Kort Getest: Fiat 124 Spider (2016)De nieuwe Fiat 124 Spider laat een vijftig jaar oude legende herleven die het rijplezier, Italiaanse flair en cabriorijden op weet te combineren tot een aantrekkelijke cocktail!

Een halve eeuw geleden lanceerde Fiat de 124 Sport Spider, een knappe – door Pininfarina getekende – roadster die het 19 jaar wist uit te houden in diverse uitvoeringen en motorisaties. Vijftig jaar na datum stoffen de Italianen de iconische naam af en brengen ze ons een nieuwe generatie 124 Spider. Zelf zwijgt Fiat in alle talen omtrent de oorsprong van hun nieuweling, eigenlijk hebben we hier te maken met een veredelde Mazda MX-5 met Italiaanse invloeden! Die Japanner is de bestverkochte roadster aller tijden maar anno 2016 laten de bedrijfsleiders boekhouders geen enkele opportuniteit meer links liggen om de stevige ontwikkelingskosten te delen met een bevoorrechte partner. De productie van de Fiat 124 Spider werd dan ook toevertrouwd aan de Aziatische vrienden, de motorisatie – waarover later meer – komt op zijn beurt gewoon uit het befaamde land van wijn, pasta en begeerlijke sportwagens! Daar waren we ook van de partij voor een eerste kennismaking met de 124 Spider na de voorstelling op het Autosalon van Genève, in de zomervakantie moeten de eerste exemplaren alreeds kunnen genieten van het – hopelijk zonnige! – Belgische klimaat..

Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)

Het bekroonde Centro Stile designteam van Fiat kreeg de moeilijke opdracht om op basis van het donormodel een moderne interpretatie van 124 Sport Spider te ontwerpen, inclusief de huidige funky en speelse huisstijl. Over smaken en kleuren valt er heel wat te zeggen maar de eerste reacties – van diverse nationaliteiten en leeftijden – waren lovend, ondermeer omtrent de grote hexagonale grille, tweedelige uitlaat, lange motorkap, korte overhangen en gestileerde LED verlichting rondom. Fiat is heer en meester inzake personalisatie dus mag de 124 Spider, als lid van het emotionele gamma, zeker niet onderdoen. Standaard krijg je 16″ lichtmetaal mee (17″ optioneel) en inzake koetswerkkleur zijn er acht verschillende mogelijkheden zoals twee pastelkleuren (Passione Red of Gelato White), vijf metaalkleuren (Vesuvio Black, Argento Grey, Moda Grey, Magnetico Bronze of Italia Blue) en het unieke Ghiaccio White met drie lagen verf! Onze voorkeur gaat uit naar een krachtige combinatie van rood, blauw of zwart met de brede contrasterende zilveren dakstijl.

Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)

Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)

Het zwarte – softtop – cabriodak bestaat uit meerdere lagen kunststof wat een bruikbaar geheel moet opleveren in minder zomerse omstandigheden, gezien de super eenvoudige – handmatige – transformatie zal het toekomstige cliënteel elke droge periode ongetwijfeld aangrijpen om het dak eraf te halen. Dat lukt na een korte proefperiode zelfs in een vlotte beweging zonder de bestuurdersstoel te moeten verlaten! Communicatie tussen de twee inzittenden is zelfs op hoge(re) snelheid perfect mogelijk dankzij de lage zitpositie en enkele strategische voorzieningen zoals een luchtgeleider en extra isolatie.

Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)

Aan de buitenzijde kan de Fiat 124 Spider overtuigend uitpakken met zijn Italiaanse looks, binnenin is de Japanse oorsprong een pak sterker zichtbaar. Zeker geen schande maar Fiat had hier toch wat meer inspanningen mogen doen dan enkel het interieur overtrekken met – optioneel cognac kleurig – leder en wat contrasterende accenten + soft touch materialen te voorzien. Daarnaast blijft de praktische ingesteldheid van een 124 Spider aan de magere kant met slechts een klein opbergvak in de rugleuning en in de middenconsole, zelfs bekerhouders moet je desgewenst monteren. Het 7″ infotainmentsysteem komt eveneens volledig over van het donormodel en werkt nog steeds zoals het zou moeten: vlot, logisch en functioneel. Wie wil kan een hoogwaardig Bose audiosysteem krijgen met acht luidsprekers.

Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)

Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)

Naast het knappe Italiaanse design maakt de Fiat 124 Spider voornamelijk het verschil met de gekende 1.4-liter MultiAir Turbo onder de langgerekte motorkap. Deze viercilinder produceert een aangename 140 pk en 240 Nm in combinatie met een manuele versnellingsbak met zes verzetten en nog steeds achterwielaandrijving. Een geoefende arm moet in staat zijn om in 7,5 seconden van nul naar 100 km/u te sprinten, de topsnelheid bedraagt 215 km/u! Fiat spreekt zelf over een verbruik van 6,4 liter maar wegens het gebrek aan dergelijke informatie in de boordcomputer zal je zelf wat moeten rekenen aan de pomp, de 124 Spider slikt alvast 45 liter benzine!

Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)

Bijna alle basiselementen voor een hoop rijplezier zijn volmondig aanwezig in deze Fiat 124 Spider! Denk maar aan een strakschakelde manuele versnellingsbak, een mooie gewichtsverdeling, zuivere achterwielaandrijving, een karaktervolle – zonder te overdrijven – soundtrack, lage zitpositie, direct stuurgevoel, … Deze Italiaanse roadster bezit het allemaal en smeekt dan ook bijna uit om de bergpas eens wat vlotter te nemen met wapperende haren als gevolg, opmerkelijk genoeg is hij eveneens vrij comfortabel dankzij de aangename ophanging!

Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)

De Fiat 124 Spider is beschikbaar in twee uitvoeringen, naast een basisversie (die later dit jaar zijn opwachting maakt, vanaf €23.990) mag de Lusso trim nu alreeds uitpakken met een royale uitrusting aan een Belgische vanafprijs van €27.290. Het Italiaanse geheel nog wat meer opfleuren kan met een Pack Radio, Pack Premium NAV en een Pack Visibility. Een gelimiteerde 124 Spider Anniversary special edition van slechts 124 exemplaren werd kort na de lancering enkel en alleen online aangeboden én werd een groot succes, de kans dat je een dergelijk exemplaar nog ergens op de kop zal kunnen tikken is behoorlijk klein!

Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)

Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)

Het aanbod aan compacte roadsters met een aantrekkelijke vanafprijs is behoorlijk beperkt … tot de Mazda MX-5! Iets goedkoper (vanaf €22.590) dan zijn Italiaanse neef maar tegelijk ook iets minder krachtig. Wanneer het budget meer ruimte toelaat zou je ook terecht kunnen bij de Audi TT Roadster (vanaf €36.510), BMW Z4 Roadster (vanaf €35.650) en Mercedes SLC-Klasse Roadster (vanaf €34.485) die je kapsel even snel kunnen herleiden tot een grote hoop spaghetti! Verliefd op de 124 Spider maar mag het toch allemaal wat straffer, in de Abarth variant (vanaf €40.000) krijg je 170 pk en sportief uiterlijk mee!

Conclusie
Initieel was het plan om deze Zuiderse roadster met Japanse roots onder de Alfa Romeo badge te commercialiseren maar wegens een Italiaanse herpositionering van dat merk was Fiat de gelukkige die een toegankelijke cabrio in het aanbod mocht opnemen! Aan het basisrecept – bakken rijplezier, lage vanafprijs en een heerlijk cabriogevoel – werd gelukkig niet geraakt, designmatig spreekt de Fiat 124 Spider misschien wel wat meer de taal van Europese consument! Hetzelfde kunnen we zeggen over de turbomotor die zich zowel dynamisch als tijdens rustige ritjes goed in zijn vel voelt. Echt praktisch wordt zo’n cabrio natuurlijk nooit maar in combinatie met die eveneens gloednieuwe Tipo’s heb je misschien wel het perfecte duo voor een onklopbare prijs in de garage staan!

Overzicht:
+ Cabrio(cruise)plezier vanaf de eerste zonnestralen
+ Knap design
+ Aangename combinatie benzinemotor + versnellingsbak
+ Rijdynamiek in een comfortabele verpakking
+ Value for money
+ Soundtrack

– Te aanwezige Mazda interieurelementen (infotainment, media controller, stuurwiel, tellers, …)
– Onpraktisch (beperkte opbergvakken, zuivere tweezitter, …)
– Geen weergave van het verbruik

Rijtest Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir Turbo (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem