoupé is de achterbank niet meer dan een extra plaats voor shopping bags van mevrouw. De koffer zelf groeide daarnaast tot een volwaardige 305 liter en kan makkelijk uitgebreid worden door de achterbank voorwaarts te klappen.

Rijtest - Audi TT 2015 - 12Rijtest - Audi TT 2015 - 13

Rijtest - Audi TT 2015 - 14

Rijtest - Audi TT 2015 - 15Rijtest - Audi TT 2015 - 16

Om het cockpitgevoel van de Audi TT verder te versterken kregen de standaard sportzetels geïntegreerde hoofdsteunen en werden ze lager dan voorheen geplaatst voor een nog sportiever laag-bij-de-grond gevoel. Het afgeplatte stuurwiel ligt goed in de hand en dankzij zowel diepte- als hoogteafstelling zit je snel als gegoten. Belangrijk als je de TT toch iets extremer aan de tand wilt voelen. Toch blijft de chassis-opzet vrij comfortabel met McPherson-veerpoten vooraan en een multilink achteraan. De dieselversie en instapper aan benzinezijde beschikken standaard over voorwielaandrijving, maar dat hoeft de pret niet te bederven. Onderstuur wordt dankzij de efficiënte torque vectoring elektrohulp in de kiem gesmoord en de achteras van de TT bewees zich beweeglijk speels. Ook over de stuurbekrachtiging waren we heel tevreden. Soms leek de bekrachtiging iets te digitaal en kwam de gewenste stuurhoek niet 100% overeen met het resultaat, maar de zeer directe reactie van de voorwielen op input werd meer dan gesmaakt. Heb je wat centen over, dan kan de magnetic ride adaptieve ophanging de rijdynamiek nog verder versterken.

Rijtest - Audi TT 2015 - 08

Al mag de combinatie van een sportieve coupé en een 2.0-liter zelfontbrander initieel nog een werk des duivels lijken, in een rationele realiteit kunnen we het TDI-blok alleen maar aanprijzen. Met een vermogen van 184 pk en motorkoppel van 380 Nm kom je nooit tekort, terwijl ook de brandstofrekening enorm beperkt blijft. Een gemiddelde van 5,6 l/100 km is voor dit type wagen meer dan zuinig, maar ook de CO2-uistoot van slechts 110 g/km is extreem laag. De verhoudingen van de transmissie en de gasrespons laten tegelijk heel wat rijplezier toe, de manuele zesbak schakelt heerlijk. Voor de sprint van 0-100 km/u heeft de diesel voldoende aan 7,2 seconden en de topsnelheid bedraagt een zeer Duitse 235 km/u. Tot slot slaagden de ingenieurs er ook in om het motorgeluid zo te fine-tunen dat elk mogelijk nadeel van een zelfontbrander teniet wordt gedaan. Sportief en tegelijk zuinig, beter had Audi niet kunnen doen.

Rijtest - Audi TT 2015 - 11

Rijtest - Audi TT 2015 - 02Rijtest - Audi TT 2015 - 10

Als je naar de aankoopprijs kijkt, is het echter de vraag of dat verbruik er zoveel toe doet. De Audi TT 2.0 TDI begint maar vanaf 38.900 euro en met een degelijke batterij aan opties kom je al snel uit aan 45.000 of bij onze testwagen zelfs aan 50.000 euro. Wil je een TT Roadster, tel er dan gemakkelijk nog eens 2.500 euro bij. De basisuitrusting is naar goede gewoonte vrij karig. Goedkoper ben je af met de Peugeot RCZ, die met 2.0 diesel al vanaf 29.361 euro de deur uitgaat en ons reeds meermaals kon bekoren. Heb je problemen met de Franse badge, dan is er ook nog de BMW Z4 vanaf 34.850 euro. Hier ben je wel meteen dakloos en is er geen verbruiksvriendelijke dieseloptie.

Rijtest - Audi TT 2015 - 07

Conclusie

Het uiterlijk van de nieuwe TT mag dan nog nauwelijks veranderd zijn, het interieur onderging een ware metamorfose. Audi gaf less is more een revolutionaire invulling met de Audi Virtual Cockpit en het integreren van de airco-bediening in de ventilatiemonden. Het enige wat overblijft is een stijlvol, sportief en clean interieur. Rijplezier wordt gebracht dankzij een uitstekende laag-bij-de-grond zitpositie, een responsieve voortrein en beweeglijke achtertrein. Een diesel mag tot slot door puristen nog als godslastering beschouwd worden, het blok slaagt erin om sportieve prestaties te linken aan een betaalbare gebruikskost.

Rijtest - Audi TT 2015 - 09

Overzicht

+ Prachtig interieur
+ Heerlijke zitpositie
+/- Praktische koffer, nagenoeg onbruikbare achterbank
– Prijs en dure opties
– Audi Virtual Cockpit vergt enige tijd tot je de vruchten ervan plukt

Rijtest - Audi TT 2015 - 06

Tekst & Foto’s: Tim De Baets